Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
hej jag tycker min peugeot 306 XSI's växellåda är hur robust och skön som helst, som en idiot och kört skiten ur växlarna på 6000rpm länge när man lekt men ändå går växlarna i nästan lättar e nu än innan. och jag känner inte ens något spel eller någonting, kanske bara vad jag hört men de är iaf att peugeot tillverkar väldigt robusta växellådor som håller. ex har känner jag massa som har saab 900 bl.a och dom lådorna går ju sönder titt som tätt. räcker med att man bogserar så går dom. ex 5 an på en vi bogsera.
vad jag vet har dom flesta peugeot under 90 talet samma lådor. iaf 306,406,106, 205 bl.a
peugeot gör robusta växellådor eller
Inget fel på dom lådorna, med en bättre diff är dom skottsäkra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Med tanke på trådskribenten skulle jag tippa på att drivhjulen var i backen och backväxeln var i.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån. 205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
näj de var den faktiskt inte men innan vi bogserade den försökte vi bogsera igång den på massa olika växlar, kan va att den tatt stryk på 5 ans växel då. skitlådor i saab
Som sagt diffen är en svaghet på dom annars inga problem. Lättskruvade är dom också.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
windad wrote:någon som vet när be3/5 lådan ger upp ?? turbomatning , Diffspärr
Ska du turbomata lådan? Byt diff om du ska åka rundor på McDonaldsbrickor iallafall. Blir mycket enhjulare då. Har en växellåda med ett stort hål i efter brorsan gjorde så :p
windad wrote:haha va ju inte så jag menade bilen har turbo haha...
Förstod det Men byt diffen så ska det nog hålla för en hel del Du ska väl inte behöva byta den heller egentligen. Det beror på hur du kör såklart Fast det ger ju andra fördelar också
Man kan råka ut för en M@s också och skicka kopplingen genom lådan
windad wrote:någon som vet när be3/5 lådan ger upp ?? turbomatning , Diffspärr
Tål väl runt 500hk och lika många Nm.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
windad wrote:okej har för mig att någon sagt att lådan rasar lätt när man slänger i en diffspärr..
Denna någon är ute och reser
BE-lådorna är bland de starkaste originallådor som finns, men givetvis finns det svagheter. Att diffarna kan gå sönder är mest handhavandefel, likaså synkringar.
Finns folk som kör strippen med dessa och 500hk+
Läste i en tråd på engelsk forum kring MA-lådorna. Han tyckte att dom var mer stabila är BE, men att han fortfarande hade sönder dom och ville veta kring förstärkning på MA-lådan. Visar annan bild än det ni säger. Lutar väl åt handhavande-fel då...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
Ja det lär nog vara handhavande fel. Vet man inte hur en växellåda fungerar så är det ju lätt hänt kanske att man tror att det funkar som en strömbrytare.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Fnatte wrote:Läste i en tråd på engelsk forum kring MA-lådorna. Han tyckte att dom var mer stabila är BE, men att han fortfarande hade sönder dom och ville veta kring förstärkning på MA-lådan. Visar annan bild än det ni säger. Lutar väl åt handhavande-fel då...
Tycker engelsmän och danskar kör sönder MA-lådor på löpande band. Jag lyckades inte trots mycket effekt/vrid. Men diffkonstruktionen på dem är löjlig, dom ska inte hålla!
Sen är det väl så att de flesta gamla BE-lådor idag har rullat 20k mil minst och haft 20 olika tonåringar som misshandlat dem innan. Är lite lotteri det där med vad man får om man inte väljer att renovera först.