Klånkande i höger framvagn 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
3fiddyZee

Klånkande i höger framvagn 206

Post by 3fiddyZee »

För 2 veckor sen bytte vi fjädrar på min bil som enligt KH Motorsport ska sänka ca 60mm (gjorde snarare 50). Hursomhelst så har det uppstått ett klånkande i högra framvagnen och det sprids i hela chassiet. Vi upptäckte även att spindeln på höger sida var kass och måste bytas, samt packningen/lagret över dämparen också glappade lite.

Någon som vet vad problemet kan sitta? Vi ska börja med att byta, lager och spindel men i samma svep ta dämparna.

Frågan är, vilka dämpare ska man satsa på? KH motorsport var jag nöjd med deras leveranstid, är deras dämpare bra?

Ingen som vet mellan tummen och pekfingret vad ny spindel kan kosta på peugeot? Samt 2st packningar/lager över dämparna? Kan man köpa sånt på mekonomen, är det bra?
- Team Müsseldorf Racing -

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Klånkandet kan vara krängningshämmarstagen som låter.

Ska du byta dämpare, och ha 60-fjädrar på så kolla att dämparna klarar av det, annars tar dämparen slut fort. Ecosse har framdämpare som är till för en så grov sänkning, vad dom har gjort är att ha en mindre dämparkropp så att säga. Samma effekt, men dämparen är kortare.

Lagret märkte jag var delat på min bil med, när jag sänkte, men jag lyckades få ihop det igen, typ. Vet inte hur bra det är, men det är ju konstant tryck på den...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
3fiddyZee

Post by 3fiddyZee »

Fnatte wrote:Klånkandet kan vara krängningshämmarstagen som låter.

Ska du byta dämpare, och ha 60-fjädrar på så kolla att dämparna klarar av det, annars tar dämparen slut fort. Ecosse har framdämpare som är till för en så grov sänkning, vad dom har gjort är att ha en mindre dämparkropp så att säga. Samma effekt, men dämparen är kortare.

Lagret märkte jag var delat på min bil med, när jag sänkte, men jag lyckades få ihop det igen, typ. Vet inte hur bra det är, men det är ju konstant tryck på den...

Ok, så en koni dämpare skulle inte klara av 50mm fjädrarna? Jobbigt om man måste beställa från england :( ...

Hur länge kan man tro att mina originaldämpare håller innan de säger hejdå? För jag vill inte ligga på vägen och helt plötsligt så sönder min gt spoiler i backen.

Vad jag har hört så ska inte lagret glappa över huvud taget, vi fick också dit det fint och så, och vad jag tyckte så ligger det ju faktiskt i hårt tryck så det borde inte vara där problemet sitter. Skall se över krängningshämmarstagen asap.
- Team Müsseldorf Racing -

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Vad jag har hört så ska det inte funka med 50-fjädrar på koni, det är inte vad koni rekommenderar. Detta står inte på konis sida, men på en återförsäljares sida. Kan leta efter länken om du vill.

Originaldämparna går inte sönder på det sättet, utan dom blir sämre på att dämpa upp stöten, det blir svampigt och bilen beter sig oroligt i kurvor och liknande.

Dra åt krängningshämmarstaget hårt som f*n, den lossnar annars... Min har lossnat trots att jag föröskt dra dit den hårt.
När jag och niklas monterade mina dämpare så kom niklas på att om man sätter en domkraft under bromsskivan och höjer upp så blir det lättare att få ut den, och med det så kommer också att man kan dra dit hårdare, då inte skruven hamnar i vinkel och man får muttern mer dikt an.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
nevyn

Post by nevyn »

Mina lager knakar lite ibland..

Klånk bör ju vara någon bussning, antingen bärarmsbussningen, eller till kränghämmaren.

Vad var problemet med spindeln då?

EDIT: Jag fick dra åt mina bärarmar lite när jag bytat fjädrar, fick också lite klonk i dem.. (Var då helt nya bärarmar, kanske därför)
Post Reply