207CC 1.6 Turbo Kamkedja sträckt
207CC 1.6 Turbo Kamkedja sträckt
Hej
Tänkte höra hur det är med ev. "garantier" från Peugeot på sträckta kamkedjor och hur vanligt förekommande det är att kedjan sträcker sig.
Bilen har bara gått 3900mil
Det verkar vara en hel del diskussioner om "Anti pollution"- fel som verkar ha med ovan att göra.
Är den ngn som har erfarenhet om förfarandet(hävda motorgaranti/konstruktionfel etc).
Tanken med kedja är väl att man inte ska byta den alls (åtminstone inte före 10 000 mil)
Det verkar helt absurt att man ev. själv ska stå för kostnaderna för byte så tidigt,
och dessutom att kedjan går tidigare än en vanlig gummi-kamrem som ska bytas vid ca: 6000mil.
Luktar felkonstruktion/feldimensionering lång väg
/Mvh
Tänkte höra hur det är med ev. "garantier" från Peugeot på sträckta kamkedjor och hur vanligt förekommande det är att kedjan sträcker sig.
Bilen har bara gått 3900mil
Det verkar vara en hel del diskussioner om "Anti pollution"- fel som verkar ha med ovan att göra.
Är den ngn som har erfarenhet om förfarandet(hävda motorgaranti/konstruktionfel etc).
Tanken med kedja är väl att man inte ska byta den alls (åtminstone inte före 10 000 mil)
Det verkar helt absurt att man ev. själv ska stå för kostnaderna för byte så tidigt,
och dessutom att kedjan går tidigare än en vanlig gummi-kamrem som ska bytas vid ca: 6000mil.
Luktar felkonstruktion/feldimensionering lång väg
/Mvh
Re: 207CC 1.6 Turbo Kamkedja sträckt
Hur gammal är bilen? Finns kanske nån goodwill-kampanj på den, för du är ju inte den förste som råkar ut för detta uppenbara konstruktionsfel. Finns inte det så ska ju maskinskadeförsäkringen gälla i ett fall som det här. En kamkedja bör hålla bilens livslängd, (en rem ska btw. hålla 12000 mil på en bensinare, 24000 på en diesel), en kedja bör ivf. hålla minst 30000 mil utan problem. Vi skyller på BMW i det här fallet, det är ju de som utvecklat motorn (givetvis tillsammans med PSA men det talar vi tyst om när det gäller fel).
hehe. Jo PSA har bara gjort de bra grejerna och BMW har gjort alla dåliga. Ska vi gissa att bmw-folk säger likadant fast tvärtom?Claes B wrote:Hur gammal är bilen? Finns kanske nån goodwill-kampanj på den, för du är ju inte den förste som råkar ut för detta uppenbara konstruktionsfel. Finns inte det så ska ju maskinskadeförsäkringen gälla i ett fall som det här. En kamkedja bör hålla bilens livslängd, (en rem ska btw. hålla 12000 mil på en bensinare, 24000 på en diesel), en kedja bör ivf. hålla minst 30000 mil utan problem. Vi skyller på BMW i det här fallet, det är ju de som utvecklat motorn (givetvis tillsammans med PSA men det talar vi tyst om när det gäller fel).
Men vi får i alla fall säga att det är bmw som envisas med kamkedja 
Peugeot 306 GTi -97 Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Peugeot 306 GTi -97 Busbil
Peugeot 306 GTi -00 Inga planer?!
Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
Tack för svaren
Bilen är en 2007:a
Fick en tilläggsförsäkring när jag köpte den (har en vanlig helförsäkring också i annat försäkringsbolag)
Verkstaden konstaterade sträckt kedja, och tilläggsförsäkrings-bolaget tyckte att "skadan" inte tillkommit "plötsligt & oförutsett) m.a.o om jag INTE observerade de fel som ledde till verstadsbesök (turbon tappar kraft/rasslande kedja etc) utan körde på tills motorn rasade, skulle försäkringen gälla (suck). Det var väl tur för dem att jag var observant mot felen i bilen såpass tidigt.
Återstår mitt vanliga bolag kvar.
Vet inte vad de kommer att säga men, för mig är det solklart, varken jag/försäkringsbolaget borde betala kalaset, utan Peugeot
Hade kedjan rasat efter 10 000 mil är detta acceptabelt att jag betalar, men inte nu.
Borde man inte kunna göra gemensam sak med försäkringsbolaget och hävda tillverkningsfel. ?
/Mvh
Fick en tilläggsförsäkring när jag köpte den (har en vanlig helförsäkring också i annat försäkringsbolag)
Verkstaden konstaterade sträckt kedja, och tilläggsförsäkrings-bolaget tyckte att "skadan" inte tillkommit "plötsligt & oförutsett) m.a.o om jag INTE observerade de fel som ledde till verstadsbesök (turbon tappar kraft/rasslande kedja etc) utan körde på tills motorn rasade, skulle försäkringen gälla (suck). Det var väl tur för dem att jag var observant mot felen i bilen såpass tidigt.
Vet inte vad de kommer att säga men, för mig är det solklart, varken jag/försäkringsbolaget borde betala kalaset, utan Peugeot
Hade kedjan rasat efter 10 000 mil är detta acceptabelt att jag betalar, men inte nu.
Borde man inte kunna göra gemensam sak med försäkringsbolaget och hävda tillverkningsfel. ?
/Mvh
Men har du fått helt nej från Peugeot till goodwill då?Autoindex wrote:Tack för svaren
/Mvh
Är det en Peugeotverkstad som konstaterat vad felet är?
Peugeot kan mycket väl vara villiga att hjälpa till att betala en del under förutsättning att bilen blivit servad rätt.
Just vad det gäller detta specifika felet iaf.
406 turbo
106 XT
106 XT
Har bara varit i kontakt med verkstaden(peugeot) som konstaterade kedjan.
Pratade med ett par av teknikerna och mellan raderna verkade det vara ett välkänt problem (de nämde att de fått in åtskilliga med kedje-problem.)
Måste ändå säga att de varit ok hitills men det märks att de inte får säga för mycket utan inväntar svar från försäkringsbolagen först
De servade också bilen (i maj) men de sa inget om kedjan då.
Bilen är bara servad av peugeot
Är det KW Bruun som gäller?
(e.g jag (med många andra) har bara haft "otur" och det är "otur" att jag måste betala kedjan efter redan 3900mil)
PS. Jag bytte från en 206CC som började bli gammal för att just slippa reparationer.
Vad tror ni, kommer jag att vara ytterligare en "nöjd" kund i Autoindex-statistiken?
Pratade med ett par av teknikerna och mellan raderna verkade det vara ett välkänt problem (de nämde att de fått in åtskilliga med kedje-problem.)
Måste ändå säga att de varit ok hitills men det märks att de inte får säga för mycket utan inväntar svar från försäkringsbolagen först
(e.g jag (med många andra) har bara haft "otur" och det är "otur" att jag måste betala kedjan efter redan 3900mil)
PS. Jag bytte från en 206CC som började bli gammal för att just slippa reparationer.
Vad tror ni, kommer jag att vara ytterligare en "nöjd" kund i Autoindex-statistiken?
Tjena!
Har själv en 207 turbo, JAg ska hålla koll på min kjedja
Ovan diskussion får mig att tänka på H.Juholt som kör på som det inte har hänt något och inte märker missnöjet ute i stugorna. Peugeot har tydligen skärpt sig enligt nyaste undersökningen
Du får gärna skriva hur det gick
Har själv en 207 turbo, JAg ska hålla koll på min kjedja
Ovan diskussion får mig att tänka på H.Juholt som kör på som det inte har hänt något och inte märker missnöjet ute i stugorna. Peugeot har tydligen skärpt sig enligt nyaste undersökningen
Du får gärna skriva hur det gick
Autoindex wrote:Har bara varit i kontakt med verkstaden(peugeot) som konstaterade kedjan.
Ytterst är det ju KW Bruun, men du borde få hjälp av din återförsäljare eller peugeotverkstad med att förfråga om goodwill från dem.
De gör det enkelt för sig om de struntar i det och låter försäkringsbolaget ta smällen.
406 turbo
106 XT
106 XT
Har fortfarande inte hört det sista från försäkringsbolaget.
Det ska bli intressant och se hur man dels hanterar detta från försäkringsbolaget (de borde ha statistik på kedje-problem för Turbon) och hur verkstaden kommer att gå vidare beroende på svaret
Som ni skriver, kommer verkstaden att låta försäkringbolaget ta hela smällen (om nu bolaget är berett till det) = Att kund med "otur" får ta hela smällen av felkonstruktion/feldimensionering via självrisken.
Eller ännu värre om försäkringsbolaget inte vill ersätta, då blir det kund med "otur" som får stå för hela kalaset (10 000 SEK+) om nu inte verkstaden utarbetar ngt med KW Bruun
Som sagt kedjor ska hålla mer än 3900mil
Mvh
Det ska bli intressant och se hur man dels hanterar detta från försäkringsbolaget (de borde ha statistik på kedje-problem för Turbon) och hur verkstaden kommer att gå vidare beroende på svaret
Som ni skriver, kommer verkstaden att låta försäkringbolaget ta hela smällen (om nu bolaget är berett till det) = Att kund med "otur" får ta hela smällen av felkonstruktion/feldimensionering via självrisken.
Eller ännu värre om försäkringsbolaget inte vill ersätta, då blir det kund med "otur" som får stå för hela kalaset (10 000 SEK+) om nu inte verkstaden utarbetar ngt med KW Bruun
Som sagt kedjor ska hålla mer än 3900mil
Mvh
- Mean Machine
Har du vettig försäkring brukar ju maskinskada ingå upp till 6/8 år och 10000 mil eller liknande. Någon (om inte Peugeot så åtminstone din försäkring) ska helt klart stå för felet, inte du själv.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Jo, försäkring har man men för att utnyttja den ska man stå för självrisken.
Hade kedjan varit gammal hade jag inte haft någon som helst issue att betala.
Här är ett case med ny kedja som man ev. ska stå för själv, det är det jag tycker är helt fel
Hade kedjan varit gammal hade jag inte haft någon som helst issue att betala.
Här är ett case med ny kedja som man ev. ska stå för själv, det är det jag tycker är helt fel
Du kan väl alltid kontakta ARN och kolla med dem men vänta tills du fått svar från försäkring och verkstad