205GTi som kokar, kanske vattenpump?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

205GTi som kokar, kanske vattenpump?

Post by Donny Sorenso »

Jag har lite problem med min 205:a

Den går upp i temp extremt snabbt och pressar jag den lite grann så kokar den ganska snabbt, fläkten snurar inte och jag trodde det var ngt fel med den eller termostat kanske, men jag har inte full koll på var och hur jag felsöker detta.

Jag har bryggat fläkten så den snurrar hela tien när bilen är igång och det gav ett mycket marginellt resultat, känns som om antingen kylaren e extremt kass eller så funkar inte vattenpumpen ordentligt. Med fläkten på fullt ös hela tiden borde den inte gå upp i temp så lätt.

Var sitter vattenpumpen egentligen, och hur kollar jag enklast om den fungerar? För det funkar väl så att tempgivaren framme vid kylaren är den som bestämmer när fläkten ska starta och hur snabbt den ska snurra?

Tacksam för tips..

** söker Mi16-motor med kablage och styrbox **
205-405-406
Amar

Post by Amar »

billigaste lösningen är väl att byta ut termostaten? kostar 50kr på biltema o fungerar utmärkt, lätt att byta.

kan ju vara så enkelt som att termostaten inte öppnar eller inte öppnar helt så den kokar..
janerikv

Post by janerikv »

kolla kylarvattnet om du vet att det inte är bytt på länge.. kanske är fullt med skit i..
no peugeot =(
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Ok, termostaten e juh ganska rimligt, öppnar den inte hjälper det juh inte att fläkten blåser genom kylaren..

Men var sitter termostaten? jag öppnade under där luftkanalen går undertil där de fanns et lock som kan lina ett termostathus..

Är termostaten den lilla cyindriska grejen som sitter fastclipsad i överkanten på kylaren?

Amar, bromskonverteringssatsen, har du nån info på den, typ pris, märke etc.. verkar semi-intressant..
205-405-406
Amar

Post by Amar »

Image

den inringade svarta kåpan döljer termostaten.. bilden är på 16v, men det är likadant till utseendet på 8v också. kåpan är i alu istället för plast..

du lossar de två bultar markerade med blått o tar ut termostaten, lägger dit den nya termostaten med dess packning o skruvar åt. enkelt gjort, görs på max 10min.

fyll på kylarvätska då det rinner ut lite när man tar loss termostatkåpan.

info om bromskonverteringen hittar du om du klickar på texten... den är en länk nämligen.
Post Reply