Hej,
Justerade handbromswiren på en 206:a idag och tyvärr gick wirestoppet sönder uppe vid handbromsen. Så det blir till att byta wire på höger bak. Är det något speciellt man ska tänka på ? Är det lätt eller något moment som är svårt ?
Skulle gärna sätta dit ett nytt wirestopp men det kanske inte finns ? Wiren är det i övrigt inget fel på.
Bilen är en Peugeot 206 årsm 2000
Tack på förhand
// Jörgen
Byta bromswire - Tips
Re: Byta bromswire - Tips
Knyt på ett snöre inne i bilen på den trasiga wiren så drar du med snöret ut och sedan knuter på snöret på den
nya wiren och bara drar in den på plats.
nya wiren och bara drar in den på plats.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Tog mig 20-30 minuter att byta på en 206a här om dagen, bara att haka av wiren, rycka uta H-vete i höljet för det sitter fast i bilen, och montera den igen bara ^^
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
-
jorgenkarls
Fick precis tag på ett wirelås som jag ska klämma dit och se om det håller , isåfall slipper jag dra dit en ny ...
Tack för era svar
Tack för era svar
-
jorgenkarls
Klämde dit ett wirelås och provade men det gled av wiren direkt så nu är ny bromswire beställd. Vilket håll är lättast att dra ur den gamla , inifrån kupén eller under bilen ?
Tejpar fast snöre eller ståltråd på den gamla så jag kan dra med den nya sen.
Tejpar fast snöre eller ståltråd på den gamla så jag kan dra med den nya sen.
-
jorgenkarls
Sådär då är högra wiren bytt. Då uppstod nästa problem. När jag ska spänna de två wirarna bakom handbromsen så är den nya wiren lite kortare än den gamla , vilket medför att bromsen knappt tar på vänster medans den tar kanonbra på höger. Det är väl iof inte konstigt att den gamla töjts lite.
Nu blir det besiktning och se om man ev kan ha lite tur , annars är det väl bara o kavla upp ärmarna och byta wire på vänster sida också. Tycker även den kärvar den och det bör bli bättre med ny wire...
Tack för svar.
Nu blir det besiktning och se om man ev kan ha lite tur , annars är det väl bara o kavla upp ärmarna och byta wire på vänster sida också. Tycker även den kärvar den och det bör bli bättre med ny wire...
Tack för svar.
Du har väl inte spänt upp viren så att justeringen i oket inte funkar? Armen måste gå tillbaka helt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
-
jorgenkarls
Jodå den går tillbaks helt och bromsen ligger ej på något