Jaha, jag tänkte beskriva min setup som jag tänkt mig den... Sen är frågan om jag vågar röja ut allt ur den nya bilen på egen hand för att stoppa i allt... Det återstår att se... Lång post-varning.
Dator: Epia TC10000
256MB PC2100 DIMM
40GBG gammal 3,5" hårddisk (till att börja med, på sikt har jag tänkt mig en 2,5", men jag har inte råd just nu...) Den får hålla så länge den håller...
Compaq Slim CDRW/dvd
Netgear 802.11g USB WLAN-kort
USB2>IDE-konverter för CD/DVD-spelaren
Kvar att köpa:
ITIS eller OPUS eller något annat för att regulera 12v och stoppa/starta dator
GPS-mottagare
USB-ljudkort för att slippa dra fram ljudet genom bilen.
7" vga/pek att strippa och sätta i mittkonsollen
Separat strömmatad USB2-hubb för att kunna ansluta CD, pek och eventuellt GPS samt usb-ljudkortet. Alternativet är att använda cd-växlarkabeln som jag antar ligger fördragen, vilket jag förmodligen kommer att välja om den finns tillgänglig.
Mjukvara:
XP
Frodoplayer
Destinator3
samt eventuellt ett telefonkontrollprogram, men jag kanske skaffar vanlig H/F istället...
Funderingar:
1. Var skall jag placera gps-mottagaren/extern antenn. Idealet vore en kombinerad gps, WLAN och radioantenn
http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?ModuleNo=43665&TabID=1&source=15&WorldID=1&doy=28m12
Då kan man helt enkelt byta ut den befintliga antennen som sitter perfekt placerad. Dock har jag hört att radiomottagningen är dålig som den är - frågan är om det blir bättre med denna... Dessutom kostar den pengar...
Eftersom bilen ju har ett glastak (bilen är alltså en 407SW) vore det ju utmärkt om man kunde få plats med en gpsantenn mellan glaset och solgardinen. Å andra sidan vet jag inte om det laminerade glaset dämpar antennen en massa. Om inte kanske det inte spelar någon roll om solgardinen är fördragen eller inte - det kanske räcker med antennen centralt inne i kupén med tanke på hur mycket glas det är...
2. vilken spänningsregulator skall jag välja. Eftersom jag redan har ett 12v-nätverkskort vill jag ha en billig lösning, som ändå skall kunna mata alla externa tillbehör - skärm osv.
3. Vilken skärm skall jag välja?
Mina alternativ är LinITX:
http://linitx.com/product_info.php?currency=EUR&cPath=64&products_id=553 för €255 eller
Lilliput för runt 1500 spänn via eBay. Lilliput är säkerligen klart sämre, men å andra sidan ganska mycket billigare.
Att lägga det dubbla på en Xenax /Gain känns inte som ett alternativ.
Om någon hittar någon annan bättre än Lili:n och billigare än LinITX så berätta det gärna.
4. På platsen där monitorn kommer att sitta finns idag den standarddisplay som följer med originalstereon och som (har jag för mig) visar vissa av färddatorns information. Idealet vore att jag via Canbus eller på annat sätt kunde få in motsvarande info i datorn så jag slapp den displayen... Nu tror jag inte riktigt att det går, så min fundering är att sätta infodisplayen där askkoppen idag sitter, alltså längst ned i konsollen. Utan att ha mätt exakt känns det som att det är ungefär samma utrymme som det handlar om. Dock har jag inte kollat hur mycket displayen bygger bakåt, men om det bara är en displaymodul och ett par knappar bör den inte bygga mer än 40mm och i så fall bör det gå.
Är det någon som rivit i en 407-konsoll och som vet hur mycket plats det finns?
Är det någon som vet om man kan flytta displayen relativt enkelt (mao är det standard flatkabel och eller kontakter med standard bendelning så att jag kan förlänga kabeln ner till askoppen?
Är det någon som vet om informationen som går till navigatorn som kan sitta på display-platsen går att få in i min dator istället? Hade jag konstruerat en liknande funktion hade jag helt enkelt låtit ett rs485 eller rs232-interface sluta i displayen resp navigationsutrustningen. Och vore det ännu bättre kunde man på ett enkelt sätt avlyssna kommunikationen och konstatera att det är tokenkelt att skriva ett litet program som avlyssnar informationen och emulerar knapptryckningar...
5. Kommer jag att kunna använda standardkablaget till cd-växlaren
6. Kommer vga-kabeln att klara hela vägen utan "ghosting"
7. Kommer platsen i cd-växlarfacket att räcka till dator och strömmatning?
8. Kommer platsen bakom monitorn att räcka för att gömma usb-hubb och det andra junket
9. Var skall jag placera cd-rom/dvdspelaren?
10. Jag funderar på att dra fram en extra vga-kabel till mellan stolarna fram så att jag kan sätta i en extra monitor för barnen i baksätet vid längre resor. Jag har en extra 8,4"monitor som jag kan låna för sådana ändamål, dock utan pek. Frågan är hur och om man skall bygga ett fäste för den...
/peo