Mer negativ camber i bakvagnen *VARNING*

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Dart

Post by Dart »

Det där borde hålla rätt bra. Kör själv med en kortad bakaxel å det håller utmärkt.
Vad bilprovningen säger om en sådan konstruktionsändring är dock en helt annan fråga.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
205mi16

Post by 205mi16 »

för att lägga mig i lite så får jag nog lov att påstå att detta är en väldigt säker modifikation i jämförelse med vad folk faktiskt gör om dagarna, tycker man har sett många byggen som är LÅNGT mycket osäkrare än detta...
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

205mi16 wrote:för att lägga mig i lite så får jag nog lov att påstå att detta är en väldigt säker modifikation i jämförelse med vad folk faktiskt gör om dagarna, tycker man har sett många byggen som är LÅNGT mycket osäkrare än detta...

helt rätt. tilläggas ska väl att man bör ha ganska god vana med svetsen och vara noga med måtten om man ska försöka sig på detta, något som tyvärr de flesta inte har.

grymt jobbat Pär! blir detta aktuellt för mig och jag behöver hjälp, skickar jag upp ett par armar till dig :wink:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
205mi16

Post by 205mi16 »

Dart wrote:Det där borde hålla rätt bra. Kör själv med en kortad bakaxel å det håller utmärkt.
Vad bilprovningen säger om en sådan konstruktionsändring är dock en helt annan fråga.

precis, jag kom inte på något så där på rak arm.
men jag säger ju inte med det att din bakaxel är trafikfarlig men menar bara att det byggs ju om hejvilt...
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
Marcus

Post by Marcus »

Pär verkar ju ha tänkt igenom det här noga så det är nog ingen fara. Men som sagt tidigare i tråden så ska inte vem som helst ge sig på en sån här ombyggnad. Spricker svetsen eller materialet runt när man kör i lite fart så har jag svårt att tro att nån kan få ett kontrollerat stopp på bilen med bara 3 hjul.

Trodde helt klart det var en gjuten bärarm. Vad är igentligen skillnaden på en smidd och en gjuten pryl? Har helt klart missuppfattat det.
Trodde en smidd grej var maskinbearbetad från ett ämne. Som tex en smidd kolv där frässpåren syns om man tittar lite noga.
Last edited by Marcus on Sat Jan 02, 2010 21:07, edited 1 time in total.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
205mi16

Post by 205mi16 »

jag får nog faktiskt också lov att känna mig lite kluven på området...
jag och datapata stog och funderade över det där, han provade svetsa i en som ändå skulle kasseras och jag får nog påstå att svetsen blev långt över förväntan utan att förvärma....
nu vet vi ju inte hur hållbart det blev men det såg bra ut iaf, det brukar ju bli kacka när man svetsar i gjutjärn...
men jag har nog svårt att se skillnaden på gjutjärn och smitt stål isf =O
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

205mi16 wrote:men jag har nog svårt att se skillnaden på gjutjärn och smitt stål isf =O

Det är inte svårt, gjutjärn (eller i förekommande fall -stål) är mycket sprödare och -järn är mycket grafit i och svartfärgar fingrarna om du filar eller borrar i det. Det finns förvisso ett antal olika typer av gjutjärn med olika halt grafit i osv. men skillnaden mot smidesgods är stor. Smidesgods är stål rätt och slätt. Med de egenskaper stål har, seghet, slaghärdighet osv. Nu finns det ju en uppsjö stålsorter med iofs. så jag kanske förenklar lite väl mycket. Skillnaden är stor hursomhelst.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by 205mi16 »

jo alltså, som jag har sett på saken så är gjutjärn poröst och slås med lätthet sönder med slägga (tex en gammal kamin eller liknande).
men jag tycker ändå att bärarmarna "ser" ut som gjutjärn:p men jag ger mig;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Väntar med spänning på Decimals högst kompetenta svar...
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

205mi16 wrote:jo alltså, som jag har sett på saken så är gjutjärn poröst och slås med lätthet sönder med slägga (tex en gammal kamin eller liknande).

I smidesverktyg blir det en kant mellan verktygshalvorna som kan tas för en partkant som blir i ett gjöt, likaså kan en smidd yta få en struktur som påminner om en gjuten yta.
Nu har jag inte en aning om hur det ligger till med 205:ans bärarmar, men om Pär menar att det är smitt material i dem tror jag på det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:
205mi16 wrote:jo alltså, som jag har sett på saken så är gjutjärn poröst och slås med lätthet sönder med slägga (tex en gammal kamin eller liknande).

I smidesverktyg blir det en kant mellan verktygshalvorna som kan tas för en partkant som blir i ett gjöt, likaså kan en smidd yta få en struktur som påminner om en gjuten yta.
Nu har jag inte en aning om hur det ligger till med 205:ans bärarmar, men om Pär menar att det är smitt material i dem tror jag på det.

Jag är också inne på att dom är smidda. Verkar rätt vanligt på diverse bärarmar både fram och bak på PSA-bilar. Klart seriösare än pressade plåtbitar!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Jesper Cronelid wrote:Väntar med spänning på Decimals högst kompetenta svar...

Vadå svar. Tänk efter lite själv och man får ej mixtra med bärande delar hur som helst.
Det var det jag menade.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
205mi16

Post by 205mi16 »

Claes B wrote:

ja, jag tvivlar inte en sekund på att pär har rätt, utan det var bara för min egen lärdoms skull:)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Decimal wrote:
Jesper Cronelid wrote:Väntar med spänning på Decimals högst kompetenta svar...

Vadå svar. Tänk efter lite själv och man får ej mixtra med bärande delar hur som helst.
Det var det jag menade.
Hur får man mixtra med dem och inte? Varför/varför inte?

Vad är det i detta koncept som gör det trafikfarligt?

Jag tycker att jag redovisat bakgrunden, där jag nog gjort mer än "tänkt efter lite själv", rätt ordentligt och inte "mixtrat hursomhelst", men inte du till att du dömt ut konceptet i allmänhet och Clarres bil i synnerhet. Har du tagit till dig det jag skrivit?

Kan du inte göra det tycker jag att du ska vara karl nog att erkänna om det bara var tyckande och troende.

Jag utgår ifrån att du vet något som inte jag vet när du gör såna uttalanden som du gör och isåfall ska det, som sagt, fram så jag kan dra tillbaka tipset. Alternativet är att du går ut med att du inte har torrt om fötterna.

Säkerhet är viktigt. :!:

Är fortfarande lugn och intresserad av en saklig diskussion, men börjar faktiskt tvivla på att du är det. :wave:
EN 14497
205mi16

Post by 205mi16 »

nu blev jag osäker, vad i texten bör jag lära mig för att inte göra misstag i framtiden om jag ska göra något liknande?
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

205mi16 wrote:

nu blev jag osäker, vad i texten bör jag lära mig för att inte göra misstag i framtiden om jag ska göra något liknande?

Nu är det ju lite skillnad på smide som hantverk och smide som industriell process.
http://www.youtube.com/watch?v=vM7rHP3XM5o
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by 205mi16 »

Claes B wrote:
205mi16 wrote:

Nu är det ju lite skillnad på smide som hantverk och smide som industriell process.

jo, jag menar ju att länken hjälper nog iaf inte mig spec mycket i framtiden om det nu inte blir så att jag skulle vilja snida till en ny ljusstake åt svärmor?:p
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld

stcc-mekaniker.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

205mi16 wrote:
Claes B wrote:
205mi16 wrote:

jo, jag menar ju att länken hjälper nog iaf inte mig spec mycket i framtiden om det nu inte blir så att jag skulle vilja snida till en ny ljusstake åt svärmor?:p

Jag skulle bara framföra vad som var skillnaden på smide och gjutet :)

Smide är en formningsoperation av ämnen där man med hjälp av stora krafter låter materialet få en ny struktur.

Och gjutet gods har redan formen man vill ha
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
pät

Post by pät »

Jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap om detta men jag kan erkänna att jag tycker att det måste bli otroligt mycket mer farligt än original ändå. Man kan ju inte lita på det till 110% som man skulle kunna med originalprylar som ingen satt kapen i.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Post Reply