Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
R-Gubbe wrote:Vem har tid att titta på hastighetsmätaren? Det gäller ju att hitta rätt bromspunkt.
Handlar om att inte våga bromsa
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
R-Gubbe wrote:Vem har tid att titta på hastighetsmätaren? Det gäller ju att hitta rätt bromspunkt.
Det skulle jag vilja se med de farter ni angivit. Men såklart gillar man att plocka lecakulor så må det väl vara hänt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Det skulle jag vilja se med de farter ni angivit. Men såklart gillar man att plocka lecakulor så må det väl vara hänt.
Jo jo men så tidigt alltså...
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jo jo men så tidigt alltså...
Nu hänger jag inte med. Blev det något missförstånd lr
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205GTI-88 wrote:Jo chipning va väll planerat, men ja har vat28 så det enda ja nyttar av chippet är öka tändningen soppan styr ja med BB lamda och laddtrycket styr ja me pys
Det blev bättre med en IC istället för den vattenkylda men bryter fortfarande.
Efterssom de fortfarande e vinterdäck och ja måste riva ner lådan så har ja inte fått chansen o prova köra utan kåpan över spolarna och höja huven o se om de hjälper o få ner tempen.
Men de kommer! ska bli kul o prova den på bana iallafall, svänga kan den men frågan e om ja har nån chans mot er andra i kurvorna hehe
Höja huven i bakkant hjälper jävligt mycket för kallare motorrumstemp
Kör: Audi A4 Avant S-Line -07
405 mi16 och 205 Gti is no more Min gamla 405a 309 Gti16 = Såld
Såhär är det, har man en 106:a med löjligt lättfadande frambromsar så håller man koll på hur snabbt man kör innan tvärnit, innan jag fick dit vassare belägg på den så var tvärnit från över 120-130km/h illa, nästa inbromsning kunde man glömma sedan... höll på att dra rakt fram i duktig rulle i hårnålen, men det där finns i eftersnacket från träffen , benci fick ju spel över oss PSC:are m.m....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
205GTI-88 wrote:Jo chipning va väll planerat, men ja har vat28 så det enda ja nyttar av chippet är öka tändningen soppan styr ja med BB lamda och laddtrycket styr ja me pys
Efterssom de fortfarande e vinterdäck och ja måste riva ner lådan så har ja inte fått chansen o prova köra utan kåpan över spolarna och höja huven o se om de hjälper o få ner tempen.
Men de kommer! ska bli kul o prova den på bana iallafall, svänga kan den men frågan e om ja har nån chans mot er andra i kurvorna hehe
Japp kört med det hela sommaren, ser lite dumt ut bara
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
funkar det alltis så bra?. vet inte vart jag läste det, men nån monterade en termometer i motorrummet och jämförde höjd huv vs standard och tempen var faktiskt högre med höjd huv. om jag minns rätt var föklaringen att luftströmmarna runt bilen skapade ett övertryck? (eller under, det är för sent för att orka tänka ) vilket gjorde att den varma luften hölls kvar i motorrummet. orkar inte hitta källan, så jag kan inte svära på att det faktiskt stämmer
funkar det alltis så bra?. vet inte vart jag läste det, men nån monterade en termometer i motorrummet och jämförde höjd huv vs standard och tempen var faktiskt högre med höjd huv. om jag minns rätt var föklaringen att luftströmmarna runt bilen skapade ett övertryck? (eller under, det är för sent för att orka tänka ) vilket gjorde att den varma luften hölls kvar i motorrummet. orkar inte hitta källan, så jag kan inte svära på att det faktiskt stämmer
Jag har något vagt minne av att jag läst samma någonstans.
Fast upplevde inte min källa (som jag inte minns) som överdrivet trovärdig.
Jag tänker iaf lyfta huven på golfen... för att det är fräckt
Det är väl olika på olika bilar. Men på kompisens dåvarande focus rs med 331 bromsade hk på framhjulen hjälpte det massor att höja huven någon cm i bakkant.
Kör: Audi A4 Avant S-Line -07
405 mi16 och 205 Gti is no more Min gamla 405a 309 Gti16 = Såld
verkar knepigt att den skulle ha blivit högre, vart släpper den ut luften i vanliga fall som är bättre än att släppa ut den på det vanliga stället plus uppe vid huven?
övertryck i fronten, undertryck på huven och övertryck vid rutan.
ska det inte vara så?
jag har ändå svårt att tänka mig högre motortemp av mer luftutsläpp.
kollar upp det under dagen och återkommer.
205 gti -91 w.sr. nuvarande projekt =)
audi a4 1,8t brukskombi...
vw 1302s sommarglidare =)
volvo 360 -87 vinterbil som alltid retar någon;)
205 gti-87 såld
205cti-mi16 såld
volvo s40 e85 såld
saab 2,3t-s såld
Det är en högtryckszon i skarven mellan huv och ruta normalt sett. Frågan är om det fortfarande är det på alla bilar om man vinklar upp bakkanten på huven.
Dessutom misstänker jag att det inte är bakkanten utan SIDORNA av huven som just släpper ut värmen, och då kan övertrycket i bakkant t.o.m. hjälpa till med det.
Hans Hellström
205GTI-88 wrote:Det borde ju sänka motortempen genom o höja huven, med tanke på all fartvind som rusar in i motorrummet så måste de komma ut nånstanns?
Nu körde jag med höjd huv utan bortplockad kåpa över spolarna så de gav ingen märkbar skillnad
Jag tror att den rusar ut på sidorna , så det bör fungera.
vad man kanske skall se upp med är att man avleder kylluft som kanske annars skulle tagit vägen om växellåda m.m. om det nu är så att man kör bana med en effektstark bil kan det bli ett problem.
Tempmätare på växellådsoljan kanske ?
Hans Hellström
205GTI-88 wrote:Det borde ju sänka motortempen genom o höja huven, med tanke på all fartvind som rusar in i motorrummet så måste de komma ut nånstanns?
Nu körde jag med höjd huv utan bortplockad kåpa över spolarna så de gav ingen märkbar skillnad
Jag tror att den rusar ut på sidorna , så det bör fungera. vad man kanske skall se upp med är att man avleder kylluft som kanske annars skulle tagit vägen om växellåda m.m. om det nu är så att man kör bana med en effektstark bil kan det bli ett problem.
Tempmätare på växellådsoljan kanske ?
Jo de e möjligt! Man kanske kan sätta en temp mätare istället för backljuskontakten som sitter mitt på lådan?
Min huv är riktigt risig o äcklig så ja tänkte göra luftintak både till luftfiltret och till spolarna i den, så diskret som möjligt förståss inte nåt jävla subaru scoop
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Den är ju såpass lång så det finns ju gott om bromssträcka också, men 200 skall väl inte vara problem, är ju inte så att man behöver STANNA innan svängen heller direkt.
Hans Hellström