Öka effekten på mi16

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:
B1ack_Mi16 wrote:
Cassius wrote:förvisso...
Mi16 motor med ställbara kamdrev, värsta kammarna som hydraul lyftarna klarar samt unichip som är bra mycke bättre än ett standardiserat trimchip! Dom sakerna gav TheDagger ca 160hk i motorn.

Hvordan var kompresjonen i denne motoren?
Var den økt til 11.5 - 12.1 ?

Hjelper lite å montere vasse kammar om inte kompresjonsforhållande står i stil. Da kan man jo nesten forlora effekt!

Original komp, där är problemet med den motorn! 9.7:1 är rätt värdelöst, i synnerhet som du säger om man kör betydligt vassare kammar och tappar dyn komp..

Iaf om man vill ha något användbart register överhuvudtaget på låg och mellanvarv..... på högvarv fungerar det ju bra ändå normalt sett. Skojigt å ha en maskin med bra sifror mellan 7000-9000 rpm :lol:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Nik

Post by Nik »

snillet wrote:Iaf om man vill ha något användbart register överhuvudtaget på låg och mellanvarv..... på högvarv fungerar det ju bra ändå normalt sett. Skojigt å ha en maskin med bra sifror mellan 7000-9000 rpm :lol:

Jag håller inte med ;)
Du sänker ju det dynamiska kompet oavsett varvtal, så därför minskar motorns effektivitet rakt av.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:
snillet wrote:Iaf om man vill ha något användbart register överhuvudtaget på låg och mellanvarv..... på högvarv fungerar det ju bra ändå normalt sett. Skojigt å ha en maskin med bra sifror mellan 7000-9000 rpm :lol:

Jag håller inte med ;)
Du sänker ju det dynamiska kompet oavsett varvtal, så därför minskar motorns effektivitet rakt av.

Jojo, visst är det så.

Men för att få upp det dynamiska komptrycket som du förlorar på mellanvarv med en "het" kam så MÅSTE du höja kompressionsförhållandet. På de högre varvtalen när kammens öppnings/stängningstider börjar fungera mot flöden in/ut ur cylindrarna får du väldigt små förluster pga kompressionstryck som pressas tillbaka ut i insuget m.m.

Så med lågt kompressionstal och vass kam så får du en motor som BARA går bra på högvarv.

Med högre kompressionstal kompenserar du bortfallet som kammens längre öppningstider skapar på låg/mellanvarv. Plus att den går ÄNNU bättre på högvarv.

Men lågt kompressionstal+vass kam=skit på allt annat än runt effektpeaken.

Flödet i toppen inverkar ju också förstås 8), men det är ju ännu en självklarhet.
Hans Hellström

Nik

Post by Nik »

snillet wrote:
Nik wrote:

Jag håller inte med ;)

Jojo, visst är det så.

Men för att få upp det dynamiska komptrycket som du förlorar på mellanvarv med en "het" kam så MÅSTE du höja kompressionsförhållandet. På de högre varvtalen när kammens öppnings/stängningstider börjar fungera mot flöden in/ut ur cylindrarna får du väldigt små förluster pga kompressionstryck som pressas tillbaka ut i insuget m.m.

Så med lågt kompressionstal och vass kam så får du en motor som BARA går bra på högvarv.

Med högre kompressionstal kompenserar du bortfallet som kammens längre öppningstider skapar på låg/mellanvarv. Plus att den går ÄNNU bättre på högvarv.

Flödet i toppen inverkar ju också förstås 8), men det är ju ännu en självklarhet.

http://www.empirenet.com/pkelley2/DynamicCR.html
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nik wrote:
snillet wrote:
Nik wrote:

Jag håller inte med ;)

Jojo, visst är det så.

Det där var ingen sammanfattning som är begriplig för de som inte orkar läsa på 8) (syftar på att jag försökte sammanfatta fenomenet).
Hans Hellström

Nik

Post by Nik »

snillet wrote:
Nik wrote:
snillet wrote:
Nik wrote:

Jag håller inte med ;)

Jojo, visst är det så.

Det där var ingen sammanfattning som är begriplig för de som inte orkar läsa på 8) (syftar på att jag försökte sammanfatta fenomenet).

Det som var intressant är konklusionen att DCR inte skall förväxlas med förbränningstryck, och att DCR alltid är konstant.
Mao, allt blir lidande av för lågt SCR/DCR men karaktären blir givetvis bibehållen eftersom den påverkas av andra faktorer än kompet.
Nik

Post by Nik »

Nik wrote:
Cassius wrote:Bilsport ställde en C20XE i en bänk, bänkade ut 150hk blankt, satte på sportavgas utan katt, öppet filter samt EDS trimchip och fick ca 172-174 hk (kommer inte ihåg exakt) i samma bänk! Dvs en ökning på ungefär 20hk! Liter effekten ligger på ca 86 då och de med ett riktigt kasst insug!

Säger inte de en del också?

Ja det säger en del om bilsport, inte om opel-motorn!

Cassius wrote:Nu vet jag inte hur mycke de går plocka ur en Mi16 utan att porta toppen, men C20XE'n finns de trimkit som har "garanti" på 230hk där portning av toppen inte ingår, inte heller grenröret byts ut vad jag kommer ihåg! (kan vara så de byts, men toppen portas inte) Och med standard ventiler, men portad topp så finns de hos samma firma kit som "garanterar" 250hk!

Inte så illa från en topp med mindre ventiler samt tjockare ventilskaft, eller? ;)

Då ställer vi oss frågorna; Vid vilket varvtal plockar man ut dessa 230hk? Och är slagvolymen oförändrad?

Inte mycket till svar...
Grävde litegrann i Opel-träsket och hittade detta: http://www.sbdev.co.uk/History_files/Hi ... epower.htm

Här utlovas ganska positiva siffror.
T.ex. 208 hästar (@ 6500 rpm!!) genom separata spjäll, sprut och ett annat grenrör. 104 literhästar på original kammar @ 6500 rpm. Det ska till ett sjuhelvetes flöde för att lyckas med det...

Låter mest som överoptimistiskt bullshit mao...
Cassius

Post by Cassius »

Jag sa ju att de är ett sjuhelvetes flöde! Och varför säger 2st bänksiffror, I SAMMA BÄNK mer om bilsport (som du verkar ha ganska lite till övers för) än om Opel motorn? Kan du besvara de för mig? För om Pelle Eriksson (bara för att ta nått namn ur de blå) skulle ha gjort samma sak, skulle de vart mer trovärdigt då? Eller hade du bara kallat honom för lögnare då också?

Bänkar man en motor, samma motor, i samma bänk 2 ggr med olika trim och man får ett papper med effekt A och ett annat med effekt B så bör ju skillnaden, de trimmet faktiskt gav, vara de som skiljer A och B åt, eller menar du att BS medvetet trimmat bänken för att få opels motor att framstå som bättre? I så fall tror jag att de skulle kommit fram... och då många bänkat ut liknande siffror med liknande trim gör de ju inte saken mer otrovärdig!

Här är ett exempel:

Fredrik Boivie redaktör på Opelsportclub körde sin kadett GSI 16V nyligen hos Autotech med Rototest och fick följande siffror:

Motor: C20XE 16000mil Lexmaul insug, 2" remus, öppetfilter.

Med orginal chip: 162Hk

Med grp N "lasse chip": 168Hk

Med EDS chip 174Hk

Kommer inte ihåg vridet (kan kolla i reportaget senaste klubbtidingen som ligger hemma.

Skrivet av en annan medlem på OSC som kört en del med en orange C20XE motoriserad Corsa A! Vill då minnas att han åker med ett Remus sportsystem eller liknande, inte ett specialbyggt och avstämt system som BS kadetten fick. (Kadetten som de refereras till är den gröna med Astra front som även den varit med i BS om någon känner igen den)

"230 hk kittet" består av: Singelspjäll, högkompskolvar, kammar, ställbara drev och programvara, LÄNK Och effekten tas ut vid ~7750-8000rpm ungefär.

Honda Integra Type R toppen är en som av dom flesta anses som en av bilvärldens bästa, då är den handportad i japan innan den sätts i Type R bilarna! här är flödena jag hittade för den toppen samt K20 motorns och C20XE'ns (endast insugsflöden)

Opel C20XE:
Insug: 276cfm

Honda K20:
Insug: 270cfm

Type R: (B18C1 toppen)
Insug: 260cfm

Så som du ser flödar den bättre än K20 toppen som sitter på en NA motor som orginal lämnar 200hk! Låter de då så otroligt att du kan få ut 208hk med orginal kammar?

Vill du överbevisa mig så gör gärna de! Kommer du med bevis som är trovärdiga för att MI16 toppen är bättre så ger jag mig direkt och ber om ursäkt för mina påståenden! Trångsyntare än så är jag verkligen inte ;)[url][/url]
/Johan Eriksson
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jag förstår fortfarande inte varför du sitter på ett Peugeotforum och säger att en Opelmotor är bäst och en Peugeotmotor kass cassius.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Cassius

Post by Cassius »

TheDagger wrote:Jag förstår fortfarande inte varför du sitter på ett Peugeotforum och säger att en Opelmotor är bäst och en Peugeotmotor kass cassius.

För de första, var säger jag att pegge motorn är på något sätt dålig? Jag säger t.o.m ett par gånger att den har en betydligt bättre grundpotential än Opels motor tack vare smalare ventilskaft och större ventiler!

För de andra råkar jag vara petig, och rätt ska vara rätt!

Och för de tredje, varför har ni så oerhört svårt att acceptera att just de märke ni valt INTE är bäst på att bygga motorer? Själv är jag i grund och botten Audi frälst! Men de stoppar mig inte att säga att opels motor är bättre än allt de audi gjort! Jag imponeras t.o.m över hur mycke mer effekt Peugeot tog ur sin Grupp B motor jämte Audi (skilde typ 65 hk om jag minns rätt? 515 i peggen mot audins 450)

Och då är Opel inte världsbäst heller, de finns bilmärken som byggt motorer så förfinade att de får heta opel, peugoet eller honda, dom är ändå inte ens i närheten! T ex byggde Bugatti en motor på 30-talet som hade 8st individuella vevslängar och fick de att fungera! Fråga mig inte hur, men de fungerade! Ferrari har genom alla tider producerat oerhört fina motorer och för att nämna ett modernt exempel så har Porsches V10 som sitter i Carreran en väldigt fin uppbyggnad! Även BMW's M motorer kan få en att drägla! Dock var S14 motorn inget under ur flödessynpunkt, men ändå plockades de mer liter effekt ur den motorn än de gjort's ur både hondas och opels motorer (mot 180hk per liter i sugversion, dvs ca 450hk) Och som någon här sa tidigare, Fords BDA på 70 talet!

Kom inte å påstå att jag sagt saker som jag inte sagt!! Väx upp och acceptera att de finns andra motorproducenter som lyckats bättre istället! Och de finns alltid nån som lyckats bättre!
/Johan Eriksson
Nik

Post by Nik »

Cassius wrote:yadda yadda yadda

Först och främst har jag aldrig sagt att Peugeot bygger bättre motorer än Opel. Opel har byggt bra motorer men dom kan för den sakens skull inte övervinna fysikens lagar.

Du måste inse att flödesbänkar och generella effektmätningar på bänk är bara så exakta som dom görs och resultatet kan lätt manipuleras efter behov. Detta utnytthas dagligen av chip-krängare, förståsigpåare och annat löst folk.
Jag rekommenderar att du läser en del om hur både flödesbänkar och vanliga effektbänkar fungerar, och hur dess mätmetoder går till.
Här kan du finna en del intressant läsning: http://www.pumaracing.co.uk/
I synnerhet om den klassiska omräkningen från drivhjulseffekt till motoreffekt!

Anledningen till att ingen bemöter dina inlägg med hur mycket chip, luftfilter och avgas gör på en pugmotor är för att de flesta här på PSC redan är pålästa och har genomskådat de vanliga marknadsföringsbluffarna.
För även här finns det många med spektakulära resultat från t.ex. Dalhems-bänken.

Men visst, vill man vara naiv så finns det "bra" trim-alternativ även för pugmotorer: http://www.geocities.com/spperformancec ... Power.html
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Min topp gav 155,3 cfm orginal på insuget vid 10" vattenpelare i musens flödesbänk med 11.25mm lyft.
Dock flödar Mi16 dåligt på avgassidan orginal, men den ger bra gashastighet, man kan lätt porta bort gashastigheten och få jättehöga flöden, men det är inget bra alls. :roll:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Guy-Croft har testet både Mi16/S16 toppen og Opel XE 16v toppen og har plottet flow-data fra begge toppene i en excel fil.

Som han selv skriver, en full-race porta XE med 34mm innsugventiler (33mm orginal) flower mindre enn en Mi16/S16 topp i standard utførelse.

Skal man sammenligne flow resultater må disse være målt i samme flow-benk, hvis ikke er sammenligningen verdiløs.

Guy-Croft måler flow ved 10" vannsøyle.

Her er forøvrig også flow verdier jeg har fått fra Petert på 205gtidrivers, disse er målt på standard topp ved 28" vannsøyle:

Image

Link til Guy-Croft sin sammenligning av XE og Mi16 toppene[/img]
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Skönt att nån äntligen kommer med vettiga papper så vi får sanningen svart på vitt!
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
asbjbo

Post by asbjbo »

David Baker mener også at en standard MI16-topp er på høyde med nærmest hva som helst mht flow. Se http://www.pumaracing.co.uk/pug16v.htm Men 270 hp ved 9300 rpm, jeeez...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sliced

Post by Sliced »

snillet wrote:
öhlin wrote:I mitten av -70 talet gjorde jag egna motorer på 250 o 500 cc för utbordar race.. en 250 cc gav i bromsbänk mellan 68 - 72 hkr.... UTAN RESPIRATOR :!: :!: :!: ... OKEJ .. OKEJ :roll: :roll: :roll: Dom matades med Methanol

Tvåtakt också.

Och då var jag ju tvungen att kolla Yammas V4-or från 68, TZ250 för roadracing. Tyvär så var dom tvåtaktare, det visste jag inte då, men Honda plockade ut 63 häst ur en 250 4-taktare det året. Sugmotor.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

TheDagger wrote:http://www.opelsportclub.com/forums/showpost.php?p=291980&postcount=62

:thumbup:
Tox

Post by Tox »

Min tankar och ideer i denna debatten.
Helt klart gör opel oxå trevliga motorer.
Jag har noll koll på opelns flöden/borr och kammar .... men visst nu ska jag för en gångs skull försvara chip (usch) ... det kanske går att ta ut 5-10hk mer med filter,avgas och chip på en sugmotor (om kam/flöde mm inte riktigt sätter stopp), men denna ökning kommer då från att man flyttat varstoppet och motorns effekt inte riktigt peakade vid orginal varvstopp samt en modifierad tändkurva som för att vara 100%ig kräver högre oktantal på soppan. Men det viktigaste i en trimning är hur effektbandet ligger under dom varvtal som används ... inte att det peakar 5hk mer ... vid en punkt där oftast vridet redan droppat rejält.
Angående flöde på mi16 toppen så är det riktigt bra orginal och jag kan tänka mig att det skulle gå ta ur en massa sugmotor hästar utan portning, genom riktigt arga kammar och massor med varv ... men varför göra så om man kan porta och vinna ännu bättre flöde och nå sama effekt vid lägre varv (snällare kammar) och få ett betydligt bredare effekt register.
tänk på att volvos f-cup bilar tog dom ut mot 170hk på en 2liter b20 .. fick ej vara borrade med toppar som max flödade 180/135cfm 28" tror jag.
Min topp flödade vi bara upp til 10mm lyft (anordningen tog sedan i styrningen), den är portat och säten slipade för bra flöde under hela lyftkurvan på insug och så bra flöde som möjligt på utblås(åker turbo och vill ha så lite mottryck som möjligt).
Det sitter fortfarande orginal ventiler i den och flödet blev 260/240cfm vid 10mm lyft och flödesbänken kalibrerad mot McXpress SF600 bänk.
Flödet borde ligga run 280/245-250cfm vid 0.5" lyft.
Sedan så portades det för hyffsat arga kammar och turbo om man tittar på vad som "normalt" säljs som turbo trimkammar av kända firmor (redan orginal mi16 kammarna är rätt stygga då) och mina nya är bra mycket elakare.
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sundin wrote:
TheDagger wrote:http://www.opelsportclub.com/forums/showpost.php?p=291980&postcount=62

:thumbup:

Tycker det är lågt av deras klubbmedlemmar att kalla PSC "trångsynta småbarn". Så lågt brukar väl sällan vi här på PSC sjunka?
Post Reply