Har ett problem....bilen, (min 605:a) spottar ut kylarvatten via expansionskärlet, slangen i under korken.....och jag vet inte vad det beror på...ngn som har en idé var jag kan börja leta??
Fyller på och fyller på, men den spottar ut det.
Jag kan starta bilen, och kika ner i kärlet, då ser man att vattennivån stiger, och kommer över......men för övrigt håller bilen tempen....men går lite varm när jag stått på tomgång en stund!!
Sen slår min fläkt till först vid typ 100 grader...är det normalt??
Hilfe bitte!!
Passat Variant 1,8T -99:a (Bra bil.... :O) )
Yamaha Drag Star 650 -00:a på sommaren.....
Letar efter en billig bil till vintern....runt 10 000.
Jupp, låter tyvärr som det.
Ingen överhettning men övertryck brukar tyda på att toppackningen läcker. Skulle kunna vara packningen i exp.kärlets lock som är trasig också, för ett visst övertryck ska det ju vara, och att nivån stiger kan ha med att det pumpar runt vatten att göra.
Kolla CO-halten i kylarvattnet, det ska inte finnas nån.
Tillägg:
Ja det är normalt att fläkten slår till vid 90-100°, lite olika beroende på åm.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Claes B wrote:Jupp, låter tyvärr som det. Ingen överhettning men övertryck brukar tyda på att toppackningen läcker. Skulle kunna vara packningen i exp.kärlets lock som är trasig också, för ett visst övertryck ska det ju vara, och att nivån stiger kan ha med att det pumpar runt vatten att göra.
Kolla CO-halten i kylarvattnet, det ska inte finnas nån.
Tillägg: Ja det är normalt att fläkten slår till vid 90-100°, lite olika beroende på åm.
Ok, hur kollar jag CO-halten i vattnet?? Har dock ingen vatten i oljan, och stiften ser ok ut, men vattnet är rostigt som f*n........
Om det är packningen som gått.....svårt att byta?? Måste plocka dän toppen va??
Passat Variant 1,8T -99:a (Bra bil.... :O) )
Yamaha Drag Star 650 -00:a på sommaren.....
Letar efter en billig bil till vintern....runt 10 000.
Rostigt vatten, då är det antagligen porer i toppen pga. för lite/dålig glykol i kylarvattnet. Då måste du plana toppen också.
Japp toppen måste av isf. Kolla CO-halten i vattnet kan väl de flesta lite större bilverkstäder ordna, men jag tror det är rätt överflödigt, eftersom vattnet är rostigt är det nästan garanterat korrosion (porer) som ställer till det.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Claes B wrote:Rostigt vatten, då är det antagligen porer i toppen pga. för lite/dålig glykol i kylarvattnet. Då måste du plana toppen också. Japp toppen måste av isf. Kolla CO-halten i vattnet kan väl de flesta lite större bilverkstäder ordna, men jag tror det är rätt överflödigt, eftersom vattnet är rostigt är det nästan garanterat korrosion (porer) som ställer till det.
Mumin här.......
Tack Claes.
Då får jag planera detta lite då......f*n, den tidigare ägaren har varit kass på att sköta om bilen, men då vat jag hur jag skall göra.....
Förresten...är det ngn som har en spränskiss över min motor, eller vet var jag kan få tag på det?? Motorn är en XU10J2TEZ......