Justera handbromswire på 406 Kombi?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Falk

Justera handbromswire på 406 Kombi?

Post by Falk »

Har märkt att handbromsen på min nyinköpta 406 Kombi tar dåligt. Kan man justera denna själv på något sätt?

Tack på förhand,
Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Fredrik Persson

Post by Fredrik Persson »

Tje
hissa upp bilen bak,ta väck hjulen, lossa gummipluggen på skivan, lys in samtidigt som du snurrar skivan tills du ser ett hjul med taggar på, skruva på den tills skivan inte går att snurra mer, slå till skiten spänn tills det inte går mer, lossa tillbaka lite så att skivan snurrar fint, gör på båda sidor.
406 V6
Falk

Slå till skiten....?

Post by Falk »

Man tackar och bockar. Dock vore jag tacksam för ett förtydligande gällande "...slå till skiten spänn tills det inte går mer..". Sen jag kvaddade min 205 GTI för hundra år sen har jag bara mekat OOOO, och det funkar något annorlunda på dom.

Tackar,
Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Garvis

Post by Garvis »

Det går att justera vajern på ett annat sätt. Mitt emellan hjulen så delar sig vajern i två delar i en vit trekantig plastbit. På ena sidan går vajern igenom plastbiten och slutar med en koppling till en kortare vajer som går ut till däcket. På andra sidan bilen går den korta vajern från däcket hela vägen in till plastbiten. Där vajern går in i plastbiten är den fäst med två muttrar. Den ena justerar spänningen och den andra drar man fast vajern med. Där kan man på ett enkelt sätt justera handbromsvajern utan större ingrepp. Det enda som behövs är 10:ans nyckel och en domkraft (kan bli lite trångt annars) :)
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Garvis406 wrote:Det går att justera vajern på ett annat sätt. Mitt emellan hjulen så delar sig vajern i två delar i en vit trekantig plastbit. På ena sidan går vajern igenom plastbiten och slutar med en koppling till en kortare vajer som går ut till däcket. På andra sidan bilen går den korta vajern från däcket hela vägen in till plastbiten. Där vajern går in i plastbiten är den fäst med två muttrar. Den ena justerar spänningen och den andra drar man fast vajern med. Där kan man på ett enkelt sätt justera handbromsvajern utan större ingrepp. Det enda som behövs är 10:ans nyckel och en domkraft (kan bli lite trångt annars) :)

Mmm...men man ska justera ut backarna innan man ger sig på vajern, blir fel annars.
Så gör som Fredrik P. skriver först, tar den fortfarande för högt upp är det dags att justera vajern.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Re: Slå till skiten....?

Post by Fredrik Persson »

Falk wrote:Man tackar och bockar. Dock vore jag tacksam för ett förtydligande gällande "...slå till skiten spänn tills det inte går mer..". Sen jag kvaddade min 205 GTI för hundra år sen har jag bara mekat OOOO, och det funkar något annorlunda på dom.

Tackar,
Johan

Slå till skivan så backarna släpper inne i skivan, det är inte säkert att dom släpper överhuvudtaget beroende på slitage, smuts/rost vid backarna. då bara att justera tillbaka lite så att de rullar fint, man kan känna om det är något spel i handbromsspaken.
406 V6
Falk

Bakbromsarna...

Post by Falk »

Nu blir jag lite förvirrad. Sitter det bromsbackar för handbromsen i skivorna bak, som dessutom inte är självjusterande???

Kanske vore läge att köpa sig en verkstadshandbok. Nån som vet om det finns Haynes eller liknande till 406'an?

/Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Garvis

Post by Garvis »

Haynes har en handbok till 406. Dock inte i svensk version. Jag beställde från Haynes engelska hemsida. Kostade ca 240 inkl frakt, tog lite drygt en vecka innan boken var framme. Man får även med en engelsk-svensk teknikordbok som innehåller alla engelska facktermer. De har två olika versioner på boken beroende om du har "fas I" eller "fas II".
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Post Reply