Framvagnstråd 205/309 (fd. Dynamisk camber)
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:Vad är det för fel på ORIGINAL?
Så fort du förändrar nånting överhuvudtaget så pekar originalkompromisserna fel. Sitter du en fram och två bak ändrar sig vinklarna gentemot kompromissen två fram i den rallybil som GTI-n byggdes som först.
Ska du ut och rota på prestandans gränser så riskerar du att gå utanför vad byggkompromissen klarade.
Sen finns det flera ORIGINAL. Showroom original och homologerat original är en jätteskillnad. (För att inte tala om alla original härinne
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
Är osäker på om jag kan byta originalleder mot uniballs, men bussningar kan bytas mot ledlager. I mitt fall behöver styrleden komma runt 10 mm närmare styrarmen, det är möjligt att det blir något kompaktare med den annan led, men det är nog inte mycket att hämta, tyvärr.
Brickor är alltså inte aktuellt vid styrleden av den anledningen.
Haynes säger följande om 309:
Toe-in: 2 ± 1 mm
Caster: 0.5° ± 0.5°
Camber: 0° ± 0.5°
SAI* (=KPI): 9.5° ± 0.5°
*Steering Axis Inclination som är samma sak som King Pin Inclination. Men på McPherson finns ingen "kin pin" i egentlig mening, så SAI är egentligen en bättre, mer allmän term.
Brickor är alltså inte aktuellt vid styrleden av den anledningen.
Haynes säger följande om 309:
Toe-in: 2 ± 1 mm
Caster: 0.5° ± 0.5°
Camber: 0° ± 0.5°
SAI* (=KPI): 9.5° ± 0.5°
*Steering Axis Inclination som är samma sak som King Pin Inclination. Men på McPherson finns ingen "kin pin" i egentlig mening, så SAI är egentligen en bättre, mer allmän term.
EN 14497
Hittade lite förklarande bilder i Milliken & Milliken, Race car vehicle dynamics, 1995, ISBN 1-56091-526-9:
Spindel-relaterade vinklar och mått:
Styrgeometri i plan / Ackermann:
Trail, scrub och spindellängd tänkte jag ta fram snart. Ska nog kolla över Ackermann-biten också, men jag orkade inte när jag hade allt uppsatt, vilket jag ångrar nu.
Spindel-relaterade vinklar och mått:
Styrgeometri i plan / Ackermann:
Trail, scrub och spindellängd tänkte jag ta fram snart. Ska nog kolla över Ackermann-biten också, men jag orkade inte när jag hade allt uppsatt, vilket jag ångrar nu.
Last edited by Pär H on Thu Jan 29, 2009 10:53, edited 1 time in total.
EN 14497
Då svarar jag mig själv att: ja det gör den.Pär H wrote:Nästan alla Renault-modeller alltså?R-Gubbe wrote:Renaultspindelleden passar till nästan alla modeller. Dom har tänkte till lite. Priset är under hundringen på Biltema.
(EDIT: Kollade själv! http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1 ...för det är väl den?)
Passar den direkt i 205/309-spindeln?
.............

EN 14497
Ingen fara.R-Gubbe wrote:Sorry Pär. Missade lite där.
Nu är jag någorlunda klar med framvagnsmätningar och -beräkningar.
Skrubb är 30 mm - ET. Så vid 15 mm ET på fälgen har man alltså 15 mm positiv skrubbradie (se "scrub radius" i bilderna ovan).
Dock ska man tänka på att däckets kontaktyta flyttas inåt bilen med negativ camber, så vid -3° camber och ET 15 har man säkerligen positiv skrubb. Rakt fram då, vilket inte är helt oviktigt eftersom skrubb är med och bestämmer vad som känns i ratten vid bromsning och acc.
När man svänger ska ju kontaktytan helst ha tyngdpunkten mitt på däcket och isåfall är skrubben tillbaka på det beräknade förutom däckstommens deformation.
Eftersläpning/trail (se "mechanical trail" ovan) är "länkhjulseffekten" som man har utpräglat på kundvagnar. Den är 203 x tan A, där A är castervinkeln (funkar lika bra med sin A). Liten tabell:
Code: Select all
Caster [°] Trail [mm]
0 0
1 3,5
2 7,1
3 11
4 14
5 18
6 21
7 25Jag har räknat med däckdimension 195/55-15, men värdena är inte jättekänsliga för hjuldiametern.
Spindellängden är 81 mm - ET. ET 15 mm ger 66 mm.
Utväxling / MR / Motion Ratio för framvagnens fjäder och dämpare kan med gott samvete avrundas till 1 för de flesta praktiska ändamål. Vid horisontell bärarm är MR = 0.994 vilket ju är hyfsat nära. Avtar lite med infjädring med betoning på lite.
Det här är vad jag tar med mig när alla mått för framvagnen ska kompromissas fram. Rapar mer eller mindre bara upp dem här och hoppas någon annan får nytta av uppgifterna också.
EN 14497
Har mätt upp bärarmsbussningarna för någonste gången i ordningen. Hittar aldrig varken mina eller någon annans mätningar när jag behöver dem:
1. Innerdiameter bärarm:
Främre: 28.0 Bakre: 31.0
2. Axiell längd bussningsläge:
F: 25.2-26.8 B: 23.8-25.4 (på just denna bärarm, det är bara en av ytorna som har precision)
3. Hylslängd bussning = gapvidd i hjälpram:
F: 34.0 B: 38.0
4. Brättestjocklek bussning axiellt:
F: 5.5 B: 6.5
*edit*
5. Lämplig brättesdiameter:
F: 40 B: 45
6. Hål-/skruvdiameter:
F: 10 B: 12
*/edit*
Kommentar till 2 och 4: Främre bussningen har brätte framåt och bakre har bakåt, det är brättesytorna som det är precision på, de andra är smides-grova. Bakre bussningen tar bromskrafterna och främre tar accelerationskrafterna i längsled.
En kommentar om Renault-spindelleden (Biltema art. nr 72-3030), här är ett bra exempel på friktionsförband:
Om man håller på och grejar dit såna är det gigantiskt viktigt att de upphöjda bitarna runt skruvhålen på bilden har bra anliggning och friktion mot bärarmen. Om bara skruven närmast leden skulle ta lasterna skulle den klippas ganska snart. Självklart ska också skruvarna dras med ordentligt moment och jag skulle definitivt ha på mutterlåsning.
1. Innerdiameter bärarm:
Främre: 28.0 Bakre: 31.0
2. Axiell längd bussningsläge:
F: 25.2-26.8 B: 23.8-25.4 (på just denna bärarm, det är bara en av ytorna som har precision)
3. Hylslängd bussning = gapvidd i hjälpram:
F: 34.0 B: 38.0
4. Brättestjocklek bussning axiellt:
F: 5.5 B: 6.5
*edit*
5. Lämplig brättesdiameter:
F: 40 B: 45
6. Hål-/skruvdiameter:
F: 10 B: 12
*/edit*
Kommentar till 2 och 4: Främre bussningen har brätte framåt och bakre har bakåt, det är brättesytorna som det är precision på, de andra är smides-grova. Bakre bussningen tar bromskrafterna och främre tar accelerationskrafterna i längsled.
En kommentar om Renault-spindelleden (Biltema art. nr 72-3030), här är ett bra exempel på friktionsförband:
Om man håller på och grejar dit såna är det gigantiskt viktigt att de upphöjda bitarna runt skruvhålen på bilden har bra anliggning och friktion mot bärarmen. Om bara skruven närmast leden skulle ta lasterna skulle den klippas ganska snart. Självklart ska också skruvarna dras med ordentligt moment och jag skulle definitivt ha på mutterlåsning.
Last edited by Pär H on Wed Apr 08, 2009 23:46, edited 2 times in total.
EN 14497
Ja det gäller ju att se till att det är bra kontaktytor. Utan mutterlåsning vågar väl ingen sätta dit dom där hoppas jag.
Det kan ju bli ganska spännande om det skulle brista av någon anledning.
Det kan ju bli ganska spännande om det skulle brista av någon anledning.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Sökte efter lite uppgifter och hamnade tillbaka här. Ingen verkar ha bättre koll på 205/309-framvagnar än så här.

Last edited by Pär H on Tue Jan 12, 2010 15:36, edited 1 time in total.
EN 14497
/Arne Lindgren
detta tillför inte mycket för tråden men har för mig det var i bosch handbok om hjulupphängning jag läste att bussningarna va just ickesymetriska för att de inte skulle lossna. det är väl dessutom den största anledningen till varför de "nyper" när de spänns varav man måste släppa ner bilen så bussningarna får sin rätta vinkel innan man spänner dessa helt.
ska se om jag kan luska fram pdf med källa
ska se om jag kan luska fram pdf med källa
Lånar den här bilden av dig Pär. Hoppas det är ok?
Nu är jag på jakt efter lite mera negativ camber. Beroende på att alla jag pratat med som kör race säger att trippelåttorna helst vill ha mellan 4 och 5 grader negativ camber. Jag har ett par bärarmar på bearbetning. En tanke som slog mig är ju att det säkert har betydelse vad det är för skruvkvalite, även om friktionsförbandet är starkt. En 12.9 måste ju ha en högre skjuvningshållfasthet än en 8.8.
När det sedan gäller castervinkeln så tycker jag att man kanske skulle kunna ändra den iaf någon grad genom att vinkla spindelleden något framåt. Det blir ju ändå en ganska stor kontaktyta, så de små upphöjningarna på spindelleden lär ju ha full kontakt ändå.
Detta vill jag dock ha lite synpunkter på. Så please kom med kommentarer.
Nu är jag på jakt efter lite mera negativ camber. Beroende på att alla jag pratat med som kör race säger att trippelåttorna helst vill ha mellan 4 och 5 grader negativ camber. Jag har ett par bärarmar på bearbetning. En tanke som slog mig är ju att det säkert har betydelse vad det är för skruvkvalite, även om friktionsförbandet är starkt. En 12.9 måste ju ha en högre skjuvningshållfasthet än en 8.8.
När det sedan gäller castervinkeln så tycker jag att man kanske skulle kunna ändra den iaf någon grad genom att vinkla spindelleden något framåt. Det blir ju ändå en ganska stor kontaktyta, så de små upphöjningarna på spindelleden lär ju ha full kontakt ändå.
Detta vill jag dock ha lite synpunkter på. Så please kom med kommentarer.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Jo det blir ju mer negativ camber på köpet då själva leden kommer lite längre ut än vad den gör med 309 bärarmarna. Men då ska jag vinkla fram dom så långt det går för casterns skull.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.