Bra priser på däck?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Guggeman

Bra priser på däck?

Post by Guggeman »

Skall köpa nya däck till 205an i dim 195/50-15.

Någon som vet vart man kan köpa dessa märken/modeller billigt i närheten av Västra Götaland?

Yokohama Parada Spec 2
Toyo Proxes T1-R
Good Year GSD3 F1
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

kollat på ralphs däck?
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Guggeman

Post by Guggeman »

Jag har kollat på deras websida, men Toyo däcken är 340:- dyrare per däck än på Citydäck i Malmö. Och 150:- dyrare per däck för Parada än hos däckonline
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

De var billigast på toyo 888 vad jag kunde hitta, iaf när man var tvungen att räkna in frakten och det måste man ju tyvärr med många, dock ej däckonline.
Därav tipset.

Men har du testat att pruta då?

Har du monteringsmöjligheter billigt/gratis? Många glömmer ju den lilla detaljen. Monteringen och ibland frakten. Du verkar ju ha koll iofs.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

http://cgi.ebay.co.uk/4x-Yokohama-Parad ... 27b28874f2
billigare parade än så är det högst tveksamt om du hittar? toyo t1r är de sämsta skitdäck jag kört på, t.o.m star performer kändes f*n bättre på vägen, och då är det illa :lol:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
pät

Post by pät »

Mina Toyo T1-R jag har på bilen NU är hur bra som helst enligt mig! Jäkla respons när man svänger kraftigt. Och bra grepp är det också.

(195/50-15)

Antagligen har de ändrat däcken sen du hade dom datapata, för jag tycker de är skitbra. Det är modet som tar slut i kurvorna, inte greppet. kört 70km/h i en rondell som jag inte vågade mer än 50 med mina gamla däck. Och då greppar det fortfarande. 8)

Dessa köpte jag på dackonline och då kostade de strax under femhundringen styck tror jag det var.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Guggeman

Post by Guggeman »

Jag har inte provat att pruta, och jag har ingen däckmaskin heller tyvärr.

Datapata, vilket pris avser du när du säger "billigare parade än så är det högst tveksamt om du hittar"

Däckonline tar 682:- inkl frakt, sedan tillkommer montering 100:-/däck (beroende på verkstad).
Ralphs däck tar 950. Det är en skillnad på 672:-/4.

Enligt en användare på PSC få hade Citydäck Parada för under 600:- per däck, under förra året.

Vilka mer säljer Parada?
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

pät wrote:Mina Toyo T1-R jag har på bilen NU är hur bra som helst enligt mig! Jäkla respons när man svänger kraftigt. Och bra grepp är det också.

(195/50-15)

Antagligen har de ändrat däcken sen du hade dom datapata, för jag tycker de är skitbra. Det är modet som tar slut i kurvorna, inte greppet. kört 70km/h i en rondell som jag inte vågade mer än 50 med mina gamla däck. Och då greppar det fortfarande. 8)

Dessa köpte jag på dackonline och då kostade de strax under femhundringen styck tror jag det var.

orkar inte diskutera med dig, men du har uppenbarligen inte kört på riktiga däck. stommen är det som är klen på t1r, men när du kör på 3-4 kilo i dem är det klart de blir stabilare, men du tapar masor av tillgängligt grepp! greppet har jag inte klagat på, biter hur bra som helst men slits fruktansvärt fort och får bakvagnen att kännas som en gammal bubbla när man kör med rätt tryck. 3-4 kilo är fortfarande inte lagom tryck i den dimensionen, jag skulle vilja se dig köra bana med det... prova ett michelin i samma dimension och 2,3-2,5 kilo och upplev skillnaden... no offense

Guggeman wrote:Jag har inte provat att pruta, och jag har ingen däckmaskin heller tyvärr.

Datapata, vilket pris avser du när du säger "billigare parade än så är det högst tveksamt om du hittar"

Däckonline tar 682:- inkl frakt, sedan tillkommer montering 100:-/däck (beroende på verkstad).
Ralphs däck tar 950. Det är en skillnad på 672:-/4.

Enligt en användare på PSC få hade Citydäck Parada för under 600:- per däck, under förra året.

Vilka mer säljer Parada?

klickade du på länken? fast antingen har han höjt priserna lite, eller så har dackonline sänkt sina för nu var ju priset typ samma så då kan du lika gärna ta från dackonline. 676 från uk inklusive frakt
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
pät

Post by pät »

Hmm? Jag kör 2.8 i mina däck, däcken är ju BILLIGA så jag säger bara att de är väldigt bra för sitt pris. Om jag inte missminner mig så var det längesen du körde på dessa däck, datapata? Och jag läste någonstans att de har ändrat både mönstret och blandningen i dessa (antagligen efter du haft dom).

JAG märker inte av någon klen stomme, det är väl det som ska göra att bilen känns svampig? Det existerar inte. Helt ärligt tror jag inte att det finns något BÄTTRE däck i SAMMA prisklass , du bör prova däcket på nytt. :roll:

Men visst, är man kräsen med däck som kostar 800-900 spänn styck så förstår jag att du tycker att dom är kassa.. Själv kör jag inte bana och jag tycker de är hur bra som helst för det ändamål jag har (tror fortfarande inte dom är dåliga på bana). Over and out. :lol:

EDIT: Och jag har aldrig ens nämnt något om att man ska köra med Mer än 3kg (och jag har aldrig sagt att jag gör det heller)?!

Herrejesus. :roll: Jag sa bara vad JAG tyckte om däcken. "Klen stomme" etc är DIN åsikt. Nu har iaf TS fått min synpunkt om däcken. Nu skriver jag inte mer i denna tråd. :)
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

är det inte 55 i profil orginale ?
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
pät

Post by pät »

Decimal wrote:är det inte 55 i profil orginale ?

Jo, men på 185or.

195/50 är lite mindre än en centimeter lägre än 185/55 om jag inte missminner mig.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

många fler än jag som tycker det, och jo, jag har kört på det du kalla nya däcken med, samma skit där. sitter fortfarande sånna på mina t16 fälgar men den 205:an står i vila nu ändå så det duger de till. normalt kör jag michelin och skillnaden är enorm, de håller även mycket längre så det blir ändå ingen vinst i att köpa billigare däck. dessutom är däcken samt bromsar det man verkligen inte ska snåla på när det gäller bilar
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
pät

Post by pät »

datapata wrote:många fler än jag som tycker det, och jo, jag har kört på det du kalla nya däcken med, samma skit där. sitter fortfarande sånna på mina t16 fälgar men den 205:an står i vila nu ändå så det duger de till. normalt kör jag michelin och skillnaden är enorm, de håller även mycket längre så det blir ändå ingen vinst i att köpa billigare däck. dessutom är däcken samt bromsar det man verkligen inte ska snåla på när det gäller bilar

Du tycker de är skit ja, Jag tycker de är bra. Däcken har bra grepp, det sa du själv, så jag tycker inte att jag snålar på däcken då jag inte vill köpa en uppsättning, enligt mig, alldeles för dyra däck för min bil. Om det är mycket slitage är det mitt problem, jag har fortfarande inte snålat. :) Alla tycker olika, men du verkar ha nåt emot att jag inte tycker som dig?

Har redan kört ungefär 200 mil på dessa däcken och jag ser inget som helst slitage på dom än.
Nåja. Ursäkta för den "kapade" tråden.
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

pät wrote:
datapata wrote:många fler än jag som tycker det, och jo, jag har kört på det du kalla nya däcken med, samma skit där. sitter fortfarande sånna på mina t16 fälgar men den 205:an står i vila nu ändå så det duger de till. normalt kör jag michelin och skillnaden är enorm, de håller även mycket längre så det blir ändå ingen vinst i att köpa billigare däck. dessutom är däcken samt bromsar det man verkligen inte ska snåla på när det gäller bilar

Du tycker de är skit ja, Jag tycker de är bra. Däcken har bra grepp, det sa du själv, så jag tycker inte att jag snålar på däcken då jag inte vill köpa en uppsättning, enligt mig, alldeles för dyra däck för min bil. Om det är mycket slitage är det mitt problem, jag har fortfarande inte snålat. :) Alla tycker olika, men du verkar ha nåt emot att jag inte tycker som dig?

Har redan kört ungefär 200 mil på dessa däcken och jag ser inget som helst slitage på dom än.
Nåja. Ursäkta för den "kapade" tråden.

orka. jag bryr mig givetvis inte om vad du tycker, men jag har testat de flesta märken och man får vad man betalar för. med samma körstil, samma bil så höll mina michelin 3 ggr så länge som toyo. kommer aldrig rekomendera t1r till någon, oavsett bil. F1 är riktigt bra men slits tyvärr ganska fort med, men inte som t1r och har en mycket stabilare stomme

rekomenderar trådskaparen något av de andra alternativen än toyo, både goodyear och parada är helt säkert bättre. inte provat paradorna själv än, men kommer göra det då de inte är helt gratis och fått bra kritik :) priset är väldigt ofta en bra indikation på kvalitet. ett dyrare däck är bättre, så enkelt är det
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
El_Zeta

Post by El_Zeta »

Tycker www.gummihuset.se har bra priser på däck. Dom har vissa billighetsmodeller som ligger lite lägre i pris men som ändå inte är helt värdelösa. Tex Kumho Ecsta Spt nånting...
Även lätta att ringa och prata med och bra service vilket jag iaf värderar lite.
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
pät

Post by pät »

datapata wrote:orka. jag bryr mig givetvis inte om vad du tycker, men jag har testat de flesta märken och man får vad man betalar för. med samma körstil, samma bil så höll mina michelin 3 ggr så länge som toyo. kommer aldrig rekomendera t1r till någon, oavsett bil. F1 är riktigt bra men slits tyvärr ganska fort med, men inte som t1r och har en mycket stabilare stomme

rekomenderar trådskaparen något av de andra alternativen än toyo, både goodyear och parada är helt säkert bättre. inte provat paradorna själv än, men kommer göra det då de inte är helt gratis och fått bra kritik :) priset är väldigt ofta en bra indikation på kvalitet. ett dyrare däck är bättre, så enkelt är det

:lol:

Dyra däck är bättre än billiga, ja det håller jag självklart med om. Men hur kan det vara försvarsbart att köpa däck för 900kr istället för 450kr styck till en slit&släng-bil man inte ska köra bana med? Däcken är ju värda mer än bilen i vissa fall. Det förstår inte jag, däcken slits inte nämnvärt alls om man inte kör bana och som en tok i kurvorna så då är det ju inte värt det för fem öre kan Jag tycka.

Tycker det är tråkigt att du verkar bli irriterad, forumet är väl till för att diskutera på. :)
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Du kan köra billiga gatdäck på bana också, bara du kör därefter :)
Precis som du måste köra utifrån din bils( och dina egna 8) ) begränsningar i övrigt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

pät wrote:
Dyra däck är bättre än billiga, ja det håller jag självklart med om. Men hur kan det vara försvarsbart att köpa däck för 900kr istället för 450kr styck till en slit&släng-bil man inte ska köra bana med?

Det är fullständigt försvarbart. Däcken är en av bilen viktigaste säkerhetsdetaljer. Valet av däck kan avgöra mellan liv och död, sett till det är det inga stora pengar att lägga. Däck håller dessutom 5-6000 mil så (extra)kostnaden/körd mil är tämligen försumbar.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Guggeman »

Tråden blev välll inte riktigt som jag tänkt mig, men jag köpte däck idag, och det blev faktiskt inte några av de däck jag tänkt mig (rätt eller fel, det ger sig)
Det blev Hangkook S1 EVO, det låg ok i pris, så de får duga.

Tack alla för visat intresse i tråden.
pät

Post by pät »

Claes B wrote:
pät wrote:
Dyra däck är bättre än billiga, ja det håller jag självklart med om. Men hur kan det vara försvarsbart att köpa däck för 900kr istället för 450kr styck till en slit&släng-bil man inte ska köra bana med?

Det är fullständigt försvarbart. Däcken är en av bilen viktigaste säkerhetsdetaljer. Valet av däck kan avgöra mellan liv och död, sett till det är det inga stora pengar att lägga. Däck håller dessutom 5-6000 mil så (extra)kostnaden/körd mil är tämligen försumbar.

Ja självklart, men som sagt innan, greppet och kvaliten är det ju inget fel på på det däcket jag talar om, endast att det Tydligen slits för mycket och Tydligen har klen stomme (som varken jag eller andra recensenter jag läst om märker av). Greppet är ju det viktigaste ur säkerhetssynpunkt, eller? Och att få däck att hålla 5-6000 mil funkar inte på en busig bil.. :lol:
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Post Reply