Vinge? Nån skillnad på bana?
Nej pär jag tror du är rätt inne..om vingen är lite bakom luckan så går den längs taket och ut på vingen..fast jag vet inte hur mycket turbulens det blir vid framrutan..med det låter väl logiskt?...det är så jag tänkt iallafall
Ja lutningen spelar ju in såklart..så ja vet inte..men som sagt bara en gissning på hur många kg skulle va kul att höra..
Ja lutningen spelar ju in såklart..så ja vet inte..men som sagt bara en gissning på hur många kg skulle va kul att höra..
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Guest
Det finns ju 2 olika sorters vingar:
1. Designvingar som sitter där för att vara snygga, kan göra mer skada än nytta.
2. Vingar med bra downforce, sällan snygga men det ser rått ut!
En sån ful flärp som jag har original gör nog inte ett skit nytta.
Man skulle kanske...
http://hemsidor.torget.se/users/c/cool22/kk030109.jpg
1. Designvingar som sitter där för att vara snygga, kan göra mer skada än nytta.
Man skulle kanske...
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Vi har haft två olika vingar på Lionne, en bananvinge över bakluckan som var bra upp till 100 kmt, sen stallade den, drog överdelen av bakluckan bakåt= tröck ner bakänden och lyfte framhjulen. Att tappa greppet i en kurva i 100 ÄR scary..
Nu har vi en dubelvinge precis över takets bakände, och den funkar skitbra.
Ska vi ta ett aerodynamikmöte vid tillfälle, kanske kvällen före en banträff, om jag orkar dit nån gång.
Ska vi ta ett aerodynamikmöte vid tillfälle, kanske kvällen före en banträff, om jag orkar dit nån gång.
Arne Lindgren wrote:Vi har haft två olika vingar på Lionne, en bananvinge över bakluckan som var bra upp till 100 kmt, sen stallade den, drog överdelen av bakluckan bakåt= tröck ner bakänden och lyfte framhjulen. Att tappa greppet i en kurva i 100 ÄR scary..
Har du ingen bild på den??
TheDagger wrote:Det finns ju 2 olika sorters vingar:
Man skulle kanske...
ja asså jag har kollat på en så kallad design vinge..som man fäster typ på bakluckan...ja antar att jag behöver göra egna fästen för att den ska sitta som jag vill, men den ska funka bra tror jag..ser ut som en vinge helt enkelt inga dubbel konstiga grejor på den...
På lionnes hemsida finns bilder på bananvingen på ganska stor bild inne i sidan. På förstasidan finns den nya tvådelade, men från sidan så man ser inte elementen.
Den är räknad med hjälp av ett dataprogram som en av våra tidigare förere, en arméflygare, snackade till sig från en tysk aerodynamikprofessor.
Jag kan höra om han vill plasta och sälja.
Den är räknad med hjälp av ett dataprogram som en av våra tidigare förere, en arméflygare, snackade till sig från en tysk aerodynamikprofessor.
Jag kan höra om han vill plasta och sälja.
Vissa av de där styling-vingarna ser faktiskt inte helt fel ut aerodynamiskt sett heller. Av de jag sett är det ett fåtal som jag kan döma ut direkt. Men ett plan ute i luften i en vettig vinkel ger downforce mer eller mindre effektivt och ju effektivare profil desto mindre luftmotstånd behöver du betala.
EN 14497
Men, ett lutande plan, dvs ingen profil alls utan bara en snedställd skiva, ger downforce upp till en viss hastighet, efter den faten stallar den, dvs strömmen av luft bryts upp till virvlar och det blir en medioker bromsfallskärm av den.
Det händer också med en vinge med bra profil, men vid en högre hastighet
"Bananvingen" var ju rätt brant och förutom ev downforce skapade den väl en del bakåtriktade krafter (drag) högt upp på bilen och det lyfter ju också framhjulen.
Men vad är tanken/erfarenheterna bakom att ni har nya vingen så långt fram?
Gillar "anti-kjolen" i bak!!! Antagligen så långt man kommer utan diffusor. Är det förbjudet med diffusor, förresten?
Frånvaron av sidokjolar, är detta medvetet eller reglerat? Markfrigången, är den reglerad?
Jävla härlig, ruffig, bil, Lionne!
Men vad är tanken/erfarenheterna bakom att ni har nya vingen så långt fram?
Gillar "anti-kjolen" i bak!!! Antagligen så långt man kommer utan diffusor. Är det förbjudet med diffusor, förresten?
Frånvaron av sidokjolar, är detta medvetet eller reglerat? Markfrigången, är den reglerad?
Jävla härlig, ruffig, bil, Lionne!
EN 14497
Otakt i inläggen är det nu.Arne Lindgren wrote:Men, ett lutande plan, dvs ingen profil alls utan bara en snedställd skiva, ger downforce upp till en viss hastighet, efter den faten stallar den, dvs strömmen av luft bryts upp till virvlar och det blir en medioker bromsfallskärm av den.
Jo, är medveten om stallningsproblematiken, men om man ska utgå från en stylingvinge, så verkar de rätt OK, men kanske för slanka för att vara verksamma över ett brett hastighetsspektrum? Knubbigare profiler ger ju en större tolerans för attackvinklar och/eller strömningshastighet.
Så Jocke W, hur tjock är den där Dalhems-vingen med 22 cm längd (korda-längd) ?
EN 14497
Stallrisken ökar abrupt när tjockleken överstiger 12% av vingens bredd (längd i bilens längdriktning)
Sidokjolar jar vi inte hunnit,och det är ett problem med att få under domkraften.
Bak så liger det ett sluttande plan från under bakaxeln och upp till kofångaren, och en liten vinge under den. Tiden igen, och det faktum att gamla catchtanken inte var 100% tät. Vi vågade inte.
Sidokjolar jar vi inte hunnit,och det är ett problem med att få under domkraften.
Bak så liger det ett sluttande plan från under bakaxeln och upp till kofångaren, och en liten vinge under den. Tiden igen, och det faktum att gamla catchtanken inte var 100% tät. Vi vågade inte.
Pär wrote:Otakt i inläggen är det nu.Arne Lindgren wrote:Men, ett lutande plan, dvs ingen profil alls utan bara en snedställd skiva, ger downforce upp till en viss hastighet, efter den faten stallar den, dvs strömmen av luft bryts upp till virvlar och det blir en medioker bromsfallskärm av den.
Jo, är medveten om stallningsproblematiken, men om man ska utgå från en stylingvinge, så verkar de rätt OK, men kanske för slanka för att vara verksamma över ett brett hastighetsspektrum? Knubbigare profiler ger ju en större tolerans för attackvinklar och/eller strömningshastighet.
Så Jocke W, hur tjock är den där Dalhems-vingen med 22 cm längd (korda-längd) ?
eh..jag ska kolla det..jag ska in till realcar nu så hoppas dom har den där...
Arne----> Jag skulle va tacksam om du kunde kolla om han vill plasta och sälja..
Ja nu har jag varit där inne..dom hade ingen vinge som va intressant..var verkligen bara tuning vingar där..men dom hade sjysta mocka rattar däremot =)...skit dåliga stolar..men dom skulle få in nya om 2 veckor..lite mer racing stuk..Evo 2 bla. aja sjyst butik..personalen var okey..ena bättre än den andra.