Finns det röd glykol? Jag har bara varit i kontakt med grön/blå men man vet aldrig
Såg i förra veckan att nivån i kärlet jämte kylaren gått ner i botten. Så jag fyllde på med ca 1 liter grön/blå glykol utspätt med vatten. Och nu när jag tar upp lite så är den röd/rosa färgad?
Såg i tidigare inlägg att någon hade lite ljusbrun glykol och att det kunde vara topplockspackningen?
V.A.G använder röd kylarvätska, likaså Rover/MG. Tror inte det har med åldern att göra, verkar mer märkesbundet. Nya Honda har vanlig glykol.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Det är väll så att röd glykol är väll egentligen inte glykol utan någon annan frostfri vätska...
det har nått med metallen som motorn e gjord av, typ så att inte kylkanalerna oxiderar ihop eller nått...
Den röda innehåller silcater (tror att det heter så) som gör att det inte fräter på aluminium. Man får inte blanda grön och röd...(då kan det bli jobbiga konsekvenser, som att byta hela kylaren).
Dessutom finns det en som är neongul...som renault använder på de nyare bilarna.
Angelika
kör 307CC- sommartid
205Gti/Audi kombi- vintertid
Kör med Michael året om
siverby wrote:Den man köper på Peugeot är också gul. Sålänge man inte häller i propylenglykol tror jag inte det spelar nån större roll vad man har i våra motorer.
hmm, okej... Jag hällde precis i propylenglykol i min.. Varför är de inte bra?
Jag vet inte om man använder annan kvalite eller andra tillverkningsmetoder idag som skulle göra aluminiumet i motorerna så jäkla känsligt att det skulle fräta bort helt. Alfa Romeo t.ex. har byggt motorer i ALU sen 50-talet o jag har då aldrig hört talas om att någon sådan motor skulle ha frätt sönder. Jag har heller ej sett röd vätska i någon Alfa.
Okej, för att först köpte jag glykol på biltema som är blå, sen när jag kollar vad som va i kylaren nu va den grön.. och jag hade en skvätt grön propylenglykol från OKQ8 kvar som jag fyllde upp med...
På biltema glykolen står det att den ej bör blandas med andra glykoler
medans OKQ8 glykolen står den Kan blandas med andra glykoler...
Så om jag har hällt i fel kanske de inte är någon JÄTTE JÄTTE bråska att byta... kanske kan vänta en vecka?
Jag har då blandat både röd och blå kylarglykol i min Mi16 jag hade för några år sen, jag läste också att man inte får blanda men det hände då inget med den bilen varken läckage eller nåt annat så jag tror det är mer från tillverkarens sida att man inte ska blanda, dom tjänar kanske mer pengar på att man byter allt? ,vad vet jag.
Färgen har ju ingen betydelse, det går att färga vilken glykol till vilken färg som helst ju..
Men sant är nog att etylenglykol oftast är blå eller grön och propylenglykol röd.
Men jag tror att det finns röd etylenglykol också.
Det sägs att det enda som skiljer dem åt rent funktionsmässigt är att etylenglykolen är giftigare.
Vad det gäller korrosion osv. så läs på burken, står det att den funkar till aluminiummotorer så gör den antagligen det.
Finns väl för den delen nästan inga motorer som är helt i gjutjärn nuförtiden så om grön glykol inte funkat med aluminium hade den varit väldigt svår att få tag på.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
När jag bytte min glykol så var den grön/blå och inte röd/rosa. Jag fick den till att va röd/rosa i en mindre mängd men när jag hällde ur all så var den blå/grön. Då hade jag redan köpt castrols röda glykol. Men på deras hemsida står det att man ska ha den blåa. Så jag köpte den blåa istället och hällde i den.