Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply

Kör du på E85?

Ja
20
7%
Ja
20
7%
Nej
88
30%
Nej
88
30%
Blandar
38
13%
Blandar
38
13%

Total votes: 292

Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Hannes Alvesson wrote:Efter ca 40 mils körning med koll på förbrukningen så snittade jag 1,14 l/mil och då var det mest motorväg så varvtalet låg oftast på 3500-4000.

Om du slår ut det mot bensin då? :)
Hannes Alvesson
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Hannes Alvesson »

Senaste gången jag låg och harvade motorväg var när jag köpte den så jag vågar inte riktigt svara på det.
Någon med en bensin gti16 får gärna svara på vad den drar i nån timme på momsad motorvägsfart.
boh

s2 rallye
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hannes Alvesson wrote:Senaste gången jag låg och harvade motorväg var när jag köpte den så jag vågar inte riktigt svara på det.
Någon med en bensin gti16 får gärna svara på vad den drar i nån timme på momsad motorvägsfart.

Min gamla BX 16v villa ha ca 0,9 i såna farter.

Min 106 på E85 tar 1,1.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Min förbrukning varierar ganska mycket. Flera kallstarter drar upp förbrukningen enormt. På väg till Gelleråsen sträckkörde jag upp en tank med extremt fullastad bil samt en passagerare i ca 100km/h och hade en förbrukning på den sträckan på 0,9. Vanligtvis ligger den på ca 1,2 blandad körning. Men med flera starter och buskörning så kan den krypa upp till 1,5... Huvudsakligen är det iaf när jag startat den flera gånger per dag
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Vi hade en förbrukning på ganska nära 1,5 liter milen på våran tripp till Sturup. Räknade ut att vi ändå tjänade nästan 600 på att köra E85. Lite värre med min lilla Alizee hon drog i sig 43 liter på 13 mil på Sturup sen var jag tvungen att åka o tanka. Hackade ganska friskt i kurvorna trots vänstervarv.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Har kört ett par tankar på E85 nu, räknade ut att jag sparar cirkus 40:- per tank på att köra på det, mot ett bensinpris på 13.19:- litern och E85 på 8.79:-. 1.14 liter milen på E85, runt 0.85 på bensin, med mina mattekunskaper en sen söndagkväll efter att ha tankat fick jag det till 40:- per tank iaf. Bilen startar lika illa nu som den gjorde innan, max två vrid, vilket den även ville ha på bensin. :)
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Hur gick det med etanoliseringen av våra kära v6or? Nån som gjort klart det? Jag har bara några km till jobbet, så i daxläget känns det meningslöst att byta spridare. Vinsten på macken går förlorad mot inköpet av spridare.

Mest nyfiken hur den ter sej med etanol som sagt.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Peter Igelhammar wrote:Hur gick det med etanoliseringen av våra kära v6or? Nån som gjort klart det? Jag har bara några km till jobbet, så i daxläget känns det meningslöst att byta spridare. Vinsten på macken går förlorad mot inköpet av spridare.

Jag har precis fått reda på var temp-givaren sitter, har inte haft lust att montera i min FlexiTune innan jag kunde göra klart allt.
Dessutom har jag fortfarande inte hittat någon kontakt att skarva in boxen. Jag vill inte göra ingrepp i själva kabelhärvan.
Men det blir nog snart.

Just nu kör jag som sagt på mellan 50-60% inblandning av E85 och med det går den alldeles utmärkt. Kan skjuta lite i insuget när motorn är kall och man gasar lite för mycket, men när den får upp tempen går den lika bra som med vanlig soppa.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
MarcMalmo

Motorn torr??

Post by MarcMalmo »

min motor låter lite torr vid första starten.... även knackande ljud vid start...
kör 30% mer etanol än bensin
men detta låter inte alls bra.....

nåt jag ska sluta med förmodar jag..??
// Aka Björne Bus, Beaka det du har och inte det du förlorat..
das Auto: svart 206 RC -04
http://www.garaget.org/?car=108818
B1ack_Mi16

Post by B1ack_Mi16 »

Er det noen her som har forsøkt å bygge om til returløs fuelrail?

Altså at man kjører bensinreturen i retur før drivstoffet kommer til fuelrailen og ikke etterpå (slik som til vanlig). Da kan jo faktisk et varmeelement på fuelrailen fungere for å varme opp E85'en...

Anyone?
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Måste ju vara billigare att köra på bensin nu när priserna gått ner... Ska nog köra slut på den här tanken (tankade idag, smidigt nog), sen byter jag nog till originalspridarna.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Mean Machine wrote:Måste ju vara billigare att köra på bensin nu när priserna gått ner... Ska nog köra slut på den här tanken (tankade idag, smidigt nog), sen byter jag nog till originalspridarna.

Det är ju bara att räkna...
E85-priset * 1,35 (ungefär, eftersom det varierar lite, men 35% extra är väl ett bra riktvärde?)

8,59 kostar det på Statoil där jag bor --> ~11,60
går med andra ord ungefär jämnt ut.
Själv fortsätter jag tanka E85 för miljöns skull.

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Dr. Mabuse wrote:
Mean Machine wrote:Måste ju vara billigare att köra på bensin nu när priserna gått ner... Ska nog köra slut på den här tanken (tankade idag, smidigt nog), sen byter jag nog till originalspridarna.

Det är ju bara att räkna...
E85-priset * 1,35 (ungefär, eftersom det varierar lite, men 35% extra är väl ett bra riktvärde?)

8,59 kostar det på Statoil där jag bor --> ~11,60
går med andra ord ungefär jämnt ut.
Själv fortsätter jag tanka E85 för miljöns skull.

Något sent svar kanske, men jo, jag vet att det bara är att räkna. Räknade ut att det var några ören billigare per mil. Sparar dock in lite på att jag faktiskt smörjer motorn ordentligt och slipper bli döv varje gång jag gasar (min 205:a dånar så in i H-vete redan på bensin, ge den 40% mer bränsle och luft...). Miljön är jag inte speciellt orolig över, det lämnar jag till mupparna med Priusar. För att inte nämna att jag faktiskt kan starta min bil utan att stå och vrida om nyckeln tre gånger nu. :)
Zkronk

Post by Zkronk »

Jag tycker att miljömupparna borde hänga med i svängarna och sänka priset på E85 om dom vill att folk ska vara miljöväniga och köra på det istället för bensinen som nästan ger en billigare milkostnad.

Och efter 1 november (?) så är det väl den "vanliga" höjningen på 50 öre i och med vinterkvaliten på etanolen, E75? Då lönar det sig ju ännu mindre när det kostar över 9 spänn litern :?
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Zkronk wrote:Och efter 1 november (?) så är det väl den "vanliga" höjningen på 50 öre i och med vinterkvaliten på etanolen, E75? Då lönar det sig ju ännu mindre när det kostar över 9 spänn litern :?

Om andelen bensin ökar i soppan kommer ju energiinnehållet också att öka vilket borde ge en motsvarande lägre förbrukning. Jag är ganska säker på att det kommer att gå jämnt ut.

Zkronk

Post by Zkronk »

Dr. Mabuse wrote:Om andelen bensin ökar i soppan kommer ju energiinnehållet också att öka vilket borde ge en motsvarande lägre förbrukning. Jag är ganska säker på att det kommer att gå jämnt ut.

Min ville ändå ha ca. 1 liter/milen precis som på E85 förra vintern..
Znabb

Post by Znabb »

Funderar på ett annat sätt att etanol-konvertetera på.

Har läst mig till på forumet att de vanligaste sätten är att montera större spridare eller att via elektronik få orginalspridarna att hålla öppet längre.
Detta då kombinerat med någon form av kallstartshjälp.

Men om man stryper arean på luftintaget med 35-40%?
Jag förstår ju att de allra flesta på detta forum vill ha bibehållen eller starkare motor men min 205 GR som har drygt 80hk räcker mer än väl till den stadskörning som jag använder den till.

När skrattanfallet avklingat, du kommit upp från golvet och torkat ögonvråna samt snytit dig så fundera på detta. En anpassad plast/nylon-ring som tar 2 minuter att montera/demontera på macken i kombination med någon form av kallstartshjälp.

Vill gärna höra åsikter om detta.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Det har tänkts på det tidigarre, problemet är att det fungerar inte i beroende på hur bränslet faktiskt ges till motorn och hur mängden räknas ut.

Utförligare förklaring kan ges, men den kan bli lång å tradig, effekten du kommer att få av det du nämner är bara en maxeffektstrypning, den kommer fortfarande att få alldeles för lite soppa på sprit.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Znabb

Post by Znabb »

Menar du att 40% minskning av arean på insuget inte motsvarar en minskning av luftflödet på motsvarande % eller är det så att en strypning av insprutningen uppfattas som "mindre syre" av insprutningen och att den därmed minskar bränslemängden med motsvarande?

Vad händer då om man stryper luftintaget mer än de 10-15% som insprutningen kan kompensera?

Är bara nyfiken och har inte full koll på hur insprutningen fungerar. Är mer van vid förgasare och brytarspetsar. :D
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du får precis samma effekt med en förgasare.

Stryper du flödet genom insuget så har du upp till en viss öppningsvinkel på gasspjället ingen effekt alls av strypningen, men över ett visst flöde så börjar strypningen ge verkan, å då blir verkan samma som om du inte gasade lika mycket.

Så tyvärr påverkas inte blandningsförhållandet av den.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Post Reply