Nik wrote:Vilka växellådor ifrån andra biltillverkare passar mi16-motorn? Audi 80 är en väl? Finns det adapterplattor till t.ex. Ford-lådor?
frågan e om någon ens har testat göra något sådant.
Intressant i sammanhanget är kanske att opel omega växellådor går bolt on på saab 9000 motor, om jag förstod saken rätt.
Nik wrote:Vilka växellådor ifrån andra biltillverkare passar mi16-motorn? Audi 80 är en väl? Finns det adapterplattor till t.ex. Ford-lådor?
Skulle en Ådilåda passa? Eller det är klart, allting går ju att få till men Ådi har ju längsställd motor så att få i lådan i en Peugeot går ju inte och om man ska sätta motorn på längden så inte är det väl för att fortfarande ha framhjulsdrift? Skulle vara med mittmonterad motor isf.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Rosefors wrote:Intressant i sammanhanget är kanske att opel omega växellådor går bolt on på saab 9000 motor, om jag förstod saken rätt.
Bilar från samma koncern kanske
GM hade inte köpt upp Saab på den tiden. Omegorna har dessutom aldrig varit framhjulsdrivna och saabarna aldrig bakhjulsdrivna.
Mystiskt, tyckte ja såg en jäkla massa GM loggor på polarns gamla 9000
I SAAB:s 9-5 modell "Griffin" plockades V6:an från Omegan eftersom de inte hade någon egenutvecklad V6:a och äktenskapet då hade skett med GM.
Även 9000 fanns med modellnamnet "Griffin".
Den kunde, till skillnad mot 9-5:an, fås både med SAAB:s egen turbofyra och V6-motor. Om det var Omegan som fick släppa till V6:an även till denna vet jag dock ej.