Vilka saker behöver jag för att byta topplockspackning?
-
Pyra Ohm's
Vilka saker behöver jag för att byta topplockspackning?
Jag funderar på att byta topplockspackning i mitt flerbilsgarage och ev. ta bussen till jobbet om det tar tid. Funderar på vilka saker jag behöver.
1. Klarar jag mig med en hylsnyckelsats?
2. Måste jag tömma bilen på olja och kylarvatten?
3. Är det komplicerat att utföra bytet om man ej har gjort det innan? Klarar man det på en helg utan erfarenhet?
4. Skall jag satsa på bara en toppackning, eller är det lätt att byta resten av packningarna i sotningssatsen när man ändå är på gång, tex. packning till ventilkåpa?
5. Något annat jag skall tänka på som kan gå åt h*e? (speciellt med tanke på att jag är nybörjare)
Känns som att jag kan spara ganska mycket pengar på att göra det själv och dessutom få lite erfarenhet. Autofrance har sotningssatser för 500:-.
Motor XU10J2C.
Hälsn. Per
3. Är det komplicerat att utföra bytet om man ej har gjort det innan? Klarar man det på en helg utan erfarenhet?
4. Skall jag satsa på bara en toppackning, eller är det lätt att byta resten av packningarna i sotningssatsen när man ändå är på gång, tex. packning till ventilkåpa?
5. Något annat jag skall tänka på som kan gå åt h*e? (speciellt med tanke på att jag är nybörjare)
Känns som att jag kan spara ganska mycket pengar på att göra det själv och dessutom få lite erfarenhet. Autofrance har sotningssatser för 500:-.
Motor XU10J2C.
Hälsn. Per
Peugeot 306 XSI -94, Malmö
Re: Vilka saker behöver jag för att byta topplockspackning?
du behöver lossa kamremmen för att få loss toppen. Det är inga krångligheter, dessa motorer är väldigt lättskruvade. Men jag rekommenderar starkt att du skaffar en haynes-bok, den guidade mig igenom ett kamremsbyte på en exakt likadan motor som din helt utan tidigare mekerfarenhet. Läs igenom hur du gör ett par gånger så du vet exakt vad som ska göras så slipper du frågetecken när du väl står där. Du kommer behöva momentdra en del prylar och du bör även byta topplocksbultar.
Just det, om du ändå har loss remmen kan du ju passa på att byta den om du inte vet att den är fräsch
Just det, om du ändå har loss remmen kan du ju passa på att byta den om du inte vet att den är fräsch
Du lär behöva en momentnyckel och en vinkelmätare när du ska dra toppen. Ev nya topplocksskruv om dom inte ligger inom marginalen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
- danielr112
Beror på hur stor den är och vad den innehåller. Det går åt större torx nyklar blandannat (Om jag inte minns fel) Du bör ha en momentnyckel t ex.
Oljan kan du ha kvar men kylarvattnet måste du tappa. Jag hade passat på att bytt olja och filter samtidigt.
Nja njo det är lite meck. Haynesbok är bra att ha samt bjud in en kompis som gjort det innan är min rekomendation.
Jag hade beroende på hur det sett ut bytt lite extra packningar. Tar man bort grenröret från toppen så bör man se över den packningen när man ändå håller på.
Ha med en kompis samt haynes bok och ta det lugnt och försiktigt. Ett par vetekransar gör susen!
Beror på hur stor den är och vad den innehåller. Det går åt större torx nyklar blandannat (Om jag inte minns fel) Du bör ha en momentnyckel t ex.
Oljan kan du ha kvar men kylarvattnet måste du tappa. Jag hade passat på att bytt olja och filter samtidigt.
Nja njo det är lite meck. Haynesbok är bra att ha samt bjud in en kompis som gjort det innan är min rekomendation.
Jag hade beroende på hur det sett ut bytt lite extra packningar. Tar man bort grenröret från toppen så bör man se över den packningen när man ändå håller på.
Ha med en kompis samt haynes bok och ta det lugnt och försiktigt. Ett par vetekransar gör susen!
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Tipsar om att kolla efter sotningssatser på ebay. Beställde till en Clio komplett för 300:- ink frakt. Kostade 1200:- på mekonomen. Samma märke i slutändan den gången.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
- Mean Machine
Vad blir då sotningssats på engelska?
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
-
Pyra Ohm's
Tack för flera bra, snabba svar på mina frågor! Fler funderingar:
Kan också nämna att Mekonomen ville ha mellan 10 och 15k (!) för jobbet, medans Peugeot ville ha runt 8k. Hutlöst!
Måste jag vid packningsbyte även in igenom hjulsidan och ha bort hela remmen med allt vad det innebär?NorrBjörn wrote:Just det, om du ändå har loss remmen kan du ju passa på att byta den om du inte vet att den är fräsch
Vad skall jag med en vinkelmätare till? Kolla att toppen är plan? Hur ser jag om topplocksbultarna ser ok ut?R-Gubbe wrote:Du lär behöva en momentnyckel och en vinkelmätare när du ska dra toppen. Ev nya topplocksskruv om dom inte ligger inom marginalen.
Kan också nämna att Mekonomen ville ha mellan 10 och 15k (!) för jobbet, medans Peugeot ville ha runt 8k. Hutlöst!
Om du ska dra toppen enligt anvisningarna. Då behöver du en sån här. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re--10254/ Skulle kanske inte skada med en planing av toppen också. Dom brukar inte läcka utan anledning.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
-
Pyra Ohm's
Det skall göras till minsta tänkbara prisR-Gubbe wrote:Skulle kanske inte skada med en planing av toppen också.
Pyra Ohm's wrote:Hur ser jag om topplocksbultarna ser ok ut?
[/quote]Pyra Ohm's wrote:Hur ser jag om topplocksbultarna ser ok ut?
Är det sträckbult så är dom förbrukade efter första sträckningen men vissa återanvänder dom på egen risk, Inget jag skulle rekomendera. Står tom. på toppaknings paketet/manualer att bultarna ska bytas mot nya om det är sträckbult.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Du kan mäta längden på dom för att se om dom ligger inom toleranserna. Men för det så måste du ju veta vad det är för mått dom ska hålla sig inom. Jag skulle byta om jag var som du. Det kostar att ha bil och det är ju kanske inte så kul att göra jobbet två gånger. Men det är klart gillar man att skruva så kan man ju fuska sig fram och göra om göra rätt nästa gång.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Nej, vissa sträckbultar kan man återanvända utan fara så länge de ligger inom specifierad längd. Står bl.a. att läsa i Haynes och i Autodatas databas. XU10J2 är en av motorerna det är helt ok att behålla de gamla bultarna så länge de inte töjt sig för mycket. Vid egenmek köper jag aldrig några nya bultar, om jag gör ett jobb för nån annan kanske jag skulle göra det, beror ju lite på vem det är till.Decimal wrote:Är det sträckbult så är dom förbrukade efter första sträckningen men vissa återanvänder dom på egen risk, Inget jag skulle rekomendera. Står tom. på toppaknings paketet/manualer att bultarna ska bytas mot nya om det är sträckbult.Pyra Ohm's wrote:Hur ser jag om topplocksbultarna ser ok ut?
"head gasket set" eller bara "gasket set"Mean Machine wrote:Vad blir då sotningssats på engelska?
- Mean Machine
Hah, head gasket dök upp i huvudet, men inte att lägga till "set".NorrBjörn wrote:"head gasket set" eller bara "gasket set"Mean Machine wrote:Vad blir då sotningssats på engelska?
Tack iaf, nog trådkapning av mig.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
Har sett att du mailat mig men jag har haft lite tjockt så jag har inte hunnit räkna på det än. Kan dock garantera att jag är billigare än de alternativen du nämner här!Pyra Ohm's wrote:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
-
Pyra Ohm's
Hittade kamrem, vattenpump och sotningssats för 900 på ebay UK. Autofrance skulle ha 1500. Tror ni det är likvärdiga grejer?Lappen wrote:Tipsar om att kolla efter sotningssatser på ebay
Jobbet skulle gå loss på från 3000 beroende på topplaning hos min meckare. Funderar på att ta brorsan till hjälp och göra det själv. Enda problemet är att vi måste göra det under en helg då han är på besök, och om då toppen måste planas så kanske vi inte hinner det under helgen.
Har bestämt mig för att satsa på det här gamla skrället endå, köpte bilen för 6500 så lite kan han vara värd
- danielr112
Har för mig jag läst att sträckbultarna sträcker sig ungefär 1mm per gång man drar dem? Och att man kunde återanvända 2-3 gånger. Kan dock inte svara på vart fasen jag läste denna infon.
------------------------------------------
Bara dumt att snåla på 100kr om man drar av en helvetes bult
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
-
Pyra Ohm's
Har beställt från Autofrance men han hade inte topplocksbultar förens efter jul, så det blir topprenovering i Januari!
Jag har hört att man skall undvika planing om det inte är absolut nödvändigt. Om det ändå måste göras måste du shimsa om kamaxeln, då den normalt ligger i spänn. Toppen är ju en aning rundad och detta dras rätt genom rätt åtdragningsordning och rätt moment.
Om du skulle plana toppen, så kommer ju kammen att få samma böjda vinkel och risk för ras föreligger. Därför måste antingen toppen planas nerspänd, eller så måste kam bort och sedan shimsas om när toppen väl är monterad med rätt moment.
/Danjel
Om du skulle plana toppen, så kommer ju kammen att få samma böjda vinkel och risk för ras föreligger. Därför måste antingen toppen planas nerspänd, eller så måste kam bort och sedan shimsas om när toppen väl är monterad med rätt moment.
/Danjel
206 RC