XU9J4 frågor.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Amar

XU9J4 frågor.

Post by Amar »

var o mekade på min nya motor lite idag....

bytte kamrem idag: satte spännrullarna på samma sätt som de satt på gamla remmen...

iaf, så testade jag med att dra motorn runt en jäkla massa varv o sedan kollade jag så alla markeringar hamnade i linje... och de gick i hålen jättelätt. kasnke att det var en liten förskjutning på max 1mm nånstans... verkar det bra???

iaf, så skulle jag sätta tillbka ventilkåpan o bytte alla packningar då direkt... spände 20Nm på alla o sen när man kom på den sista av de 3 som sitter i "diket" altså den närmast kamdreven, så gick den av :(

skruvade loss allting o kollade om det ick att skruva ur den, men det var kört,
sen spände jag om alla med 15Nm, räcker det tro?
spelar det någon roll att den där gick av? verkar vara spännt nog ändå.

sen så plockade jag loss oljefiltret från motorn o luktade lite på det... men oljefiltret luktade lite bensinaktikgt. vad kan det btyda egentligen? bra eller anus?
Igelkott

Post by Igelkott »

vet inget om kamremmen men att oljan luktar bensin är förmodligen om motorn gått väldigt mkt korta sträckor. byt oljan och kör den riktigt varm en stund när du fått ordning på kamremmen.

det borde avhjälpa bensinlukten iaf
205Gti -88
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Jag tror att du klarar dej bra ändå med ventilkåpan.
troligen no problemas.
skulle det blir problem med läckage av olja så kanske det går att svetsa på en pinnbult och sedan en mutter upptill. men då gäller det att få allt i linje.

den gick alltså av i botten ?
Guest

Post by Guest »

japp. gick av i botten, när jag spände den andra för hand så fortsatte jag med att spänna de andra runt om och när jag kände på den i mitten så gick den då att skruva yterligare, så antagligen så spände de 10 runt om de i mitten också..

tror också att jag klarar mig utan den bulten, för den lilla packningen som den bulten går igenom gör bara så att ventilkåpan skall inte ligga emot toppen, altså metall mot metall.

räcker 15Nm på de bultarna då. eller skall de skruvas mer?

har jag bytt kamremmen rätt tro?
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Du har säkert dragit åt tillräckligt

Ang. kamremmen så borde det blivit rätt, för att kontrollera att du spänt remmen rätt så skall du för handkraft kunna vrida remmen 90 grader på den högra sidan, allså där remmen går fritt som längst mellan höger spännrulle och kamdrev
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Amar

Post by Amar »

effe: den nya kamremmen går att vrida lika mycket på längsta sidan som den gamla...

dvs nästan 90 grader går den iaf. tar man i lite så går det säkert att vrida den 90 grader också.
Post Reply