Missljud efter kamremsbyte?!
Missljud efter kamremsbyte?!
Har precis bytt kamrem på lennStrings bil i Nyköping.. Nu när jag gasar på så får ja ett missljud, låter nästan lite fladdrande.. De dyker alltid upp när ja trycker på lite på femman strax innan 110km/h... Har även hört de när ja pressat på på trean.. Missljudet är inte helt jämnt heller tycker ja..
Nån som vet vad de kan vara? O om nån vet, är de farligt att köra med? Måste ta mig 7mil om ja ska tillbaka till lennstrings bil...
Behöver ju inte va kamremen heller kanske? Lite svårt att beskriva ljudet, men nästan som ett fladdrande sugande ljud, med lite tickande..
Väldigt tacksam för svar!
Nån som vet vad de kan vara? O om nån vet, är de farligt att köra med? Måste ta mig 7mil om ja ska tillbaka till lennstrings bil...
Behöver ju inte va kamremen heller kanske? Lite svårt att beskriva ljudet, men nästan som ett fladdrande sugande ljud, med lite tickande..
Väldigt tacksam för svar!
Re: Missljud efter kamremsbyte?!
Bye the way så är det en 206 rc de handlar om ifall de har nåt att säga..
Skulle kunna vara så enkelt som att kåpan på motorn sitter fel, men det är bara en kort teori baserad att 206 GTi har ett störande ljud vid 2800 rpm. Min tanke är då att sitter inte kåpan på rätt kan det bli ungefär samma ljud.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Kan vara de kanske! Var nere o kände på den precis o den sitter helt löst?! Borde den inte sitta fastskruvad? Kan inte så mycke om bilar dock men antar att motorkåpan är den delen som sitter uppe på motorn? Som ett skydd eller så, har inte tagit bort den helt så ja vet inte hur de ser ut under 
Det är sex stycken spärrhakar som sitter på kåpan(plastsjoket med lejonet på). Det är som en rund liten skiva med en platta som står upp från den. Dom ska vridas och hakas i rätt läge för att låsa, och låsläget är antingen tvärs med eller längs med motorn. Kolla det 
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Var inne på lennsrings för att se om de kunde klura ut vad de var.. Verkstadsmannen satte sig i o varvade på friskt med ettan o efter de så försvann ljudet?! Förbannat tänkte ja, men de var ju en billig lösning.. Dock så kom de tillbaka när ja åkte därifrån.. Men nu låter de inte kraftigt och bara ibland.. Och det är bara på 3000 rpm ljudet dyker upp.. Har även satt fast kåpan nu, fick köpa nya lås då det bara fanns två hela kvar
Bilen går lite rycktigt när den är kall, vet inte varför men de kanske hänger ihop med ljuden?
Bilen går lite rycktigt när den är kall, vet inte varför men de kanske hänger ihop med ljuden?
Ska man inte byta kamdreven på RC vid kamremsbyte?
Fast det borde inte göra att du får symptomer..
Fast det borde inte göra att du får symptomer..
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
De har ja ingen aning om.. De sa inget om de på verkstan i alla fall.. Va innebär de? Nåt mer som kan gå åt H-vete? 
Tycker det är tråkigt att läsa hur du som okunning får denna hjälp av en bilverkstad. Om du är 100% säker på att ljudet kommit efter att du fick tillbaka bilen så tycker jag verkstaden borde vara mer hjälpsamma och försöka lokalisera felet.206RCp wrote:Var inne på lennsrings för att se om de kunde klura ut vad de var.. Verkstadsmannen satte sig i o varvade på friskt med ettan o efter de så försvann ljudet?! Förbannat tänkte ja, men de var ju en billig lösning.. Dock så kom de tillbaka när ja åkte därifrån.. Men nu låter de inte kraftigt och bara ibland.. Och det är bara på 3000 rpm ljudet dyker upp.. Har även satt fast kåpan nu, fick köpa nya lås då det bara fanns två hela kvar![]()
Man lagar inte ett fel genom att sätta sig i bilen och varva som en tok.
Nej de känns väl lite tråkigt, o man blir ju lika nervös varje gång man sätter sig i bilen att den ska rasa.. Han sa även innan bytet att alla rullar i så skulle bytas, men efteråt kom de ju fram att spännrullen inte var bytt.. Man kan ju undra vad han mer struntade i..
Nej ja frågade om de kanske hade blivit nåt fel med spännrullen eller nån annan, men de sa han att de visste han att de inte var, eftersom att den hade han inte bytt.. Nahepp tänkte jag som inte vet nåt om när sånt ska bytas.. Kamremmen byttes sist 2007 och hade gått runt 2500 mil då o nu ligger han på 8600 mil.. De gamla rullarna kanske var fräscha?
Byter oftast ändå rullar när de är nere, även vattenpump på de flesta bilar.
Är ju samma arbetskostnad för kamrem som endast rullar tidsmässigt
Är ju samma arbetskostnad för kamrem som endast rullar tidsmässigt
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343
Robin Nielsen
Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Robin Nielsen
Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
Rullarna eller vattenpump kan gå sönder eller börja låta när det monteras ny rem då det blir hårdare tryck mot dom med nyspänd remusling. Därför brukar byta allt där när man ändå håller på.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Ok.. Vattenpumpen är bytt i alla fall.. Tog för givet att allt ingick i priset, men de gjorde de visst inte o de vart ett slutpris på 8200:- istället för 6500:-.. Känns som om att ja skiter i de där me kvitto o stämpel nästa gång o låter en kompis göra de för billigare peng..
Jag bytte hela kalaset på audin plus multi rem och den spännaren på mekonomen verkstad för runt 6200kr
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
- Richard Gustavsson
Skiter i stämplar och sånt? spelar väl igen roll, dom är ju inge auk. peugeot vst iaf. Vad skulle det kosta på peugeot då, kan inte vara så jättemycket mera iaf.206RCp wrote:Ok.. Vattenpumpen är bytt i alla fall.. Tog för givet att allt ingick i priset, men de gjorde de visst inte o de vart ett slutpris på 8200:- istället för 6500:-.. Känns som om att ja skiter i de där me kvitto o stämpel nästa gång o låter en kompis göra de för billigare peng..
Decimal wrote:Jag bytte hela kalaset på audin plus multi rem och den spännaren på mekonomen verkstad för runt 6200kr
Vad spelar det för roll? Äpplen och Päron...
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Äpple och päron är frukt unge man. Påpekade bara att mekonomen var billigare och bytte mer saker, om du förstog lite dåligt.Richard Gustavsson wrote:Skiter i stämplar och sånt? spelar väl igen roll, dom är ju inge auk. peugeot vst iaf. Vad skulle det kosta på peugeot då, kan inte vara så jättemycket mera iaf.206RCp wrote:Ok.. Vattenpumpen är bytt i alla fall.. Tog för givet att allt ingick i priset, men de gjorde de visst inte o de vart ett slutpris på 8200:- istället för 6500:-.. Känns som om att ja skiter i de där me kvitto o stämpel nästa gång o låter en kompis göra de för billigare peng..
Decimal wrote:Jag bytte hela kalaset på audin plus multi rem och den spännaren på mekonomen verkstad för runt 6200kr
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Richard Gustavsson wrote:Skiter i stämplar och sånt? spelar väl igen roll, dom är ju inge auk. peugeot vst iaf. Vad skulle det kosta på peugeot då, kan inte vara så jättemycket mera iaf.206RCp wrote:Ok.. Vattenpumpen är bytt i alla fall.. Tog för givet att allt ingick i priset, men de gjorde de visst inte o de vart ett slutpris på 8200:- istället för 6500:-.. Känns som om att ja skiter i de där me kvitto o stämpel nästa gång o låter en kompis göra de för billigare peng..
Resten av Sveriges befolkning kollar på vad som är gjort på verkstad o vad som är gjort som hemmamek.. Personligen så köper ja inte en bil som är skruvad på hemma i ett garage privat, o när ja sen ska sälja bilen så tar ja för givet att det inte är nåt bil freak som köper den.. Du kan få följa me nästa gång ja ska köpa bil så slipper ja ha så "höga" krav..
Bye the way.. Peugeot kunde inte ge mig nåt pris, det ja fick som svar va "de blir minst 7500:-, men nåt exakt pris kan ja inte ge dig"... Mekonomen skulle ha 10 042:-..