Bra priser på däck?
Veiko wrote:Nä, få ut 5000mil på några däck har jag aldrig lyckats med.
Fel däck
Original sommardäcken på 406:an bytte jag vid 12000 mil, då räknar jag att de gått kanske 60-65% av det. Andra uppsättningen, med godkänt mönster, satt kvar när jag sålde den. Den enda uppsättningen vinterdäck, var fortfarande lagliga (men värdelösa), följde också med bilen. Då hade den gått 21900 mil. Så om man räknar så har de klarat minst 7000 mil per uppsättning, men sanningen ligger nog närmare 8000 för dsommardäcken och mindre för vinterdäcken.
Nu kör ju jag förvisso som folk och burnar inte massa och bromsar så sällan som möjligt då det ju är en bruksbil. Men minst 5000 mil är en fullt normal körsträcka för ett normalt däck.
T One wrote:Claes B wrote:Men minst 5000 mil är en fullt normal körsträcka för ett normalt däck.![]()
Vad har du då; helgjutet i gummi eller idkar du magi med dem?
Guggeman wrote:Tråden blev välll inte riktigt som jag tänkt mig, men jag köpte däck idag, och det blev faktiskt inte några av de däck jag tänkt mig (rätt eller fel, det ger sig)
Det blev Hangkook S1 EVO, det låg ok i pris, så de får duga.
Tack alla för visat intresse i tråden
Grattis till däcken och ursäkta för allt OT. Men det är så det är i den här klubben. Vill du att jag ska rensa tråden från saker som inte handlar om dina däck säg bara till.
Däcktesternas angivna skillnader i bromssträckor m.m. på olika underlag är ju intressanta att ta del av iaf. Just för säkerhetens skull.
Jag köper inte gärna ett däck som har 30-40%(eller mer....) längre bromssträcka än de "fina" däcken. Däremot finns det för det mesta ett antal "mindre fina" däck som klarar de momenten galant. Så för den aktiva säkerheten finns det faktiskt budgetalternativ.
Att t.ex. Toyos har mjuka stommar är ju rent allmänt. Samma sak gäller de Ventus Prime K105 som jag kör på nu (satt ett nytt på bilen, därav att jag köpte 3nya till, annars hade det nog blivit ett annat fabr.) De är lite veka i stommen men i aktiv säkerhet som tvärnit på vått underlag är det helt klart i en bra klass.
I motsats till föregångaren K102
Sedan klurar jag också på det där med 5000mil, så länge håller väl bara däck när man i huvudsak kör rakt fram på motorväg?
Jag köper inte gärna ett däck som har 30-40%(eller mer....) längre bromssträcka än de "fina" däcken. Däremot finns det för det mesta ett antal "mindre fina" däck som klarar de momenten galant. Så för den aktiva säkerheten finns det faktiskt budgetalternativ.
Att t.ex. Toyos har mjuka stommar är ju rent allmänt. Samma sak gäller de Ventus Prime K105 som jag kör på nu (satt ett nytt på bilen, därav att jag köpte 3nya till, annars hade det nog blivit ett annat fabr.) De är lite veka i stommen men i aktiv säkerhet som tvärnit på vått underlag är det helt klart i en bra klass.
I motsats till föregångaren K102
Sedan klurar jag också på det där med 5000mil, så länge håller väl bara däck när man i huvudsak kör rakt fram på motorväg?
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
SNILLET wrote:Sedan klurar jag också på det där med 5000mil, så länge håller väl bara däck när man i huvudsak kör rakt fram på motorväg?
Jag har bra däck, icke-snik. Har iofs lite kul när jag kör, men långt ifrån hela tiden.
Hur många mil får du ut ur dina Datapata; är du också uppe i de där magisiffrorna (det är väl göteborgskörning
Precious 206 rc 05 - Wroom
Tiken 306 s16 94 - Brööl
Tiken 306 s16 94 - Brööl
- peugeot405gtx
Tog just emot mina nya sulor från www.dackonline.se
503:- st
Nankang AS-1, Har inga superförväntningar men de var billiga iaf
405 gtx -95 *projekt öka körglädje*
peugeot405gtx wrote:Tog just emot mina nya sulor från www.dackonline.se
Du har tillgång till billig montering?
Lätt å göra tankevurpa annars, t.ex. däckspecialen har riktigt sjyssta priser inklusive montering på "märkesdäck" av samma typ som jag kör på, inte supergrejer men ändå inte... ja, inte nankang
Hans Hellström
Jag tycker att denna diskussion är riktigt intressant. Av flera anledningar.
Jag köpte 235/45/18 på däckonline, Nankang NS2 för 800:- nånting.
Så här långt (~400 mil) så har inte jag sett att de slitits något. Våtgreppet har varit bra, torrgreppet likaså. Nitar jag så känner jag inga tendenser till att bilen beter sig på något annorlunda sätt än med de Nokian jag hade innan. Men eftersom jag tycker att detta är intressant så kommer jag att hålla koll på milen.
Jag körde på 17" 45-profil innan, på något billigare märke som Vianor sålde, kommer inte på namnet. De körde jag 2000mil innan jag sålde fälgar och däck. Minsta mönsterdjup var då 5mm. Och det var på yttersidorna fram på en fyrhjulsdriven bil som körs inspirerat ibland. Så kör man mycket landsväg så går däcken långt. Så är det.
Man får vad man betalar för, det håller jag med om. Prestigedäcken är bättre på allt. Punkt!
Men när man kan köpa 3 uppsättningar av ett däck som faktiskt går långt över den acceptabla nivån i grepp, slitage, vägljud och våtegenskaper för samma pris som ett prestigedäck så får ni säga vad ni vill. Det blir för dyrt och de räcker inte tre gånger längre.
Om det dessutom skulle vara så att det räcker tre gånger så länge, när prestigedäcket är nere på sin sista tredjedel av livet så har min tredje uppsättning mellanklass däck precis satts på och är ny och fräsch med mycket mönster. Att påstå att ett tre år gammalt däck som har 3mm mönster kvar skulle vara bättre när det ligger någon mm vatten på vägen är löjligt.
Med bra ekonomidäck så har du en jämnare kurva ur ren säkerhetsaspekt skulle jag vilja påstå.
Ekonomi är alltid en faktor. Säkerhet är absolut viktigt, det är de åtgärder man gör för säkerhet som skyddar det viktigaste man har, sin egen hälsa och sina anhöriga. Men jag betvivlar att ni byter alla delar som kan påverka säkerheten på en bil med "rätt" intervall. Det hade blivit för dyrt.
Det viktigaste är att när man tar en genväg/snålar/väljer ett billigare alternativ vet vad man gör och hur det påverkar.
Det är när man köper Sunny däck och tror att man kan hålla samma kurvhastighet som med sina värsting Michelin när regnet öser ner som man upptäcker vart en del av miljonerna som de stora lägger på utveckling ger.
Jag hade gärna kört ett test mot någon som har likadan bil och liknande körschema som mig själv.
Inte för att få säga: Vad var det jag sa! utan snarare för att faktiskt testa på riktigt hur stor skillnaden är. Att kunna kolla en gång i månaden exempelvis slitage. Köra lite inspirerat tillsammans. Byta bilar osv osv.
Men jag kanske bara är miljöskadad ifrån jobbet. Testa, utvärdera, testa utvärdera osv osv.
Jag köpte 235/45/18 på däckonline, Nankang NS2 för 800:- nånting.
Så här långt (~400 mil) så har inte jag sett att de slitits något. Våtgreppet har varit bra, torrgreppet likaså. Nitar jag så känner jag inga tendenser till att bilen beter sig på något annorlunda sätt än med de Nokian jag hade innan. Men eftersom jag tycker att detta är intressant så kommer jag att hålla koll på milen.
Jag körde på 17" 45-profil innan, på något billigare märke som Vianor sålde, kommer inte på namnet. De körde jag 2000mil innan jag sålde fälgar och däck. Minsta mönsterdjup var då 5mm. Och det var på yttersidorna fram på en fyrhjulsdriven bil som körs inspirerat ibland. Så kör man mycket landsväg så går däcken långt. Så är det.
Man får vad man betalar för, det håller jag med om. Prestigedäcken är bättre på allt. Punkt!
Men när man kan köpa 3 uppsättningar av ett däck som faktiskt går långt över den acceptabla nivån i grepp, slitage, vägljud och våtegenskaper för samma pris som ett prestigedäck så får ni säga vad ni vill. Det blir för dyrt och de räcker inte tre gånger längre.
Om det dessutom skulle vara så att det räcker tre gånger så länge, när prestigedäcket är nere på sin sista tredjedel av livet så har min tredje uppsättning mellanklass däck precis satts på och är ny och fräsch med mycket mönster. Att påstå att ett tre år gammalt däck som har 3mm mönster kvar skulle vara bättre när det ligger någon mm vatten på vägen är löjligt.
Med bra ekonomidäck så har du en jämnare kurva ur ren säkerhetsaspekt skulle jag vilja påstå.
Ekonomi är alltid en faktor. Säkerhet är absolut viktigt, det är de åtgärder man gör för säkerhet som skyddar det viktigaste man har, sin egen hälsa och sina anhöriga. Men jag betvivlar att ni byter alla delar som kan påverka säkerheten på en bil med "rätt" intervall. Det hade blivit för dyrt.
Det viktigaste är att när man tar en genväg/snålar/väljer ett billigare alternativ vet vad man gör och hur det påverkar.
Det är när man köper Sunny däck och tror att man kan hålla samma kurvhastighet som med sina värsting Michelin när regnet öser ner som man upptäcker vart en del av miljonerna som de stora lägger på utveckling ger.
Jag hade gärna kört ett test mot någon som har likadan bil och liknande körschema som mig själv.
Inte för att få säga: Vad var det jag sa! utan snarare för att faktiskt testa på riktigt hur stor skillnaden är. Att kunna kolla en gång i månaden exempelvis slitage. Köra lite inspirerat tillsammans. Byta bilar osv osv.
Men jag kanske bara är miljöskadad ifrån jobbet. Testa, utvärdera, testa utvärdera osv osv.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
pät wrote:VoLappen sa lite av det jag ville få fram, fast med mycket bättre ord!
Ärligt talat säger jag egentligen samma sak
Blandar bara in lite egen erfarenhet av Toyo.
Men då skall man kanske ta med hur jag kör ibland i den beräkningen.
Hans Hellström
SNILLET wrote:pät wrote:VoLappen sa lite av det jag ville få fram, fast med mycket bättre ord!
Ärligt talat säger jag egentligen samma sak![]()
Blandar bara in lite egen erfarenhet av Toyo.
Men då skall man kanske ta med hur jag kör ibland i den beräkningen.
Jag med... Fast med undantaget att jag anser att däck chansar man inte med. Jag är övertygad om att det finns däck till relativt bra priser som fungerar helt ok. Men att köpa en uppsättning standarddäck för 1200:- är inget jag nånsin skulle göra. Är greppet dåligt så kan jag justera min körning efter det, inga problem, fram tills dagen det är stopp på E6 och jag ska komma ner i fart så fort som möjligt, ligger det en Michelinskodd(eller vilket prestandadäck som helst) bil framför kommer jag trots att jag hinner bromsa i tid hålla 50 knyck när jag bränner in i baken på vederbörande eftersom jag köpt Linglong. Och det är ändå relativt lindrigt att ge nån whiplash, betygligt värre är det att klippa en unge och veta att man hade kunnat undvika det om man inte hade varit så snål att man skulle spara 2000:- på säkerhet.
Jag är också övertygad om att subjektiva upplevelser av ett däck aldrig kan bli rättvisande, objektiva tester är det som gäller.
Vad det gäller körsträcka så beror det givetvis på körstil, men även på bilmodell och framförallt på däck. På tiden jag körde Granada så höll däcken inte länge, gjorde misstaget att köpa regummerade däck nån gång, de höll väl 2000 mil innan de var kala, original Michelin kostade förvisso dubbelt så mycket men de höll nog runt 4000 mil istället. Satt TRX-däck på den så utbudet var väldigt begränsat och dyrt som satan.
I takt med att mina bilar blivit mindre och mindre understyrda har däcken kommit att hålla mycket längre, jag ser dessutom till att rotera dem så jag byter alla fyra samtidigt. Det gör också gott på körsträckan. Sista bilen som slet framdäcksskuldror på allvar var 605:an. Men det kändes, det var inte sällan det kasade på motorvägspåfarterna. Nuförtiden gör det bara det i rondeller, knappt det med 308:an.
Mycket dravel för ingenting kanske.
Claes, eftersom jag tror att du tål att diskuteras med så gör jag det. Vidare så använder jag mest ditt inlägg som utgångsläge för nedan skrift. Tror du förstår vart jag kommer ifrån med det jag skriver nedan med.
Visst är det riktigt det du säger. De 2000:- sparade är pengar du hade gett bort varje dag om du sluppit bränna över någons unge.
Men köper du de absolut bäst greppande beläggen? Är skivorna i god kondition.
Har du modifierat bilen så att den skall prestera sitt absolut yttersta så att du när du istället för att bromsa för Elin 4 på cykel, gör en undanmanöver inte får ställ och sladdar in i en trädgård och mejar ner Ante 43, Lisbeth 39 och Anton 6 så att stackars Elin blir familjelös.
Är samtliga bussningar i god trim... osv osv...
Sedan så kan man ju tycka att plötsliga stopp på E6:an, som jag också är med om fast några mil norrut, inte skall behöva leda till att du kasar in i röven på framförvarande då du självklart kör efter 3 sekunders regeln?
Men det blir ju en matematisk spekulation som vi kanske inte skall ge oss in i. Även om det hade varit intressant med. Prestanda - ekonomi - idiotbilliga däck, hur mycket tid läggs det till för varje steg neråt trappen vid en inbromsning från säg 110.
Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, självklart så är däcken en viktig kugge för att hela maskineriet skall funka men tyvärr så är det bara en av alla kuggar och det finns många fler som är i stort lika viktiga.
Men tyvärr är det många som spenderar en förmögenhet på däck med just den motivationen du gav som knappt har några bromsar, bussningar eller i övrigt koll på bilen.
Har man en årlig budget på 3000:- för sin bil ex försäkring och skatt så finns inte i den budgeten att köpa nya michelin. "Då ska man inte ha bil". Nej kanske inte egentligen. Men säg det till ensamstående morsor som precis lyckas sy ihop livet med hjälp av sin gamla skruttbil som knappt går.
Får fortsätta gagga senare och återgå till middagen...
Visst är det riktigt det du säger. De 2000:- sparade är pengar du hade gett bort varje dag om du sluppit bränna över någons unge.
Har du modifierat bilen så att den skall prestera sitt absolut yttersta så att du när du istället för att bromsa för Elin 4 på cykel, gör en undanmanöver inte får ställ och sladdar in i en trädgård och mejar ner Ante 43, Lisbeth 39 och Anton 6 så att stackars Elin blir familjelös.
Sedan så kan man ju tycka att plötsliga stopp på E6:an, som jag också är med om fast några mil norrut, inte skall behöva leda till att du kasar in i röven på framförvarande då du självklart kör efter 3 sekunders regeln?
Men det blir ju en matematisk spekulation som vi kanske inte skall ge oss in i. Även om det hade varit intressant med. Prestanda - ekonomi - idiotbilliga däck, hur mycket tid läggs det till för varje steg neråt trappen vid en inbromsning från säg 110.
Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, självklart så är däcken en viktig kugge för att hela maskineriet skall funka men tyvärr så är det bara en av alla kuggar och det finns många fler som är i stort lika viktiga.
Men tyvärr är det många som spenderar en förmögenhet på däck med just den motivationen du gav som knappt har några bromsar, bussningar eller i övrigt koll på bilen.
Har man en årlig budget på 3000:- för sin bil ex försäkring och skatt så finns inte i den budgeten att köpa nya michelin. "Då ska man inte ha bil". Nej kanske inte egentligen. Men säg det till ensamstående morsor som precis lyckas sy ihop livet med hjälp av sin gamla skruttbil som knappt går.
(//Lappen
.. och jag tror fortfarande att ett billigare däck kan ha nästintill lika bra grepp som ett prestigedäck, även om detta ekonomidäck inte håller lika länge, men då byter man som sagt ut dom när de börjar bli kassa och man ligger fortfarande under den utgiften det hade blivit med en uppsättning dyrare däck som håller längre.
Men som ni säkert ser så är jag inte den bästa på att uttrycka mig på bästa sätt såhär över internet, så jag överlämnar diskussionen till er andra.
Men som ni säkert ser så är jag inte den bästa på att uttrycka mig på bästa sätt såhär över internet, så jag överlämnar diskussionen till er andra.
Jo det kan säkert vara så. Eftersom jag inte intimt känner Claes bilar så var det mer ett generellt påpekande även om det nästan blev en anklagelse... Men Claes är av en förstående natur som gärna överser med detta för debattens skull.
För egen del så är det varierande men det är bara så det får vara. Orken tryter för att hålla parken i ett skick där jag kan garantera dess 100% bruksvärde eller funktionsgaranti. Man gör vad man kan för att hålla det viktigaste. Är det gott skick? Tja, i min värld är det nog faktiskt det. Ostädat gott iaf.
Jag tycker nog man skall köpa det dyraste man har råd med eller som bilen är värd men ändå på en sådan nivå att det fortfarande är säkert på en rimlig nivå.
Man behöver inte en M5:as bromsar på en renault clio 1,2 som rullar i 100km/h. Det hade ju givetvis stannat den bilen snabbare men kostnaden är orimlig.
På samma sätt resonerar biltillverkarna. Därför har vi bromsar som är dimensionerade efter priset kontra behovet.
Självklart, när jag såg någon som liksom jag snor in sig i en debatt så måste jag ju ta chansen.
För egen del så är det varierande men det är bara så det får vara. Orken tryter för att hålla parken i ett skick där jag kan garantera dess 100% bruksvärde eller funktionsgaranti. Man gör vad man kan för att hålla det viktigaste. Är det gott skick? Tja, i min värld är det nog faktiskt det. Ostädat gott iaf.
Jag tycker nog man skall köpa det dyraste man har råd med eller som bilen är värd men ändå på en sådan nivå att det fortfarande är säkert på en rimlig nivå.
Man behöver inte en M5:as bromsar på en renault clio 1,2 som rullar i 100km/h. Det hade ju givetvis stannat den bilen snabbare men kostnaden är orimlig.
På samma sätt resonerar biltillverkarna. Därför har vi bromsar som är dimensionerade efter priset kontra behovet.
Självklart, när jag såg någon som liksom jag snor in sig i en debatt så måste jag ju ta chansen.
SNILLET wrote:Har faktiskt VÄLDIGT svårt att tro att Claes bilar är annat än i gott skick rakt igenom![]()
Men en debatt mellan Lappen och Claes?, hehe![]()
![]()
Jag är bänkad
(//Lappen
VoLappen wrote:Claes, eftersom jag tror att du tål att diskuteras med så gör jag det. Vidare så använder jag mest ditt inlägg som utgångsläge för nedan skrift. Tror du förstår vart jag kommer ifrån med det jag skriver nedan med.
Definitivt, annars hade jag inte skrivit som jag gör.
VoLappen wrote:Visst är det riktigt det du säger. De 2000:- sparade är pengar du hade gett bort varje dag om du sluppit bränna över någons unge.
Bäst greppande beläggen... Det vet jag inte men jag undviker ekonomivarianterna av samma orsak jag undviker ekonomidäck. Bilen försöker jag givetvis att hålla i bästa skick. Det är ju givetvis inte säkert att det alltid lyckas. Fick mig en liten överraskning när jag hade väldigt lång pedal i Alfan häromåret, underlåtenhet att byta bromsvätska och anliggande bakbroms lär varit felet.
Men oavsett hur många faktorer som finns ser jag det inte som en ursäkt att negligera den absolut enklaste, att när den dagen kommer lägga lite tid, energi och pengar på sitt däcksval. Man måste inte köpa de dyraste, det är inte ens säkert att de absolut dyraste är de bästa, men ser man till att köpa ett välkänt premiumdäck så har man garderat sig tillräckligt.
VoLappen wrote:Sedan så kan man ju tycka att plötsliga stopp på E6:an, som jag också är med om fast några mil norrut, inte skall behöva leda till att du kasar in i röven på framförvarande då du självklart kör efter 3 sekunders regeln?
Absolut bör man hålla avstånd, men om olyckan skulle vara framme så kan det vara skönt att ha de där mertrarna extra på sig.
VoLappen wrote:Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, självklart så är däcken en viktig kugge för att hela maskineriet skall funka men tyvärr så är det bara en av alla kuggar och det finns många fler som är i stort lika viktiga.
Ja, det är ju illa, men då är ivf. inte däcken den svaga länken, tur att vi har obligatorisk bilprovning i landet.
VoLappen wrote:Har man en årlig budget på 3000:- för sin bil ex försäkring och skatt så finns inte i den budgeten att köpa nya michelin. "Då ska man inte ha bil". Nej kanske inte egentligen. Men säg det till ensamstående morsor som precis lyckas sy ihop livet med hjälp av sin gamla skruttbil som knappt går.
Jag rekommenderar även de med lite pengar att hålla på säkerheten, att inte köpa "allvädersdäck" trots att däckgubben menar att de är så bra osv. Hur de sen gör är deras ensak givetvis.