Fördelardosa 306?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Pyra Ohm's

Fördelardosa 306?

Post by Pyra Ohm's »

Sitter det en fördelardosa på 306an? jag har problem med ryckig gång vid fuktig väderlek och brorsan misstänkte fördelardosan. Vet inte om det sitter en sådan dock eller om det är någon annan typ.
Peugeot 306 XSI -94, Malmö
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Fördelardosa 306?

Post by NorrBjörn »

njae? Sitter väl flera spolar tror jag? Ingen rotor iaf.
Pyra Ohm's

Post by Pyra Ohm's »

Kanske kan vara strul i dem då. är inte helt hemma på den här motorn ännu..
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by NorrBjörn »

ptja, tror inte spolarna påverkas nämnvärt av fuktig väderlek. Däremot kan det absolut vara läge att kolla över tändkablarnas skick samt att det inte ärgat i tändhatt(heter det så på bilar? den dele du trär på stiftet iaf) eller vid spolens anslutning. Jag vill minnas att det sitter två spolar på dessa, som sitter i samma kapsling. vill du mäta upp dem så ska primären ligga på mellan 0.5 och 0.8Ω och sekundären 8.6KΩ eller 14.6KΩ beroende på om det är Valeo- eller Boschspole.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sitter en spole med 4 tändkablar på den motorn. Kan mycket väl vara kablar eller spole det är fel på. Spolarna brukar få en spricka i botten och det påverkar gången ibland och ibland inte.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Pyra Ohm's

Post by Pyra Ohm's »

Har nu bytt stift och tändkablar. var mycket riktigt en spricka i keramiken ena kontaktstycket på kabeln, och på en annan var det mycket oxid på kontakten. Jag bytte samtliga och inväntar nu fuktig väderlek för att se om det gjort någon skillnad. Bilen verkar gå jämnare med de nya stiften iallafall!

En grej jag har funderat på är om ECU'n behöver tid på sig att lära sig de nya förhålladena den skall jobba under vid byte av tändstift, ny olja osv? Verkar nästan som att den ställer om sig ibland vid olika väderförhållanden, temperaturer också.
Post Reply