307 1.6 Hdi drar mkt soppa
307 1.6 Hdi drar mkt soppa
Min pendlar bil är en pegga 307 1.6 Hdi -05 som har gått 11500mil. Den går kanon dock tycker jag den drar lite mkt soppa, ligger på ca 0.6l milen när man räknar ut det men det skumma är att färddatorn visar alltid 0.46-0.5 i snitt. Den är ganska pigg därav fick jag tanken på att dieselpumpen kanske är uppställd? Jag ser hellre att bilen går billigt än att den är en raket. Någon som har några ideer, eller ska den dra så pass mkt och färddatorn visa så fel? 
Re: 307 1.6 Hdi drar mkt soppa
0,6 tycker jag låter helt normalt blandad körning. Färddatorn kan jag inte svara för om dom brukar visa fel.
fortare än 120 drar soppa är iaf min erfarenhet av min 307 hdi.. visserligen en 2,0 men ca 0,6 i förbrukning när jag pendlade motorväg.. så ska pedalen inte ner i botten heller.. ;P
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Det är istort sett bara motorväg (110 ) jag åker. Ingen som har svar ang dieselpumpen? och varför då färddatorn visar så fel ! Bilen ryker även en del när man gasar.
headlight, jag håller med dig ang 120 då drar bilen vässentligt mer ,iallfall enligt färddatorn (som man tydligen inte kan lite på )
headlight, jag håller med dig ang 120 då drar bilen vässentligt mer ,iallfall enligt färddatorn (som man tydligen inte kan lite på )
Låter ju som nåt är galet. Nu är ju min 308 en "miljöbil" och bör väl ha nån optimering som gör att den bör ta lite mindre än en 307 med samma motor, men 0,6 vid pendling och lagliga(?) motorvägshastigheter låter lite mycket, min tar ju 0,5 (skiljer ca 0,05 på sommar och vinterdäck) på årsbasis vid ungefär samma förutsättnigar. Vad är det för däck? Det kan ju göra en hel del om man har däck som rullar tungt.
Däcken är original bredd och storlek, 185 el 195/65 - 15 har jag för mig och med bra lufttryck i.Claes B wrote:Låter ju som nåt är galet. Nu är ju min 308 en "miljöbil" och bör väl ha nån optimering som gör att den bör ta lite mindre än en 307 med samma motor, men 0,6 vid pendling och lagliga(?) motorvägshastigheter låter lite mycket, min tar ju 0,5 (skiljer ca 0,05 på sommar och vinterdäck) på årsbasis vid ungefär samma förutsättnigar. Vad är det för däck? Det kan ju göra en hel del om man har däck som rullar tungt.
Kör ju ca 12 mil motorväg om dagen så kan man kapa förbruknigen så skulle det vara väl värt.
Ligger den ändå på 0.6 så skulle jag lika gärna kunna köpt mig en större diesel känns det som.
Enligt specen från transsportstyrelsen så ska bilen dra
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 129,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 114,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 6,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 164,0 g/km
Det är väl en del glädjesiffror men borde väl ändå ge ett hum om vad bilen borde dra. Jag kör absolut inte hårt utan mer åt andra hållet.
Transportstyrelsens siffror är glädjesiffror.. iaf om jag jämför med min..
Du har inga bromsar som kärvar? dvs inte går tillbaka som de ska efter bromsning..
Du har inga bromsar som kärvar? dvs inte går tillbaka som de ska efter bromsning..
Last edited by headlight on Sun Nov 20, 2011 22:23, edited 1 time in total.
Peugeot 307 -06
headlight wrote:Du har inga bromsar som kärvar? dvs inte går tillbaka som de ska efter bromsning..
Nix inget som märks iallafall utan den rullar lätt.
- Peter Igelhammar
- Crew

Bakbromsarna brukar kärva.
Vår 08 (samma motor?) drar i 110kmh ca 0.5. Jag vet att den drar ca 0.65 när jag kör motorväg med lite blyfot och då ligger jag 130-135 samt kör om lite till och från.
Dessa siffror är enl färddatorn.
Det är inte så att du helt enkelt har en färddator som visar snålt? Den låter faktiskt lite törstig när jag funderar lite. Det jag minns är att den brukar öka förbrukningen med 0.5 dl för varje 10km/h jag ökar från 110kmh
Vår 08 (samma motor?) drar i 110kmh ca 0.5. Jag vet att den drar ca 0.65 när jag kör motorväg med lite blyfot och då ligger jag 130-135 samt kör om lite till och från.
Dessa siffror är enl färddatorn.
Det är inte så att du helt enkelt har en färddator som visar snålt? Den låter faktiskt lite törstig när jag funderar lite. Det jag minns är att den brukar öka förbrukningen med 0.5 dl för varje 10km/h jag ökar från 110kmh
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
- danielr112
De siffrorna på vv är oftast en lägre hastighet. räkna med att max köra 90km/h samt väldigt lugnt. Att öka från 90 till 110 kan öka förbruknignne med 1-2dl/mil utan problem.
Min v70 med gamla tdi motorn på 2.5 liter den drar mellan 0.50-0.7 beroende på körning. Och med släp 0.9 ungefär.
Och dina 0.6 vid motorväg ser normalt ut. En mindre motor är inget som borgar för att den drar mindre soppa. den måste ju oavsett lägga lika mycke kraft för att putta bilen frammåt. Nu talar jag dieselbil i första hand samt att man inte överdriver antalet cylindrar och volymen.
Ang datorn. Det är normalt att den visar fel. Kan lätt visa 1-2dl fel. Är vanligare än man tror. Min visar ca 1dl fel när jag kör lite mer aktivt. När jag kör snålt visar den rätt.
Min v70 med gamla tdi motorn på 2.5 liter den drar mellan 0.50-0.7 beroende på körning. Och med släp 0.9 ungefär.
Och dina 0.6 vid motorväg ser normalt ut. En mindre motor är inget som borgar för att den drar mindre soppa. den måste ju oavsett lägga lika mycke kraft för att putta bilen frammåt. Nu talar jag dieselbil i första hand samt att man inte överdriver antalet cylindrar och volymen.
Ang datorn. Det är normalt att den visar fel. Kan lätt visa 1-2dl fel. Är vanligare än man tror. Min visar ca 1dl fel när jag kör lite mer aktivt. När jag kör snålt visar den rätt.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Jo, däck av originalstorlek, men är det originalspec? Det skiljer en hel del mellan olika däckmärken och modeller i rullmotstånd. Kan skilja 10-15% och kanske mer ändå. Jag tycker ju att du borde kunna köra på mindre än 0,6 på sättet du beskriver att du kör.Glidarn wrote:Däcken är original bredd och storlek, 185 el 195/65 - 15 har jag för mig och med bra lufttryck i.Claes B wrote:Låter ju som nåt är galet. Nu är ju min 308 en "miljöbil" och bör väl ha nån optimering som gör att den bör ta lite mindre än en 307 med samma motor, men 0,6 vid pendling och lagliga(?) motorvägshastigheter låter lite mycket, min tar ju 0,5 (skiljer ca 0,05 på sommar och vinterdäck) på årsbasis vid ungefär samma förutsättnigar. Vad är det för däck? Det kan ju göra en hel del om man har däck som rullar tungt.
Kör ju ca 12 mil motorväg om dagen så kan man kapa förbruknigen så skulle det vara väl värt.
Ligger den ändå på 0.6 så skulle jag lika gärna kunna köpt mig en större diesel känns det som.
Enligt specen från transsportstyrelsen så ska bilen dra
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 129,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 114,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 6,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 164,0 g/km
Det är väl en del glädjesiffror men borde väl ändå ge ett hum om vad bilen borde dra. Jag kör absolut inte hårt utan mer åt andra hållet.