bromspedalen fastnar?
bromspedalen fastnar?
Har märkt nu vid flertal tillfällen att om jag kör och trycker på bromsen allt vad jag kan så fastnar bromspedalen med full bromsverkan.. Pedalen sitter alltså som klistrad i mattan..
Riktigt irreterande tycker jag. För man får stampa på pedalen och trixa innan den släpper och man kan fortsätta köra..
Polaren trodde att det kanske kunde vara luft i systemet? Själv har jag ingen aning alls vad det kan bero på men vill gärna fixa det, kanske blir ännu värre sen annars?
eller ska det vara så där? har aldrig stött på det innan men man vet ju aldrig..
Riktigt irreterande tycker jag. För man får stampa på pedalen och trixa innan den släpper och man kan fortsätta köra..
Polaren trodde att det kanske kunde vara luft i systemet? Själv har jag ingen aning alls vad det kan bero på men vill gärna fixa det, kanske blir ännu värre sen annars?
eller ska det vara så där? har aldrig stött på det innan men man vet ju aldrig..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Panikbromsassistansen brukar hitta på en del hyss på min bil. När man kliver på bromsen hårt och snabbt "sugs" pedalen ner mot golvet och stannar kvar där. Man får, som du säger, "trixa" lite innan den släpper och bromsen funkar som vanligt igen.
EDIT: Ett sätt att komma runt tilläggsservots förmåga att lägga näsan i blöt är att gå på bromsen så snabbt och hårt man överhuvudtaget klarar av. Då hinner det inte med att reagera. Om man däremot gradvis går på hårdare och hårdare, eller håller på och varierar bromstrycket upp och ner, ökar risken för oönskad servoassistans.
EDIT: Ett sätt att komma runt tilläggsservots förmåga att lägga näsan i blöt är att gå på bromsen så snabbt och hårt man överhuvudtaget klarar av. Då hinner det inte med att reagera. Om man däremot gradvis går på hårdare och hårdare, eller håller på och varierar bromstrycket upp och ner, ökar risken för oönskad servoassistans.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
ahhh... ok, så det är det som e "kruxet"
Men är det inte lite korkat av dom att göra så? att pedalen fastnar, man kanske måste tvärnita och sedan köra bort fort vid t.ex. en olycka.. Då står man ju där p.g.a. idiot bromsen?
Går inte att be peugeot fixa så det inte uppstår? eller är det dummare än att behålla det?
Men är det inte lite korkat av dom att göra så? att pedalen fastnar, man kanske måste tvärnita och sedan köra bort fort vid t.ex. en olycka.. Då står man ju där p.g.a. idiot bromsen?
Går inte att be peugeot fixa så det inte uppstår? eller är det dummare än att behålla det?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
ReD DeviL wrote:ahhh... ok, så det är det som e "kruxet"
Alltså, min broms brukar inte "fastna", bara ha ett onormalt stort spel och vara lite svårdoserad några sekunder efter att panikbromsassistansen varit aktiv.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
André V wrote:ReD DeviL wrote:ahhh... ok, så det är det som e "kruxet"
Alltså, min broms brukar inte "fastna", bara ha ett onormalt stort spel och vara lite svårdoserad några sekunder efter att panikbromsassistansen varit aktiv.
jasså... Då har vi inte samma problem då.. Kanske ska ringa Peugeot och höra vad dom tror?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Kolla med Peugeot, det är nog säkrast.
Själv blev jag lite osäker på hur bromsen faktiskt känns (har märkt det mest vid bankörning) när man bromsar riktigt hårt. Ska ut på kundbesök på eftermiddagen, får ta och testa på vägen dit.
Själv blev jag lite osäker på hur bromsen faktiskt känns (har märkt det mest vid bankörning) när man bromsar riktigt hårt. Ska ut på kundbesök på eftermiddagen, får ta och testa på vägen dit.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
hehe.. ok
Jag återkommer i denna tråd när jag har pratat med peugeot
Jag återkommer i denna tråd när jag har pratat med peugeot
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Ringde peugeot och dom sa att jag skulle komma in med den så dom fick kolla upp det, det skulle inte vara så iallafall..
så fick tid den 19:e Juli...
så fick tid den 19:e Juli...
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7