Jag är på G att köpa mig en sommarbil.
Ett problem med bilen är att den inte går att starta när den är varm.
(efterssom bilen är från -73 och inte har så himla avancerat elsystem så kan man korta ner listan på felkällor.)
* Spole.
* Kondensator.
* Tändstift.
* Glapppontakt.
* Dålig komp i motorn (packningar?)
+ gremlins i grenröret... ?
Hur klurar jag ut vad det är? Jag vill gärna ha lite tips om vad jag skall kolla efter. Hur fixar man dålig komp i motorn? Köpa ny motor?
------------------ www.sandbender.dk ------------------
Peugeot 206 Gti -01
Triumph Spitfire MKIV -73
Engelska bilar.... När känslan vinner över förnuftet
Hmm farsan har berättat att i hans gamla BMW hade dom problem med kokande bensin eller något sånt när bilen blev för varm.. om det blev ånglås i bensinslangen eller vad det är som händer
(Var läänge sen jag hörde den historien så att jag skulle ha fel i historien är föga förvånande)
Eric Josefsson wrote:Hmm farsan har berättat att i hans gamla BMW hade dom problem med kokande bensin eller något sånt när bilen blev för varm.. om det blev ånglås i bensinslangen eller vad det är som händer
(Var läänge sen jag hörde den historien så att jag skulle ha fel i historien är föga förvånande)
det är inget omöjligt fel.
Finns bensinkylare att köpa
Eric Josefsson wrote:Hmm farsan har berättat att i hans gamla BMW hade dom problem med kokande bensin eller något sånt när bilen blev för varm.. om det blev ånglås i bensinslangen eller vad det är som händer
Jag hade motsvarande problem på min Toyota från -87. Där blev det troligen bensinånglås ibland.
Läste även för många år sen i Teknikens värld om problemet, och de byggde då ngt enkelt skydd mellan bensinslang och grenrör (eller vad det nu var som värmde)
Går den tills den stängs av och sen inte startar igen, eller dör den när den blir varm?
Vid förstnämda alternativet kan det mycket väl vara så att det blir ånglås i förgasaren, det kan även vara att den flödar över och surar ner motorn.
Om den dör efter den gått en stund och sen inte startar kan det mycket väl vara tändspolen.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.