min teori om oljekylare på 205:or

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Cain0r

min teori om oljekylare på 205:or

Post by Cain0r »

har funderat länge på vad oljekylaren är till för på 205:orna.. eftersom jag aldrig ha varit med om att min olja har blivit varm, trotts avsaknaden av oljekyl. :roll:
va samma när jag hade 205mi16, då blev oljan knappt varm.

MEN.. så åkte jag med en polare som har oljekylare, och hans olja är jämt varmare än vad min var när jag buskörde?!? :shock:

kan det vara så att vattnet värmer upp oljan? så att det går fortare för oljan att få in en lämplig temp? och vid hård körning förblir den lika varm som annars?

så.. summan av allt mitt spam ovan.. oljekylaren värmer först o främst oljan på 205:orna? iaf tills den når en viss temp?

:roll:
205mi16 såld!
Honda Civic type-r -05 såld!
Opel Corsa OPC -08 såld!
206 GTi
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Jaaaa......du har rätt...
vattnet blir varmare snabbare och värmar oljan således i början, men sedan så kommer vattnet stanna på 80grader och därav kyla oljan och den kommer nästan inte stiga så mycket mer.
944_Driver

Post by 944_Driver »

Ja, det är en värmeväxlare. Finns på andra bilar också.
Först snabbar den på uppvärmningen av oljan sedan när oljan blir varmare än vattnet kyler den oljan istället. Man ska ju inte börja gasa förrän oljan är varm vilket brukar ta dubbla tiden mot att få upp vattentempen.

//Magnus
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

944_Driver wrote:Man ska ju inte börja gasa förrän oljan är varm vilket brukar ta dubbla tiden mot att få upp vattentempen.

//Magnus

Whupps...!!! :roll:
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Loffas

Post by Loffas »

om du då inte kan hålla dig o gasar mycket när den är kall äts vev och ramlager ganska fort då oljan inte är så tunn. så håll igen!
tips e o vänta på oljetemp och att oljetrycket sjunker något från att vara kallt så man har något o utgå ifrån!
Post Reply