så fort jag har fått på en vettig bakaxel ska jag testa den på kvarten.
känns meningslöst med en utväxling på 2.5:1 och ingen diffbroms...
Gullepojken wrote:Så den som påstått att vridmoment ger acceleration och effekt ger topphastighet kanske inte var helt ute och cykla, eftersom topphastigheten ofta brukar landa kring det varvtal där effekten är som högst (och när vridmomentet har spelat ut sin roll).
klew wrote:om man skulle byta utväxling på dieseln så den hade högre utväxling på varje växel utan att för dens skull varva mer (dvs krävs mkt vrid för att orka trycka på) så skulle väl dieseln kunna vinna just pga högt vrid som klarar trycka på ordentligt, fattar ni hur jag menar? är inte så bra på att beskriva hur jag menar men tror att jag tänker rätt
kan försöka mig på ett exempel:
bil1 (tdi) har sån utväxling så att den vid 5krpm på ettan kör i 90, tvåan 180
bil2 (bensinturbo) har "normal" utväxling och gör 65 på ettan, 120 på tvåan, 170 på trean o 180 (om vi nu ville upp till 180) på fyran...
då borde väl dieseln vinna då den pga sitt högre vrid och annorlunda utväxling (vilket den kan ha just pga vridet, motorn orkar med det helt enkelt)
fattar ni hur jag menar?
Niklas wrote:lexcom, du har missuppfattat rosen lite, vad han menar är att den jämna kurvan ger ett bra sug genom växlarna, men till toppfarten behövs maxeffekten för att orka dra upp bilen till.
vad han sa är att man har en högre effekt genom registret, vilket inte betyder att man har maxeffekt genom registret, men att man pga högt vrid har relativt hög effekt "hela vägen"
Och där hamnar vi på högt vrid lågt (överladd eller jättevolym) ger en snabb bil vid överraskningar, medan en bil med lite effekt och högt vrid är snabb då den ligger i sitt "heta" register.
dvs, effekt är effekt och vrid är vrid fortfarandeprecis som det sagts hela tiden
LexCom wrote:Niklas wrote:lexcom, du har missuppfattat rosen lite, vad han menar är att den jämna kurvan ger ett bra sug genom växlarna, men till toppfarten behövs maxeffekten för att orka dra upp bilen till.
vad han sa är att man har en högre effekt genom registret, vilket inte betyder att man har maxeffekt genom registret, men att man pga högt vrid har relativt hög effekt "hela vägen"
Och där hamnar vi på högt vrid lågt (överladd eller jättevolym) ger en snabb bil vid överraskningar, medan en bil med lite effekt och högt vrid är snabb då den ligger i sitt "heta" register.
dvs, effekt är effekt och vrid är vrid fortfarandeprecis som det sagts hela tiden
OkejDen här diskussionen har blivit väldigt invecklad nu
![]()
För enkelhetens skull:
Om man ställer två till utseendet likadana bilar mot varandra på strippen. Båda har 150 hk. Ena bilen är en diesel och har 300 nm och den andra bilen är en bensinare och har 170 nm.
Bensinaren har effekten högre upp i registret och kan varvas till 6500 rpm medans dieseln bara kan varvas till 4500 rpm.
Vilken vinner racet över 402m???
Själv tror jag att det blir snuskigt lika över mållinjen eftersom båda har 150 hk
Niklas wrote:det där stämmer genom ett hastighetsintervall och genom en växel ja, men på 402m som senaste frågan var så kan man anta att båda bilarna kommer ligga runt sin toppeffekt hela tiden, då är det inte lika klart längre.
Gullepojken wrote:LexCom wrote:Niklas wrote:lexcom, du har missuppfattat rosen lite, vad han menar är att den jämna kurvan ger ett bra sug genom växlarna, men till toppfarten behövs maxeffekten för att orka dra upp bilen till.
OkejDen här diskussionen har blivit väldigt invecklad nu
![]()
För enkelhetens skull:
Om man ställer två till utseendet likadana bilar mot varandra på strippen. Båda har 150 hk. Ena bilen är en diesel och har 300 nm och den andra bilen är en bensinare och har 170 nm.
Bensinaren har effekten högre upp i registret och kan varvas till 6500 rpm medans dieseln bara kan varvas till 4500 rpm.
Vilken vinner racet över 402m???
Själv tror jag att det blir snuskigt lika över mållinjen eftersom båda har 150 hk
Rimligtvis är det faktiskt dieseln som vinner pga totalt sett större utvunnen effekt. För att försöka klargöra det lite för folk så har jag ritat lite på papper.
Kurvorna är antagna effekt och vridmomentskurvor för vad som verkar rimligt för dom två exemplen ovan. Vad som saknas i den skissen är vilket hastighetsintervall accelerationen rör sig inom.. Om man bestämmer sig för ett specifikt intervall, säg 100-150, och vet utväxlingarna genom växlarna och vet hur fort bilen går vid 1000 rpm vid en viss växel kan man få fram exakt inom vilka varvtalsområden som motorn arbetar inom i accelerationsintervallet 100-150 km/h. DEN BIL SOM DÅ ÖVERSKUGGAR STÖRST AREA UNDER SIN EFFEKTKURVA har utvunnit störst effekt och således är den snabbaste bilen, som i det här fallet är Dieseln.