Helt orkeslös!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
nokis

Post by nokis »

TheDagger wrote:Som B1ack_Mi16 sa. Kolla så kamremmen sitter rätt. Den kan ha hoppat en kugg fel. En kugg fram eller bak resulterar inte i några misständningar, bara att bilen blir slö. Råkade själv montera remmen fel på en Ford en gång, den blev stendöd under 4000 varv, sen gick den lite bättre men inte bra.

Ok ska jag kolla, finns det nått smidigt sätt att kolla hur remmen/remhjulen sitter utan att behöva plocka ner innerskärm mm?

mvh
wallis

.

Post by wallis »

hur har det gått?
Peugeot 205 CTI röd -89 projekt 133hk ägt sedan -00
Saab 900T talladega 230hk -97
Chevrolet Trans sport -00
Peugeot 306 xr -95
Mozzarella

Post by Mozzarella »

TheDagger wrote:Som B1ack_Mi16 sa. Kolla så kamremmen sitter rätt. Den kan ha hoppat en kugg fel. En kugg fram eller bak resulterar inte i några misständningar, bara att bilen blir slö. Råkade själv montera remmen fel på en Ford en gång, den blev stendöd under 4000 varv, sen gick den lite bättre men inte bra.

Å andra sidan går väl aldrig en Ford bra :wink:
Citroen Jumpy -98
nokis

Re: .

Post by nokis »

wallis wrote:hur har det gått?

Inget vidare ännu, kollade lite i morse och provade lite och då misstände den lite några gånger och stendog, dock startade den igen efter en stund så jag ska ta och byta rem på den så kanske problemet löser sig!
nokis

Post by nokis »

Fortfarande ingen ork i den, har kollat kammen nu och bytt kamrem mm, inga fel där...

Har varit och köpt nytt bränslefilter och tändkablar tändstift och rotor nu som jag ska upp och testa... se om det gör någon skillnad. Börjar känna mig gött uppgiven nu...

Ingen som bor i närheten av uddevalla som har tid / ork att komma till lillesjö och ge tips ideer eller har en luftmassemätare vi kan testa med, alla besök och tips är välkomna!!! har semester i två veckor och vill gärna få ordning på den inom denna tid...

0737 852 456 skicka ett mess eller nått om ni har lust!
nokis

Post by nokis »

Ett steg i rätt riktning...

Har fått ordning på felet som gjorde att den bara dog mystiskt ibland, visade sig vara en kabel till tändspolen som var dålig så den byttes och då startade den hela tiden och slutade dö sporadiskt...

Men den är fortfarande helt orkeslös... Hade fått fel tändkablar också och dom hade glömt att ge mig bränslefiltret så det får jag köpa i morgon... Suck!!!

Ingen som har någon bra ide på varför den e seg nu!!!

Dessutom sitter hela bakaxeln snett, eller ja, det vet jag inte om den gör men det högra bakhjulet sitter längre bak än det vänstra så det tar i skärmen, någon som vet vad man kan göra om det? (Har inte kolla där ännu så det kanske e lättfixat, vad vet jag....
André V

Post by André V »

nokis wrote:Dessutom sitter hela bakaxeln snett, eller ja, det vet jag inte om den gör men det högra bakhjulet sitter längre bak än det vänstra så det tar i skärmen, någon som vet vad man kan göra om det? (Har inte kolla där ännu så det kanske e lättfixat, vad vet jag....

Låter som en stundande bakaxelrenovering. Have fun. ;)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nokis

Post by nokis »

André V wrote:
nokis wrote:Dessutom sitter hela bakaxeln snett, eller ja, det vet jag inte om den gör men det högra bakhjulet sitter längre bak än det vänstra så det tar i skärmen, någon som vet vad man kan göra om det? (Har inte kolla där ännu så det kanske e lättfixat, vad vet jag....

tänkte så först men den är ny renoverad och väldigt mjuk å fin så frågan är varför den sitter olika långt bak på höger resp vänster sida...
R.O.B.

Post by R.O.B. »

nokis wrote:
André V wrote:

tänkte så först men den är ny renoverad och väldigt mjuk å fin så frågan är varför den sitter olika långt bak på höger resp vänster sida...

den som har renoverat har satt torsionsstavarna snett mot varann... man kan i princip sänka steglöst...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
nokis

Post by nokis »

robert306gti wrote:
nokis wrote:
André V wrote:

den som har renoverat har satt torsionsstavarna snett mot varann... man kan i princip sänka steglöst...

Ok, men hur rättar jag till det på bästa sätt då?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

kolla mekartips om sänkning.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
nokis

Post by nokis »

robert306gti wrote:kolla mekartips om sänkning.

Jodå jag har läst den ett par ggr men eftersom jag inte haft tiden att krypa in där då motorn är som den är så ger en text inte så mycket... Men ska väl krypa in där idag, så får vi se vad som händer... =)

HAr i vartfall fått hem filtret och rätt kablar nu så idag ska provas mer! =)
nokis

Post by nokis »

Då va nya stift och kablar på plats, samt alla jordflätor och jordpunkter rengjorda och smörjda, dock ingen större skillnad, fortfarande samma fel, gasar man till snabbt så får man ett bluddrande innan den reagerar och sen e den bara seg, gasar man försiktigt så e den bara seg hela tiden.

Och den nyrenoverade bakaxeln som stått stilla i 6 ånader har under denna tiden stelbensopererat sig själv på båda sidor!!! *SUCK*

Hade det inte varit den finaste 205 gti jag sett så hade jag gett upp för länge sen!
nokis

Post by nokis »

Bränslefilter bytt och självklart började det småläcka efteråt, men det ska ordnas imorgon med lite gängtätning och två packningar, har även monterat en nanometer på slangen mellan filter och fuelrail för att kunna testa bränsletrycket och självklart läcker även det (Vilken dag SUCK) så det ska också fixas imorgon med lite tätning.

Bakaxeln är numer avriven och placerad på golvet så den blir väl också till att slå isär imorgon...

FY f*n VAD JAG HATAR PEUGEOT NU!!!!

Har tre honda crx,er varav en som voltat på en motorväg (reservdelsbil) och den gick bättre än peugeoten när jag provade den idag! Då blev man ännu surare vil jag lova! JÄVLA FRANSOSER! Synd på så snygga små leksaker!
nokis

Post by nokis »

Min bil måste antingen gäcka alla eller så e det helt ointressant, ingen som har förslag?

Hur byter man lättast bränslepump???

lätt att få upp ur servicehålet i baksätet eller måste man sänka tanken?

hur får man lättast av bränsle slangarna från pumpen Skära loss eller slåss med gamla klämmor?

Måste jag byta packning och vad kostar den?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

nokis wrote:Min bil måste antingen gäcka alla eller så e det helt ointressant, ingen som har förslag?

Har kommit med alla förslag jag kan komma på, och flera andra har kommit med bra tips. Det är dessutom svårt att förmedla känsla via internet. Hade jag haft bilen här tror jag mig kunnat hitta felet på några timmar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
nokis

Post by nokis »

TheDagger wrote:
nokis wrote:Min bil måste antingen gäcka alla eller så e det helt ointressant, ingen som har förslag?

Har kommit med alla förslag jag kan komma på, och flera andra har kommit med bra tips. Det är dessutom svårt att förmedla känsla via internet. Hade jag haft bilen här tror jag mig kunnat hitta felet på några timmar.

Hehe Ja det trodde jag och peugeotverkstaden också, men det verkar inte vara någon som fattar vad som hänt...

Men inget ont om er då jag vet att jag fått många tips och idéer, men nu behöver jag fler... =)

Nästa steg blir att brottas med bränslepumpen, är det ett måste att byta packning eller går det att behålla den nuvarande om den inte e trasig... och hur tar jag lättast av slangarna och är det bästa att ta den genom serviceluckan eller ska man ta bort hela tanken?

med flera vänliga hälsningar från den väldigt uppgivne mekaren...

btw har nästan lusten att slänga upp den på en kärra för att dra ner den till dig så du kunde titta på den hehe
nokis

Post by nokis »

Ingen som har nått vettigt svar på hur man får ur bränslepumpen lättast?? Måste ju vara någon som vet av alla som skrivit idag!!!
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

OM jag var som dig skulle jag berätta var jag bor och be om hjälp :|
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
nokis

Post by nokis »

snillet wrote:OM jag var som dig skulle jag berätta var jag bor och be om hjälp :|

Jao kanske men jag har tom lämnat ut telenr så det e ju redan gjort, men uddevalla i vartfall... men som sagt fortfarande inget svar på frågan...

Bränslepumpen, lättast att få ur service luckan eller sänka tanken...
Post Reply