Framvagnstråd 205/309 (fd. Dynamisk camber)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Nik

Post by Nik »

För rent banändamål kan man göra en clean cut, sätta dit en svetsgänga och använda en uniball. Gärna orimligt överdimensionerad och givetvis enbart för rent banbruk!

Annars är det väl en variant med att plocka bort original, göra ett cylindrisk hål i nån lämplig dimension för att ta nån kulled som kan tänkas passa eller sätta dit ett ledlager som du är inne på Pär.

Men ska man ändå gå den vägen hade jag nog övervägt antingen egentillverkade rörbärarmar eller sätta dit en uniball, givetvis på ett ställe som passar ändamålet bäst!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nu sitter jag o måste ta en paus...

Ang att flytta ut bakre fästpunkten mer än den främre: Ger väldigt lite förändring i styrgeometri (lite mer Ackermann om jag tänkt rätt) och en i sammanhanget försumbar förändring av bump-steer. Iaf som det ser ut när man prövar och donar.

Caster: Vettekatten om jag vill ha mer bump-steer än på 205:an iofs... Uppskattar det till att jag hade en 4-5° caster på den. Det är iofs vad som går inom hålet i fjädertornet om man vill ha en -2.5° camber. Men om man flyttar fram spindelleden genom att flytta ut bakre bussningscentrum har man ju mer att spela med och testa iaf.

Bärarm/spindelled: Det ser ut som att själva godset är bearbetat koniskt och att det inte finns nån insats att pressa ur? Dvs att man måste borra/brotscha ur ett säte för ev ledlager? Det är väl egentligen det enda alternativet som ryms klockrent inom reglementet. Iskruvad balljoint är nog bara att glömma, pga bla "ställbarheten". Skruvad lös spindelled (med original geometri) kan gå och jag var inne på 306:ans, men Renaultens verkar ju mkt bättre anpassad. Vilken modell är den från och passar den i original spindel? Dvs med 16 mm diameter och en midja på rätt höjd?

Sned hjälpram: Har du hunnit kolla nåt, Nik?
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Renaultspindelleden passar till nästan alla modeller. Dom har tänkte till lite. Priset är under hundringen på Biltema.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

R-Gubbe wrote:Renaultspindelleden passar till nästan alla modeller. Dom har tänkte till lite. Priset är under hundringen på Biltema.
Nästan alla Renault-modeller alltså?

(EDIT: Kollade själv! http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1 ...för det är väl den?)

Passar den direkt i 205/309-spindeln?

Å du som rensat, sitter det nån konisk insats i eller är det bearbetat direkt i länkarmen?
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Om nu spindelleden passar i spindeln (?), så ser väl inte det här helt omöjligt ut?

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Image
...frånsett att det blir omöjligt med original krängarupplägg och att jag inser att sannolikheten är försvinnande liten att det ska passa helt bolt on, men...

Det ser ut att vara liknande mått, offset och M12/M10 bak fram. Jag kan inte ha såna men tänk om man kan få fatt i Megane-armar på skroten som kanske breddar lite och har enklare lösningar för bussningar och spindelled?

EDIT: Äsch, hann bara posta så såg jag att detta inte funkar, spindelled och bussning ligger liksom ungefär i tvärlinjen på 205/309. Megane-armen skulle ge negativ caster, vilket är klart o-bra... :oops:

Image
EN 14497
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kan mäta på min megané som står i garaget å se vad man får för mått... :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Jaaacob wrote:Kan mäta på min megané som står i garaget å se vad man får för mått... :)
Såg du min edit?
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Pär H wrote:Å du som rensat, sitter det nån konisk insats i eller är det bearbetat direkt i länkarmen?

Jepp det är på något underligt vis fastsatt i bärarmen. Inte helt lätt att få bort men inte omöjligt som synes. Är väl däremot inte så svårt att svetsa igen hålet o slipa till och göra nya.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

R-Gubbe wrote:
Pär H wrote:Å du som rensat, sitter det nån konisk insats i eller är det bearbetat direkt i länkarmen?

Jepp det är på något underligt vis fastsatt i bärarmen. Inte helt lätt att få bort men inte omöjligt som synes. Är väl däremot inte så svårt att svetsa igen hålet o slipa till och göra nya.
Men är det nån sorts insats? Jag la på typ 12 ton innan hylsan (dornet) började deformeras. Verkar inte kunna pressas ur helt enkelt iaf.

EDIT:

Så här såg det ut när jag tyckte jag gjort vad jag kunde utan avverkande bearbetning:

Image

Image
EN 14497
Sliced

Post by Sliced »

Du Pär lider väl av att du måste ha original länkarmar.
Sen orkar jag inte fundera på om ett liggande ledlager funkar åt 'rätt' håll inne i hålet efter spindeln. Men det finns ju lager som är starkare i en riktning, typ topplagren.
(Btw/ot så håller jag på att lära mig att antikbehandla stål så att det ser rostigt ut fast det är nytt. Kan ge en "untampered look").
Sen bytte jag namn på tråden efter en förfrågan om det.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sliced wrote:Btw/ot så håller jag på att lära mig att antikbehandla stål så att det ser rostigt ut fast det är nytt. Kan ge en "untampered look").

Det där får du gärna utveckla sedan, på annan plats i forumet kanske.

Användbart.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Pär H wrote:
Jaaacob wrote:Kan mäta på min megané som står i garaget å se vad man får för mått... :)
Såg du min edit?

Ahm, nu såg jag själv problemet dessutom! :lol:

Men, alltså. du som ändå ska pyssla med det och är bra på att räkna... varför gör du inte egna länkarmar?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Nik

Post by Nik »

Pär: Inte hunnit/orkat än. Ska ta tag i det till helgen.
Är det bara 10mm hål eller 10mm och 12mm?
Får fixa nån gängad stång för att kunna illustrera det lika bra som du gjorde!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Nik wrote:Pär: Inte hunnit/orkat än. Ska ta tag i det till helgen.
Är det bara 10mm hål eller 10mm och 12mm?
Får fixa nån gängad stång för att kunna illustrera det lika bra som du gjorde!
10 fram och 12 bak.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Det ska tydligen se ut så där i framvagnen, en annan hjälpram:

Image

...jag gissar att det beror på att man vill säkra sig mot glapp och ha en förutsägbar compliance/eftergivlighet i bussningarna.

Vet inte om jag skrev det, men gissar på runt 2° caster original... och rakt fram. Det är nog bra att öka den, som sagt, ska mäta "KPI" (King Pin Inclination / styraxellutning) också, men den är större än caster. Det ger en del effekter på hjulvinklarna under styrning:

Image
Image
Image

...lura er inte av fjäderbenets vinkel. Men med rätt mkt högre KPI än caster blir camber på ytterhjulet mindre negativ när man svänger. Sen är det utfjädrat på bilderna, men det funkar ungefär så där.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Dessa friheter har man med att jobba med excentriska bussningar och tjocklek på manschetter (dvs flytta röreleaxeln axiellt):

Image

..har försökt visa ett "koordinatsystem" utan att kladda till det för mycket. Har alltså mätt på en lös framvagn igen och försökt utröna vad olika åtgärder gör med geoetrin. Referenspunkt är ytterst på bärarmen där man ser en liten skåra.

I mätordning med mått ut/fram i mm (+/-1 mm ungefär)

0: Originalläge.
1: Båda bussningarna max excentriska för max spårvidd: 7/0
2: Stål/stål bärarm/chassi (alltså ingen manschett och inte praktiskt): 7/5
3: Som ovan samt max excentriskt bak och centrerat fram: 0/15
4: Bakre centrum utflyttat och främre inflyttat för max axelavstånd och caster: 0/25

Tror man bör lägga sig någonstans mellan 3 och 4 om man hittar en lösning för bussningarna. Vilket skulle ge möjlighet till ett par grader extra caster, ett par cm större axelavstånd och nån procent viktfördelning akterut.

Men det är inte helt enkelt att få till det. Lade upp ett silverstål ungefär som jag tror man borde låta rotationscentrum gå (inte dikt an bakre bussningshålet, då, men ungefär):

Image
Image

...titta på den övre bilden. Det blir i stort sett omöjligt att hitta en lösning som inte nöter sönder bussningarnas manschetter på nolltid.

Om jag kunde bygga om utan hänsyn till reglementen skulle jag nog gå iland med att vinkla om chassifästena, köra delrinbussning i bakre positionen, med manschetter som tar längslaster och ett flytande ledlager i främre positionen.

Mycket intressant att fundera på, men för min del verkar det bli ganska basic. :(
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Mycket intressant! :thumbup:
Är tyvärr inne i en väldigt "bil-inaktiv" period men jag kommer definitivt återkomma till denna tråd vad det lider!
Fortsätt gärna så mycket du orkar med dina mätningar och analyser!

Spontant känns det som att det till nöds funkar med en excentrisk delrin-bussning bak och std-bussning fram. Ja det blir brytningar och det sliter men det känns rätt sekundärt!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Tack för uppmuntran! :thumbup:

Nu får nog framvagnen vila ett tag, tror jag har mätt upp vad som behövs som bakgrund till lite vidare funderingar medan jag donar med annat.

Mätte KPI och caster idag iaf.

KPI = 10° - camber. Dvs om man ställt in fjäderbenslagringen för -3° camber blir det totalt 10 - -3 = 13°. Räknade med typ "sportig sänkning".
Caster: ca 2° (kanske lite knappt).

Mätte KPI mm på en lös spindel mot en referensyta:

Image

Eftersom KPI är lutningen av en tänkt axel mellan spindelleden och topplagringen inåt bilen var det praktiskt att ha en lös spindelledskula:

Image

...mätte sedan höjden på rotationscentrum mot referensytan (som går i plan med hjullagret) på spindelled och där topplagringen sitter normalt.

Arcsin(104/605) = 9.9°

Caster (som är den tänkta styraxelns lutning bakåt bilen) syftade jag bara, men typ 2° är det vid standardhöjd.

Både KPI och caster ökar något vid sänkning, men det är tiondels grader det gäller.

Är inte säker på att det är exakt samma värden på 205.

EDIT: Ska räkna fram skrubb, mm, men bommade ett par mått.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Vad är det med folk? Inte ett Haynes-citat så långt ögat kan se... ;D 8)
EN 14497
Minium

Post by Minium »

Det optimala vad gäller "spindelled" och "styrled" bör vara att ha uniballs i styrstag samt bärarm och sedan ha långa tappar som sitter i själva "hubben" el "upright":en så att du med brickor kan justera bärarmens vinkel samt roll-steer som du önskar.

Mvh Minium
Post Reply