Mina bakbromsar tog rätt ojämnt märkte jag i regnet på Björkvik i höstas och nu fick jag pengar över att göra nåt åt det. Köpte nya reduceringsventiler för 602kr styck och började skruva. Bilen är rostskyddsbehandlad så allting sitter fast extra jävligt, röret vred sig när jag skruvade trots massa 5-56 och bräkleen som löser rostskyddsmedlet. Gav upp och ringde Bon Auto, dom räkna att det skulle ta 1,5 timme och därmed kosta 1500kr för arbetet! Jag var trött på skiten så jag gick med på det. Dan efter tänkte jag till lite, avbeställde verkstadstiden och beställde nya bromsrör som går från ventilerna fram till torpedväggen ungefär för 250kr st. Den här gången följde röret med två varv utan att lossna, klippte av skiten och skruvade loss reduceringsventilen från röret som går bak och bytte röret som går fram. Efter ca 40 minuter var ena sidan klar och efter ytterligare 15 minuter var andra sidan klar. Totalt tog det ca 1,5 timme eftersom slangen till biltemas luftningsflaska är så hård att den lossna från luftnippeln flera gånger utan att jag märkte något.
Hur kan en verkstad räkna att det tar en och en halv timme när det tar lika lång tid för mig som klåfingrig hemmapulare som knappt rört ett bromsrör förut? Borde inte ta mer än 20 minuter med rätt verktyg om allt inte satt fast så jävligt.
Sen en annan roligt sak, på Peugeot är det samma artikelnummer på höger och vänster rör och kostar som sagt 250kr st. På Mekonomen finns det två olika för 300 respektive 331kr, tur man blivit varnad av andra här att inte köpa därifrån.