Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol
Vad behövs för att köra på E85? och annat om etanol
Tänkte vi kunde samla alla diskussioner kring E85 i EN tråd, börjar bli mycket nu. Berätta gärna hur just du har gjort på din bilmodell.
Min 106 XSi -92 har 150cc spridare original, dom bytte jag ut mot 214cc som sitter i bland annat 205 GTi, Mi16 och en jäkla massa andra bilar. Fungerar klockrent. Det innebär en spridarökning på 44%. Normalt behövs 37% men styrsystemet klarar att reglera ner inom rimliga gränser.
En bra sida med spridarstorlekar: http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
Min 106 XSi -92 har 150cc spridare original, dom bytte jag ut mot 214cc som sitter i bland annat 205 GTi, Mi16 och en jäkla massa andra bilar. Fungerar klockrent. Det innebär en spridarökning på 44%. Normalt behövs 37% men styrsystemet klarar att reglera ner inom rimliga gränser.
Last edited by HellMek on Sat Jun 07, 2008 14:05, edited 1 time in total.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
någon som har provat att hälla i lite nitro?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Tobbe Tuff wrote:någon som har provat att hälla i lite nitro?
Får man det får 8 spänn litern? Nä jag tänkte väl det!
Decimal wrote:Räcker det inte bara att koppla på ett motstånd till tempgivaren till ecu`n och sedan köra på e85
Du får gärna vara testpilot
- STRONGONPLOW
jag tankar 20l bensin och 10l etanol, har gjort så dom sissta gångerna funkar fint och är jumycket billigare. ska se sen om jag vågar blanda i mer etanol
seat leon 1,8t chippad och cai 
Seat leon vtt 20 1,8t ( jotack )
Peugeot 206 GTI 01:a ( såld )
Saab 9000 CD 89:a ( skrot? )
Saab 900 97:a ( såld )
Bärbar dator
Samt Misslyckad Blondering ( inte längre )
Mange, Dummare änn genomsnittet
Kan man inte skratta åt sig själv ska man inte skratta åt andra.........
Peugeot 206 GTI 01:a ( såld )
Saab 9000 CD 89:a ( skrot? )
Saab 900 97:a ( såld )
Bärbar dator
Samt Misslyckad Blondering ( inte längre )
Mange, Dummare änn genomsnittet
Kan man inte skratta åt sig själv ska man inte skratta åt andra.........
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: Vad behövs för att köra på E85? *klistra*
TheDagger wrote:Tänkte vi kunde samla alla diskussioner kring E85 i EN tråd, börjar bli mycket nu. Berätta gärna hur just du har gjort på din bilmodell.
Mitt bidrag:
Bil: 205 Mi16. Spritmissbrukare sedan januari 2006. Boschspridare högohmiga: 0280 150 785 (Volvo 850 Turbo). Ställbar BTR "Kinaskräp" ligger på ca: 4 bar och flödar ca: 320cc/min. Fungerar kanon, men kan vara lite svårstartat mellan varven. Fungerar lika bra både vid start och gång även om man hivar i en 80/20 etanol-bensin-blandning.
Har varit med om att motorlampan tänts, men den släcks när man stänger motorn och startar om.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Jag kör också på 100% E85 i 205an. Samma spridare som Andy nämner ovan flödar 297cc vid 3,6 bar med hjälp av en ställbar Malpassi BTR och en Henko bränslepump som pallar för tryck upp till 6 bar. Bilen kräver två vrid på nyckeln för att starta men den går som f*n när den väl är igång. Håller på att kika lite på en lösning för att lägga ett motstånd vid tempmätaren för att den ska starta i alla väder. Hittade denna tråden som förklarar det mycket bra http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=3099
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
När ja byggde turbospisen utgick ja fr att den skulle gå på vanlig macksoppa (98-99), därav byggdes den ganska lågkompad för att kunna ta ladd. JAZ botten med 1,3mm svarvade kolvar bultades ihop me en J1 topp. När det väl begav sig kom vi fram till att d blir (e) bättre att köra en sån skapelse på E85. Spridare byttes fr 214cc till 315cc (primärspridare ca 40% större) samt en 1600cc extraspridare monterades ca 15cm fr spjället. En Walbro pump fick ersätta org.pumpen oxå.
En piggyback mappades så att extraspridaren aktiveras så fort trycket i insuget överstiger 14,6Apsi (dvs atmosfärstryck). Utan laddtryck går motorn enbart på org.sprutet.
Tack vore överlägsna kyl å antispik egenskaper hos E85 e d fullt möjligt att ladda bortåt 1,8bar idag.
Stabila AFR värden mappades fram å avgastemp kollades noga, överstiger inte 800C ngnstans under hela registret.
Dock fick ja lite problem med misständnigar på högre varv vid ca 1,3 kg ladd...
Detta löstes genom att en uppsättning nya stift (1 steg kallare) fick åka i samt att gnistgapet minskades till 0,5mm.
Visst detta gör att bilen e ngt svårstartad kall, men å andra sidan så levererar den rätt mycket underhållning när den väl har startat!
En piggyback mappades så att extraspridaren aktiveras så fort trycket i insuget överstiger 14,6Apsi (dvs atmosfärstryck). Utan laddtryck går motorn enbart på org.sprutet.
Tack vore överlägsna kyl å antispik egenskaper hos E85 e d fullt möjligt att ladda bortåt 1,8bar idag.
Stabila AFR värden mappades fram å avgastemp kollades noga, överstiger inte 800C ngnstans under hela registret.
Dock fick ja lite problem med misständnigar på högre varv vid ca 1,3 kg ladd...
Detta löstes genom att en uppsättning nya stift (1 steg kallare) fick åka i samt att gnistgapet minskades till 0,5mm.
Visst detta gör att bilen e ngt svårstartad kall, men å andra sidan så levererar den rätt mycket underhållning när den väl har startat!
www.almostracing.se
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Jag är alkoholist på bilfronten, pga hur bra det funkar att köra med det i huvudsak
En sak man inte skall glömma är att cirka 37% är riktvärdet vid lambda 1 och jämn landsvägsfart. Går du upp eller ned i belastning skiljer det en del (vanligen) på behövd bränslemängd.
Samt att det är en fördel att ha så stora spridare som möjligt för att säkra goda kallstart och kör egenskaper på vintern.
Dessutom verkar det vara en stor fördel att dra upp maxtändningen tidigare i varvtal utan att för den sakens skull ändra nåt nämnvärt på högre varvtal, bottenvridet blir grymt jämfört med bensindrift så, försöker man göra samma sak på bensin går det bara tungt å spikar.
Ganska komplicerat när man väl börjar pyssla med det, men när man väl uppfattat hur motorn reagerar på sprit så kan man tillämpa det ganska enkelt på olika motorer.
Jag rekommenderar eftermarknadssprut, läs på lite om tänd och bränslemappning och motordynamik m.m., testa er sedan fram ni som verkligen vill lära er.
Lång och plågsam process bitvis men f-n så lärorikt å kul
Märk väl, jag har INTE pysslat turbo
, bara sugiskunskaper.
En sak man inte skall glömma är att cirka 37% är riktvärdet vid lambda 1 och jämn landsvägsfart. Går du upp eller ned i belastning skiljer det en del (vanligen) på behövd bränslemängd.
Samt att det är en fördel att ha så stora spridare som möjligt för att säkra goda kallstart och kör egenskaper på vintern.
Dessutom verkar det vara en stor fördel att dra upp maxtändningen tidigare i varvtal utan att för den sakens skull ändra nåt nämnvärt på högre varvtal, bottenvridet blir grymt jämfört med bensindrift så, försöker man göra samma sak på bensin går det bara tungt å spikar.
Ganska komplicerat när man väl börjar pyssla med det, men när man väl uppfattat hur motorn reagerar på sprit så kan man tillämpa det ganska enkelt på olika motorer.
Jag rekommenderar eftermarknadssprut, läs på lite om tänd och bränslemappning och motordynamik m.m., testa er sedan fram ni som verkligen vill lära er.
Lång och plågsam process bitvis men f-n så lärorikt å kul
Märk väl, jag har INTE pysslat turbo
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Är det dumt att försöka köra etanol på förgasarmotorn jag har i bubblan? Jag menar, det är inte speciellt högt komp, tror det ligger på runt 7:5 någonstans...
Visst borde man ha insprutning och hög komp för att man ska gå i vinst?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Är det dumt att försöka köra etanol på förgasarmotorn jag har i bubblan? Jag menar, det är inte speciellt högt komp, tror det ligger på runt 7:5 någonstans...
Byta/borra munstycken går finfint, kör gräsklipparen på sprit, körde en Audi100 1.8 med förgasarsnurra på sprit också.
Men se upp med gamla bränsleledningar.
Hans Hellström
snillet spambot wrote:Byta/borra munstycken går finfint, kör gräsklipparen på sprit, körde en Audi100 1.8 med förgasarsnurra på sprit också.
Men se upp med gamla bränsleledningar.
Verkar ju riktigt spännande, ska kika på vad det finns för alternativ... den drar ju 0.8-0.9 redan som det är...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:Är det dumt att försöka köra etanol på förgasarmotorn jag har i bubblan? Jag menar, det är inte speciellt högt komp, tror det ligger på runt 7:5 någonstans...
Jag kör 40 - 50% etanol i min Jetta från -86 Är en ren förgasarmotor.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
R-Gubbe wrote:Jaaacob wrote:Är det dumt att försöka köra etanol på förgasarmotorn jag har i bubblan? Jag menar, det är inte speciellt högt komp, tror det ligger på runt 7:5 någonstans...
Okej! Inge ryck eller så?
Jag vill helst köra helt-etanol, men har gamla cv2:or etanoldrift så ska jag ochså kunna.
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:R-Gubbe wrote:Jaaacob wrote:Är det dumt att försöka köra etanol på förgasarmotorn jag har i bubblan? Jag menar, det är inte speciellt högt komp, tror det ligger på runt 7:5 någonstans...
Okej! Inge ryck eller så?
Jag vill helst köra helt-etanol, men har gamla cv2:or etanoldrift så ska jag ochså kunna.
roten ur % ökning (alltså roten ur 1.37 vilket är 1.17)
gånger munstyckets diameter.
Är huvudmunstycket t.ex 112 så skall det upp till cirka 130. (hundradels m.m., dom brukar skrivas så.).
Har man separat munstycke för tomgång kan man behöva öka det också, men kanske inte lika mycket, har jag märkt
Hans Hellström
Unik3505 wrote:Tjenare. Kan jag köra 605:an på en 50%-ig etanolblandning utan att förändra motorn
Svar JA!
Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
öhl-in wrote:Unik3505 wrote:Tjenare. Kan jag köra 605:an på en 50%-ig etanolblandning utan att förändra motorn
Svar JA!
Skulle vilja säga gränsfall. Brukar börja märkas vid 30-50% på många bilar tyvärr.