Mer negativ camber i bakvagnen *VARNING*

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Mer negativ camber i bakvagnen *VARNING*

Post by Pär H »

EDIT: Varning!!! Detta funkar inte! Skiten går av! / Pär H

Det går ju inte att ställa camber i bakvagnen på våra FWD-bilar på något enkelt sätt. Det måste till lite större ingrepp.

Skränka axelröret är inte att rekommendera eftersom det blir svårare eller omöjligt att installera stavar.

Att bara sätta svetssträngar för att dra ihop gods skulle jag inte heller rekommendera eftersom det inducerar mycket mer spänningar i i godset än nedanstående förslag.

Nåväl. Om du vill justera endast camber kan du göra så här:

Borra mäthål innan du gör något annat och ta ett referensmått. Kapa sedan igenom översidan samt fram och baksidorna av bärarmen:

Image

...ni ser också att jag installerat en gänstång genom hål så högt placerade det går. Detta för att spänna ihop slisen under svetsning. Minst M6 8.8 måste det vara. 4.6 år inte dugligt i någon dimension, M8 8.8 är nog att rekommendera. Det går också att åstadkomma hopdragningen med skruvstycke.

Kolla eller mät upp vilken camber ditt utgångsmaterial har. Subtrahera detta tal från den negativa camber du vill ha. T ex 0.85-3=2.15° ändring. Det lite läskiga i sammanhanget är att hopdragningen i mm är tämligen exakt lika med ökningen i negativ camber. Så i ovanstående fall behöver man dra ihop snittet 2.15 mm mätt mellan mäthålen.

Dock drar själva svetsen ihop bra precis 0.5 mm, så innan svetsning ska du i ovanstående fall dra ihop 1.65 mm.

Kapa även en anvisning och slipa/kapa upp en käl på undersidan:

Image

Slipa/kapa upp en käl även på ovansidan. Fördelaktligen efter att du spänt ihop:

Image

Värm godset! Jag värmde med gasol (20-30 min och det räcker, men gassvets är nog säkert bättre.

Kontrollmät och justera hopdragningen vid behov.

Svetsa i 2-3 varv med början i ovansidan.

Image

Efter svetsning, "kyl av" långsamt med gasol eller gassvets.

Våjla:

Image

Sen går det att ställa toe på samma sätt men det är bökigare att beskriva.

EDIT: Varning!!! Detta funkar inte! Skiten går av! / Pär H
Last edited by Pär H on Sat May 01, 2010 20:32, edited 2 times in total.
EN 14497
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

:thumbup:
Bra tips!
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Och så här blir resultatet.

Image
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Marcus

Post by Marcus »

Kul ide!
Vad har du använt för svets?
Gjutjärn kan ju vara lite halvknepigt att svetsa i och det här är ju en mycket känslig punkt.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Marcus wrote:Kul ide!
Vad har du använt för svets?
Gjutjärn kan ju vara lite halvknepigt att svetsa i och det här är ju en mycket känslig punkt.

Inte en aning. Det får du fråga Pär om. Det höll och funkade bra på kullen i höstas iaf.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Vad säger besiktningen och ev besiktning på banträffarna? Jag känner mej tveksam.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Joakim Enoksson wrote:Vad säger besiktningen och ev besiktning på banträffarna? Jag känner mej tveksam.

Ingenting jag har gjort bägge delarna och inga problem. Kika på Volvo C30
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Cool ide men denna bil ska ej framföras på väg eller bana då den nu är trafikfarlig
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Decimal wrote:Cool ide men denna bil ska ej framföras på väg eller bana då den nu är trafikfarlig
Det uttalandet grundar du på vad?

Beklagar om jag dragit in din bil i en ev. säkerhetsdiskussion, Clarre. :(

Några repliker:

-Bärarmarna är smidda, ej gjutna. Men svetsningen är ktitisk ändå pga geometri och godstjocklek, se nedan. Gjutgods skulle inte i den har applikationen från början.
-Rätt så omfattande prov föregick att jag öht släppte ifrån mig bärarmarna. Jag kapade tvärs svetsarna och kontrollerade sprickor både före och efter belastning, med och utan för- och eftervärmning. Sprickindikeringsfärg användes.
-Jag konstaterade att med både för- och eftervärmning blir det sprickfritt och bra. Även efter tuff provbelastning (slägga! :) )
-Utan värmning ska man dock definitivt INTE ge sig på detta.
-Har bett Clarre hålla koll på ev. sprickbildning trots att jag är ganska säker.
-Körde med trefas MAG, 0.8 mm tråd och Mison. Med noggrann slaggrengöring funkar det säkert med pinne.

Det är ju upp till var och en, men jag skulle aldrig medvetet utsätta andra för risker. Men utveckling är heller aldrig helt riskfri. Är dessutom säker på att många åker runt med större risker än detta. Dåliga däck som bara ett exempel.
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Decimal wrote:Cool ide men denna bil ska ej framföras på väg eller bana då den nu är trafikfarlig

Och det anser du efter att ha provkört och insett att bilen är instabil? Eller är det bara en ide du har fått? Den är i så fall lika negativ som många av dina andra uttalanden här på forumet.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Pär H wrote:Beklagar om jag dragit in din bil i en ev. säkerhetsdiskussion, Clarre. :(

Ingen fara Pär. Jag är den enda förutom killen på bilprovningen som har kört bilen med den setupen. Så komma med en massa ogrundade påståenden tycker jag inte någon ska göra.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

R-Gubbe wrote:

Och det anser du efter att ha provkört och insett att bilen är instabil? Eller är det bara en ide du har fått? Den är i så fall lika negativ som många av dina andra uttalanden här på forumet.

Skärp dig nu va bättre borde du veta. Passar det ej behöver du ju inte vara här :) Man ska ej mixtra med detta på det viset.
Delen är ju ej testad som det görs på fabrik.
Last edited by Decimal on Sat Jan 02, 2010 14:48, edited 1 time in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Ska testas på bilen i framtiden :)
Peugeot 106
Peugeot 206
Rx37

Post by Rx37 »

Decimal wrote:
R-Gubbe wrote:

Skärp dig nu va bättre borde du veta. Passar det ej behöver du ju inte vara här :) Man ska ej mixtra med detta på det viset.

Nu vet ju jag inte hur det där är byggt men jag antar att Inte hela hjulet faller av direkt när den där svetsen släpper (om den skulle göra det) Så man borde väl få stopp på bilen före nåt skulle hända. Även 3 fungerande hjul/bromsar får stopp på skiten :D
pät

Post by pät »

Rx37 wrote:
Decimal wrote:
R-Gubbe wrote:

Nu vet ju jag inte hur det där är byggt men jag antar att Inte hela hjulet faller av direkt när den där svetsen släpper (om den skulle göra det) Så man borde väl få stopp på bilen före nåt skulle hända. Även 3 fungerande hjul/bromsar får stopp på skiten :D

Var inte så säker på det. Om du skulle förlora ena hjulet bak så är det nog inte så lätt att göra en lugn och säker inbromsning. Kan gå riktigt illa.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Decimal wrote:
R-Gubbe wrote:

Du har fortfarande inte svarat på vad du grundar ditt uttalande om att detta är trafikfarligt? Det tycker jag faltiskt du är skyldig att göra, dvs att backa upp ditt uttalande. Det var ju en otvetydig sågning av konceptet.

Jag viker mig direkt och ber att få posten raderad om du har torrt om fötterna. Har du läst min replik förresten?

Jag är förresten fullkomligt lugn och ärligt intresserad av en saklig diskussion.
EN 14497
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Jag lägger ner min röst i debatten. Det är ju som att prata med en vägg. Inget sakligt har framkommit i kritiken iaf. Men jag kommer att fortsätta att köra den både på väg och bana.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Vad finns det för alternativ förrutom att ta fram vinkelkap o svets? Hur stor nytta ger detta? konkret!
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Fyller på med bakgrundsdata:

-Det är alltså inbyggda spänningar eller sprickor som är o-bra i en sån här modd. Jag har därför undersökt detta efter de flesta konstens regler. Även om belastning medelst slägga inte är så "fabriksmässtig" är det ett tuffare test än tex en belastningsrigg. Slägga = test på säkra sidan.

Det är höga dynamiska belastningar som är skadliga om konstruktionen skulle blivit spröd genom sprickor eller spänningar.

-Spänningarna ligger på en mycket låg nivå i konstruktionen, skjuvspänningarna i fogen, som är dimensionerande i detta fall, uppgår till ca 10 MPa vid dynamisk last på 10 kN (=1 ton på ett hjul). I mycket ovanliga fall kan den ev nå upp till 30 MPa, men i utmattningshänseende är det så låga spänningsnivåer att det knappt går att räkna utmattning på det. Sträckgränsen i materialet ligger på minst 200 MPa för en jämförelse.

-Själva fogen är mer hållfast än urspungsmaterialet, men det spelar ingen roll (många har den felaktiga uppfattningen) i bruksstadiet. Elasticitetsmodulen är i stort sett lika och det är vad som har betydelse.

-Värmingen har, för tydlighets skull, som syfte att omlagra spänningar i materialet så att det inte uppstår sprickor eller kvarvarande spänningar.

Vem är jag då att skriva om sånt här? Jag är ingen mästermekaniker (svetsarna är måhända fula, men helt solida apropå det), men är rätt skaplig på materialteknik och mekanik efter att ha utbildat mig och arbetat inom området ett tag. Det är inte heller direkt NASA-nivå på det här problemet heller.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Joakim Enoksson wrote:Vad finns det för alternativ förrutom att ta fram vinkelkap o svets? Hur stor nytta ger detta? konkret!
Tjae, skränka hela bakvagnen då... men jag tycker personligen inte att den känns lika tilltalande.

Lägga svetssträngar på ovansidan bärarmen utan kapning och låta dessa dra ihop materialet. Kanske funkar med ordentlig värmning, men känns faktiskt mer osäker hållfasthetsmässigt eftersom risken är större för sprickor/spänningar i materialet, då du inte har samma kontroll över var spänningarna uppstår.

Skränkt spindelaxel. Borde ge problem att linjera bromsarna.

Glödga och vrida bärarmen till önskad vinkel tror jag är det bästa, men det kräver en ganska besvärlig och styv jiggning för att få kontroll på vinklarna.

Negativ camber i sig ger bättre grepp och mindre däckslitage. I detta fall och med ännu mer extrema vinklar som på C30 blir det dock mindre grepp i bakvagnen i instyrningsfasen så att bilen inte blir lika understyrd - men att greppet ökar igen mitt i svängen.
EN 14497
Post Reply