har precis beställt ett par fjädrar från dalhems som sänker 30mm.
jag tycker det är för lite och vill ha ner den 1-2 cm till, vågar man då kapa fjädrarna eller ska man låta det vara
ps. är det någon som har en bild på en 205:a som är sänkt 30mm?
Anton Ewald medlemsnr. 462
205 GTI Monte Carlo -91 min bil!
Opel Omega -88 med bakhjulsdrift som vinterbil
Shifty wrote:har precis beställt ett par fjädrar från dalhems som sänker 30mm. jag tycker det är för lite och vill ha ner den 1-2 cm till, vågar man då kapa fjädrarna eller ska man låta det vara
ps. är det någon som har en bild på en 205:a som är sänkt 30mm?
Jag skulle absolut inte kapa i nya fjädrar. De är kalibrerade för den längden. Kan säkert funka att kapa dom men det kommer att gå ut över väghållningen. Om du inte är nöjd med sänkningen = sälj fjädrarna och köpa andra som sänker 40-50 mm.
på min så hade jag glömt bort att kapa gummit som e typ botten/genom slags gummit. Kolla på stången som sitter i mitten , det e en "korv" av gummi som e i ett par sektioner. Ta e morakniv o säga väck några. Det e ifall du kör i ett hål. Gjorde samma mistag o säknte o sänkte, tills jag såg gummit... Sedan var den låg o svetsad den fjädern.
Alternativ 1. Kapa fjädern och värm änden med gassvets så kan du böja in änden. Då ligger den stadigt.
Alternativ 2. Värm på fjädern med gassvetsen. Då sjunker fjädern ihop.
Detta är enbart för show. Vill du ha väghållningen kvar köper du andra fjädrar.
man kan få problem med försäkringsbolaget vid olycka om man har kapat fjädrarna .. eftersom du "förstört" dom blir försäkringsbolaget inte betalningskyldig..
enligt vad jag har hört i alla fall..
men jag är så naiv att jag tror på saker jag hör (vissa i alla fall )
Last edited by 3301 on Tue May 04, 2004 15:46, edited 1 time in total.
Har coilovers så jag kan ju ha den som jag vill men som den står inställd nu skulle jag tippa på 50mm fram ungefär, Nicklas har 40mm sänkning på sin, tror han beställde från europadelar
effe wrote:Har coilovers så jag kan ju ha den som jag vill men som den står inställd nu skulle jag tippa på 50mm fram ungefär, Nicklas har 40mm sänkning på sin, tror han beställde från europadelar
Stämmer bra det...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
europadelar i borgholm har lagt ned. finns det någon annanstans jag kan hitta JR fjädrar som sänker 40mm?? har letat som en tok men det är ju lögn i f*n...finns H&R -40mm åxå men de kostar ju skjorta:)
ingen erfarenhet av dom. hittade i alla fall en tråd här på forumet nu och fick reda på att lesjöfors tillverkar fjädrar till pug205 som sänker ca 40 och dom kan man köpa genom autoexperten..billiga åxå 900 spänn. så det är beställt kommer imorgon.. bättre än raggarsänkning iaf.