Nyinförskaffad 306 XSI -94 FIXAD
-
Pyra Ohm's
Nyinförskaffad 306 XSI -94 FIXAD
Jag är ny här på forumet och hittade hit via google. Verkar finnas mycket nyttig information här för 306 ägare. Jag var ute efter att ha en bra bruksbil att köra med. Köpte en 306 XSI i Malmö, verkar vara ngt ihopplock från en skrot. Men jag vet inte. Den är fin men såklart är det massa fel på den:
1. Temperaturmätaren på instrumentpanelen är död?
2. Oljetrycksmätaren går upp på 4-8 bar när jag har ett "klick" på nyckeln, men sjunker till noll när jag startar bilen?
3. Den röda lampan vid temp. mätaren lyser svagt, knappt alls men inte helt släckt, och likaså stopplampan i mitten, mycket svagt?
4. Handbromsen tar dåligt. Spänna?
5. Senaste kamremsbytet jag känner till är 2006. Dags för byte?
6. Fjärrkontollen fungerar inte, trots batteribyte?
7. Motorn läcker olja vid vad jag tror är packboxen (en rund grej man ser på vänster sida om man kollar under bilen framifrån). Dyrt?
8. Bilen skakar när kylarfläkten drar igång. Ny fläkt?
9. Verkar inte som att säkringarna stämmer med det som finns i boken, åtminstone inte vissa?
10. Bilen är rostlagad (läs: skadad) strax bakom vänster framhjul (där man har fötterna). Går det igenom besiktningen? Har varit "Bra att veta på bes. men verkar åtgärdat".
11. Bakvagnen ser jävligt rostig ut. Reservdäcket är extremt rostigt och punkterat. Dyrt med nytt res. däck? Fixa underredet?
12. Bilen går ryckigt när den är kall. Rycker och tvekar lite på ettans och tvåans växel. Försvinner när den är varm, och ej svår att starta.
Vore grymt tacksam om ni ville dela med er av information för att åtgärda de här problemen! Undrar om dessa saker är vanliga på 306'an också, och en del saker kanske man inte behöver bry sig om. Vill mest bara att bilen skall gå bra och ta sig igenom besiktningen.
// Per
1. Temperaturmätaren på instrumentpanelen är död?
2. Oljetrycksmätaren går upp på 4-8 bar när jag har ett "klick" på nyckeln, men sjunker till noll när jag startar bilen?
3. Den röda lampan vid temp. mätaren lyser svagt, knappt alls men inte helt släckt, och likaså stopplampan i mitten, mycket svagt?
4. Handbromsen tar dåligt. Spänna?
5. Senaste kamremsbytet jag känner till är 2006. Dags för byte?
6. Fjärrkontollen fungerar inte, trots batteribyte?
7. Motorn läcker olja vid vad jag tror är packboxen (en rund grej man ser på vänster sida om man kollar under bilen framifrån). Dyrt?
8. Bilen skakar när kylarfläkten drar igång. Ny fläkt?
9. Verkar inte som att säkringarna stämmer med det som finns i boken, åtminstone inte vissa?
10. Bilen är rostlagad (läs: skadad) strax bakom vänster framhjul (där man har fötterna). Går det igenom besiktningen? Har varit "Bra att veta på bes. men verkar åtgärdat".
11. Bakvagnen ser jävligt rostig ut. Reservdäcket är extremt rostigt och punkterat. Dyrt med nytt res. däck? Fixa underredet?
12. Bilen går ryckigt när den är kall. Rycker och tvekar lite på ettans och tvåans växel. Försvinner när den är varm, och ej svår att starta.
Vore grymt tacksam om ni ville dela med er av information för att åtgärda de här problemen! Undrar om dessa saker är vanliga på 306'an också, och en del saker kanske man inte behöver bry sig om. Vill mest bara att bilen skall gå bra och ta sig igenom besiktningen.
// Per
Last edited by Pyra Ohm's on Thu Dec 01, 2011 23:12, edited 1 time in total.
Re: Nyinförskaffad 306 XSI -94
2: Den visar oljenivå först, sen tryck efter du startat motorn.
4: Ta isär, återställ bromskolven, smörj upp och montera ihop igen. Ev. byt klossar.
5. Börjar bli dags ja.
8. Fläkten kan vara lös eller full med skit. Sitter "propellern" med en stjärnskruv i mitten så är den "felgängad". Vissa sitter med clips.
12. Börja med en service. Nya filter och stift kan göra mirakel.
Tillägg: 7an, det är inte oljefiltret du menar? Ser ut som en ölburk typ.
4: Ta isär, återställ bromskolven, smörj upp och montera ihop igen. Ev. byt klossar.
5. Börjar bli dags ja.
8. Fläkten kan vara lös eller full med skit. Sitter "propellern" med en stjärnskruv i mitten så är den "felgängad". Vissa sitter med clips.
12. Börja med en service. Nya filter och stift kan göra mirakel.
Tillägg: 7an, det är inte oljefiltret du menar? Ser ut som en ölburk typ.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Pyra Ohm's
Tack för svaren!
Är mest orolig för olje och tempmätarna, samt knackigheten. Men skall byta filter och stift så fort jag har fått min garageplats! Har läst här om MAP-sensorn också, kan det vara den som spökar? Tänkte dra till skroten och skaffa mig ett gäng nya givare för att få bukt med de mest akuta problemen (olja & temp).
Var sitter oljetrycksgivaren och temp. givaren?
7an: Oljefiltret är väl grejen som sitter långt fram på oljetråget? Som en liten siren/ölburk? Isåfall är det inte den.
Är mest orolig för olje och tempmätarna, samt knackigheten. Men skall byta filter och stift så fort jag har fått min garageplats! Har läst här om MAP-sensorn också, kan det vara den som spökar? Tänkte dra till skroten och skaffa mig ett gäng nya givare för att få bukt med de mest akuta problemen (olja & temp).
7an: Oljefiltret är väl grejen som sitter långt fram på oljetråget? Som en liten siren/ölburk? Isåfall är det inte den.
Peugeot 306 XSI -94, Malmö
Händer att slangen till MAP-sensorn blir dålig ja, då kan bilen gå skumt.Pyra Ohm's wrote:Tack för svaren!
Är där olja i motorn?
Tempgivaren sitter bak på termostathuset, ganska dumt att komma åt. Framförallt ser man inte mycket utan får känna sig fram. Tandläkarspegel är bra att ha. Sitter nog 3 givare där, en blå, brun och grön. Blå ska vara till mätaren. Dom brukar inte vara dyra nya heller. Kolla först så kablarna sitter på bara.
-
Pyra Ohm's
Ja, på stickan ser det bra ut, verkar inte tappa mycket. Blir en droppe på marken efter den har stått över natten.HellMek wrote: Är där olja i motorn?
Vad är de andra givarna till? Tar man sig in underifrån?HellMek wrote: Sitter nog 3 givare där, en blå, brun och grön.
Var mest orolig för oljeläcka + inget tryck på mätaren!Pyra Ohm's wrote:Ja, på stickan ser det bra ut, verkar inte tappa mycket. Blir en droppe på marken efter den har stått över natten.HellMek wrote: Är där olja i motorn?
Vad är de andra givarna till? Tar man sig in underifrån?HellMek wrote: Sitter nog 3 givare där, en blå, brun och grön.
En givare är till motorstyrboxen, en är till kylfläktarna. Grön till motor och brun till fläkt. Nej det går uppifrån, men som sagt är det lite pyssel...
-
Pyra Ohm's
Det verkar som givarproblem i och med att den behåller oljan. Likaså med tempen då fläktarna drar igång som de skall (vid stadskörning i kö) och efter att bilen gått långt och att bilen inte kokar (har pressat den på motorvägen).
Angående fjärrnyckeln, jag har köpt nya kretskort, (alltså det lilla gröna mönsterkortet som ligger i själva nyckeln) från brittiska ebay http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false; med gott resultat. Troligt är väl att din nyckel har fått bada nån gång... 
Edit: nu verkar det inte finnas några anonnser för bara kretskortet, men här är en för hela nyckeln. LÄNK Se till att du har en exakt likadan nyckel bara, den ska ha IR-diod framtill. Nyare nycklar kommer inte passa.
Edit: nu verkar det inte finnas några anonnser för bara kretskortet, men här är en för hela nyckeln. LÄNK Se till att du har en exakt likadan nyckel bara, den ska ha IR-diod framtill. Nyare nycklar kommer inte passa.
Du vet väl att du måste sikta rätt med fjärren? mottagaren sitter uppe vid backspegeln.
Jag har ett reservdäck som ligger och skräpar om det är intressant.
Jag har ett reservdäck som ligger och skräpar om det är intressant.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2
Hemsida med träffbilder: LÄNK
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2
Hemsida med träffbilder: LÄNK
Sen ang oljetrycket så är kanske givaren kass, den ska sitta om jag inte minns fel under insuget. En rätt stor klump för att vara givare
Inte lika liten som vattentempgivarna.
Ang 9 så tror jag att det finns några olika sorters säkringshållare så du får leta rätt på just din sort med rätt antal säkringar i.
Ang 9 så tror jag att det finns några olika sorters säkringshållare så du får leta rätt på just din sort med rätt antal säkringar i.
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
-
Pyra Ohm's
Är en exakt likadan nyckel jag har. Skall buda hem den på eBay!
Intressant med reservdäck, men du bor så långt upp. Skulle vara om någon har vägarna förbi, eller om du har vägarna förbi Skåne.
Skall på skroten i helgen och kolla efter nya givare. Har pressat bilen mer på motorvägen idag och den verkar gå bra. Fyllde på 1 liter vatten i kylaren när den var kall dock. (utöver den litern glykol som jag hällde i för några dagar sedan, men då var motorn lite varmare.) Verkar som förra ägaren skitit fullständigt i kylaren, eller så är något riktigt knas. Vad tror ni?
Sen undrar jag vad ni har för erfarenhet av olika vätskor som skall täta oljeläckor i motor och vx-låda? Blev rekommenderad det på Mekonomen, men jag är tveksamt inställd...
Intressant med reservdäck, men du bor så långt upp. Skulle vara om någon har vägarna förbi, eller om du har vägarna förbi Skåne.
Skall på skroten i helgen och kolla efter nya givare. Har pressat bilen mer på motorvägen idag och den verkar gå bra. Fyllde på 1 liter vatten i kylaren när den var kall dock. (utöver den litern glykol som jag hällde i för några dagar sedan, men då var motorn lite varmare.) Verkar som förra ägaren skitit fullständigt i kylaren, eller så är något riktigt knas. Vad tror ni?
Sen undrar jag vad ni har för erfarenhet av olika vätskor som skall täta oljeläckor i motor och vx-låda? Blev rekommenderad det på Mekonomen, men jag är tveksamt inställd...
Bättre att göra en riktig reparation än att hälla i någon smörja.
Skriv gärna var du bor i din signatur. Då är det ju lättare att veta när grejer ska byta ägare. Bor du i skåne så har du ju returbilen på flera ställen där hittar du säkert ett reservhjul.
Skriv gärna var du bor i din signatur. Då är det ju lättare att veta när grejer ska byta ägare. Bor du i skåne så har du ju returbilen på flera ställen där hittar du säkert ett reservhjul.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Köp reservhjul på burk, bättre än inget 
-
Pyra Ohm's
Skall göra det också!HellMek wrote:Köp reservhjul på burk, bättre än inget
Är mest orolig för oljeläckan och temperaturen. Kollade till bilen nyss. Kl 1500 (när bilen var kall) fyllde jag i 1 liter vatten i kylaren, så att nivån nästan stod på max i expansionskärlet. Nu (kl 2100) är nivån i mitten av expansionskärlet, efter att motorn gått hem från jobbet och sedan kallnat. Var tar vattnet vägen? Är detta normalt?
Sen ang oljan. Det hade under samma tidsintervall läckt ut en fläck som var ca 5cm i diameter på backen. Oljan på stickan är mellan min och max.
Oroliga hälsningar Per
det är inte så att det är kylvatten du ser under bilen? I och med att du inte verkar tappa oljenivå menar jag.
-
Pyra Ohm's
Känns ju logiskt, men jag är säker på att det är olja.NorrBjörn wrote:det är inte så att det är kylvatten du ser under bilen? I och med att du inte verkar tappa oljenivå menar jag.
NorrBjörn wrote:det är inte så att det är kylvatten du ser under bilen? I och med att du inte verkar tappa oljenivå menar jag.
En fläck på 5cm är i oljemängd inte ens en tesked, så det tar bra lång tid innan man kör motorn torr eller det ens syns på stickan.
Misstänker nämligen att kroken under bilen rostat sönder med + att du säkert saknar hela hållaren. Är hopplöst att försöka få ner ett sånt reservhjul när grejerna rostat, plus gärna vinter och snöslask på det. Så jag brukar förlita mig på burk + friska däck.Pyra Ohm's wrote:Skall göra det också!HellMek wrote:Köp reservhjul på burk, bättre än inget
-
Pyra Ohm's
Verkar som någon "tattar-nisse" har kopplat med elen. Har hittat lite olika tvivelaktiga kopplingar ifrån en givare. Svårt att fixa när jag inte vet var ledningarna går. Kanske du kan hjälpa mig Hellmek, du bor ju ganska nära mig?
Verkar liksom vara mer problem med elektroniken är att bilen verkligen skulle överhetta eller läcka ut så mycket olja att den skulle skära. Störande att köra runt med stopplampan tänd dock :/
Verkar liksom vara mer problem med elektroniken är att bilen verkligen skulle överhetta eller läcka ut så mycket olja att den skulle skära. Störande att köra runt med stopplampan tänd dock :/
Du är välkommen att boka en tidPyra Ohm's wrote:Verkar som någon "tattar-nisse" har kopplat med elen. Har hittat lite olika tvivelaktiga kopplingar ifrån en givare. Svårt att fixa när jag inte vet var ledningarna går. Kanske du kan hjälpa mig Hellmek, du bor ju ganska nära mig?