Mappa MS

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Joi wrote: Men den går igång i 2 sek typ :D

Då har du antingen 10-15 minuter eller 10-15 timmar kvar :roll: :lol:
Har du bara fått in tändningen "hyfsat" så den fortsätter att gå så är det ju afterstart enrichments som skall fixas till, men det kräver egentligen att mappen är hyggligt ok....

Du kan ju avgöra enkelt om den stannar pga magert eller fett genom att stampa till litesnabbt på gasen när den gått igång, säger det bara "bööö" utan att öka varvet så är det troligen för fett, baktänder den styggt är det för magert.

Ligger du precis åt det magra hållet så kan den visserligen reagera som om den går jättefett, men det märker du ju när du börjar justera.

Antar att du stället in req-fuel efter spridare-soppatryck-motorstorlek. Bra om det värdet är någorlunda rätt från början, är ju ett statiskt värde som man egentligen inte skall pilla på efter första installation i onödan.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Joi

Post by Joi »

fick igång den igår. har vart problem med tändningen hela tiden. problemet var att remhjulet man kollar graderna på är vulkat ut till ytterringen där remmar för servo och vattenpump går och där kollar man kollar ju även graderna. men vulkningen hade släppt så markeringen för tändpunkten var nästan ett halvt varv fel. men det är ju åtgärdat nu och provkörning görs troligen framåt helgen :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Dessa "vibrationsdämpare" har en märklig förmåga att släppa i vulkningen.
Hans Hellström

Joi

Post by Joi »

Kom på en sak..
Nu när jag svetsat remhjulet, så dämpar de ju inte längre.
Det mår inte lagren på vevaxeln så bra av va?
Bäst att hitta ett nytt/bättre beg remhjul?
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Joi wrote:Kom på en sak..
Nu när jag svetsat remhjulet, så dämpar de ju inte längre.
Det mår inte lagren på vevaxeln så bra av va?
Bäst att hitta ett nytt/bättre beg remhjul?

Är nog inte så farligt, finns ju massor med bilar som inte har den funktionen. Däremot kanske det behövs balanseras. Eller så plockar du ett från en äldre motor som inte har det där gummiskitet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Joi

Post by Joi »

Efter att jag har strul med en grej som pajade i växellådan har jag fått ihop skitet nu igen.
Har varit ute och grundmappat lite idag. Har bara kommit upp till 0.7 bar änsålänge. Ska väl bli 0.4-0.5 bar till. Sen ska jag byta stakar i vinter så kan jag lägga på ytterligare 0.7 bar ungefär :)
Bilen går inte helt ok än men som sagt, de är bara grundat för att kunna åka.
EGT går inte över 900c och lambdan ligger nånstans mellan 0.85-0.95 på fullast. Måste mappa tändmappen mera.
Men det närmar sig. Det börjar bli kul det här :D
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Sliced

Post by Sliced »

Hmm, nu är jag vilse igen.. eller bara dum efter att ha tagit en Bombay Gin och sen lött lite till.

Varvräknarsignalen. MS kanske skiter högaktningsfull i vad jag har för varvräknare och tittar på. Den bryr sig mer om vad den blir styrd av.

Jag ska ta tändningen till EDIS-en från tandhjulet.. Och där har jag ju en VR.
Men jag tänkte ta själva varvräknaren från hallgivaren.
Det kanske är väldigt dumt att ta varvräknarsignalen till MS från Hallgivaren och EDIS-signalen från en annan givare (VR). Ifall dom inte går lika.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Edis+Ms är ett eget kapitel som iaf JAG inte vet något alls om.

Men kombinationen är ju ganska vanlig, inte brukar man väl köra dem separat ?
Hans Hellström

Sliced

Post by Sliced »

SNILLET wrote:Edis+Ms är ett eget kapitel som iaf JAG inte vet något alls om.

Men kombinationen är ju ganska vanlig, inte brukar man väl köra dem separat ?

Vafan, jag hade ju läst det tidigare..

MS_EDIS wrote:The EDIS system handles the complete task of crank/ignition synchronization as well as current control for the wasted-spark coils. It sends just one signal (PIP) to MegaSquirt-II, and receives just one signal (SAW) back. The desired amount of ignition advance is generated by MegaSquirt-II. The interface between the EDIS and MegaSquirt-II is extremely simple. There is one output signal (PIP) and one input signal (SAW) from the EDIS module MegaSquirt-II.

och

MS_EDIS wrote:V3.0 main board:

* DB37 pin #36 to the SAW pin (#3) on the ignition module
* DB37 pin #24 to the PIP pin (#1) on the ignition module
* On the V3.0 main board:
o use the 'Hall sensor circuit' (step #50.a in the assembly guide) - jumper D1 and D2,
o jumper OPTOIN to TACHSELECT on the bottom side of the PCB, near the DB37 connector, opposite the heat sink,
o jumper TSEL to OPTOUT on the bottom side of the PCB, near the center.
* jumper JS10 to IGN (this uses the processor port for the SAW signal directly),
* jumper XG1 to XG2 on the bottom side of the PCB, near the 40 pin socket,

Så var det..
Det var bara mitt dåliga minne.
Sen får jag dölja vart kablarna från fördelaren går.. = ingenstans. Jag vill ha den för då kan jag flytta motorn 2 cm till bakåt.
Fast det kanske går att förstärka hallgivarsignalen och driva själva varvräknarinstrumentet med den.
/Arne Lindgren
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nog inte alls omöjligt att du kan driva varvräknaren direkt från hallgivaren t.o.m., jäkla rulle på signalstyrkan från en hallgivare.

Annars får du väl koppla en tändmodul till hall:en, å lägga ett motstånd på 500ohm eller nåt där som primären på spolen normalt ligger, å sedan koppla in varvräknaren på "spole-minus".

Motståndet från +12V till spole- på tändmodul alltså, så modulen ligger å jobbar å kan ge en signal till varvräknaren. Går annars att plocka ut varvräknarsignal från MS:et.
Hans Hellström

Sliced

Post by Sliced »

Fast jag vill ju "behöva" fördelaren..

Btw, du sa att du skulle tvätta kortet? Med vad?
/Arne Lindgren
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sliced wrote:Fast jag vill ju "behöva" fördelaren..

Btw, du sa att du skulle tvätta kortet? Med vad?

Finns olika medel för det där, det gäller bara å veta vad komponenterna tål, men dom tål rätt mycket...., vid industriell montering används riktigt elaka kemikalier ibland.

Propanol är populärt bland hemmabyggare, man sköljer kortet i det å borstar runt lite runt lödpunkter m.m. med en mjuk pensel.

Sedan får det torka ordentligt, sedan lackar man, olika sorters lack finns på Elfa, jag gillar de som är lite sega, med dem kan man enkelt gå tillbaka å ändra saker, med de lacker som blir hårda är visserligen kortet lite bättre skyddat men det är ett helsike om man vill ändra eller laga något.
Hans Hellström

Marcus

Post by Marcus »

Sliced wrote:Så var det..
Sen får jag dölja vart kablarna från fördelaren går.. = ingenstans. Jag vill ha den för då kan jag flytta motorn 2 cm till bakåt.
Fast det kanske går att förstärka hallgivarsignalen och driva själva varvräknarinstrumentet med den.

Ska du alltså köra med ett komplett edissystem men också ha fördelaren kvar? Hänger inte med varför du måste ha fördelaren kvar för att flytta motorn mer bakåt.
Har du triggningen med vr givaren till edissystemet så är det väl enklast att bygga en varvräknarutgång direkt från MS boxen Så kör jag i båten där vi kör med ms edis.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Sliced

Post by Sliced »

Marcus wrote:
Sliced wrote:Så var det..

Ska du alltså köra med ett komplett edissystem men också ha fördelaren kvar? Hänger inte med varför du måste ha fördelaren kvar för att flytta motorn mer bakåt.
Har du triggningen med vr givaren till edissystemet så är det väl enklast att bygga en varvräknarutgång direkt från MS boxen Så kör jag i båten där vi kör med ms edis.

Rejsreglementen.. *flin* Man får modifiera torpeden för att ge plats för fördelare, bromsservo och avgasrör.. Och det finns en knöl som sticker ut framåt ca 2 cm just där fördelaren är.. Tar jag inte bort fördelaren tar knölen i toppen, tar jag bort knölen kan jag låta fördelaren "sjunka in" ändå längre bakåt.
Det är bara därför.. :)
/Arne Lindgren
Marcus

Post by Marcus »

Sliced wrote:
Rejsreglementen.. *flin* Man får modifiera torpeden för att ge plats för fördelare, bromsservo och avgasrör.. Och det finns en knöl som sticker ut framåt ca 2 cm just där fördelaren är.. Tar jag inte bort fördelaren tar knölen i toppen, tar jag bort knölen kan jag låta fördelaren "sjunka in" ändå längre bakåt.
Det är bara därför.. :)

Hehe, ja det borde jag ha tänkt på.
Men hur som helst är det enklast att använda varvräknarutgången på edis tändförstärkaren. Det fungerar på en del varvräknare. Fungerar inte det så bygger du en varvräkarutgång från ms-boxen bara.
Det känns enklare än att bygga nån speciallösning från hallgivaren.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Joi

Post by Joi »

Håller på o köra igång min med E85 nu, har inte fått igång den än. Tänkte leta efter lite startmappar på nätet men har inte hittat någon än.
Hur bör kurvorna se ut ungefär?
Hittade de här på nätet, dock vet jag inte om de är vanlig sås eller e85.
Men varför kör man över 100% på spridarna? Dom kan ju inte vara mera öppna än fullt öppna.

Image
Här är från msII, därför den är 16x16 antar jag..
Image

ser de här tändmapparna någorlunda ut?
Image
Image
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Peter J

Post by Peter J »

Jag är också intresserad av detta då jag ska mappa min för e85. Hur mycket är det som behöver ändras om den först mappas för 95 oktan?
m@s

Post by m@s »

Peter J wrote:Jag är också intresserad av detta då jag ska mappa min för e85. Hur mycket är det som behöver ändras om den först mappas för 95 oktan?

Generellt +40% spridartid om du går över fr bensin till E85.
...du kan säkert göra en hel del på tändiningsmappen oxå, beroende på utgångsobjekt.
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Den första bränslemappen kan man se på att den som mappat förmodligen har koll på läget, ser det genom att de utnyttjat variablerna till max, max i VE mappen är nämligen ett bin på 254, egentligen är grundtanken i MS att man skall justera mappen efter variationer i faktiskt volymetrisk effektivitet (därav VE), men vill man har fler siffror och labba med på lägre varvtal och belastningar så lägger man grundbränsleinställningarna så lågt som möjligt så att siffrorna i VE tabellen blir högre. Vanligen mappar man in bilen, sedan skalar om man om hela VE tabellen och req fuel.

Så verkar det iaf ha gjorts på den mappen, även tändningsmappen som är 12x12 ser ut att vara välgjord.
Hans Hellström

Joi

Post by Joi »

SNILLET wrote:Den första bränslemappen kan man se på att den som mappat förmodligen har koll på läget, ser det genom att de utnyttjat variablerna till max, max i VE mappen är nämligen ett bin på 254, egentligen är grundtanken i MS att man skall justera mappen efter variationer i faktiskt volymetrisk effektivitet (därav VE), men vill man har fler siffror och labba med på lägre varvtal och belastningar så lägger man grundbränsleinställningarna så lågt som möjligt så att siffrorna i VE tabellen blir högre. Vanligen mappar man in bilen, sedan skalar om man om hela VE tabellen och req fuel.

Så verkar det iaf ha gjorts på den mappen, även tändningsmappen som är 12x12 ser ut att vara välgjord.

Vilken av tändningsmapparna då båda är 12x12? :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply