Min 205:a gnisslar fint vid svängar och gupp, alltså inget dunkande eller så utan ett högfrekvent ljud. Kommer ifrån höger fram, tycker ja har kollat allt men inget gnisslar när ja prövar!
Kan de vara dämparna? Kan dämpare gnissla på det sättet(alltså även när man vrider på ratten)?
Noterade även att kränghämmaren har gått emot bärarmen på den sidan, kan det vara det som gnisslar?
Last edited by Freddan on Thu Aug 26, 2004 21:34, edited 1 time in total.
Jag antar att den inte har stått stilla länge..
så var det när jag köpte min bil, gnisslade från vänster sida, sen körde jag några hundra mil sen slutade det.
Men du använder väl bilen, så det e inte det isf
Nä, ja kör ganska mycket så de kan de inte va. Faktum är att de gnisslar mer å mer... Kan ett hjullager gnissla? (inget "brummande" som de brukar komma från dåliga hjullager)
Hade ett gnissel för några veckor sedan. Funderade länge vad det kunde vara till jag såg att en plåtbit som sitter imellan bärarmen och spindeln låg lite emot bromsskivan. Den skyddar gummit på bäramen emot värmen ifrån bromsskivan.
Kanske ett dåligt tips men något.
Kent wrote:Hade ett gnissel för några veckor sedan. Funderade länge vad det kunde vara till jag såg att en plåtbit som sitter imellan bärarmen och spindeln låg lite emot bromsskivan. Den skyddar gummit på bäramen emot värmen ifrån bromsskivan. Kanske ett dåligt tips men något.
Hmm.. de va ett bra tips! Ska kolla det, tog bort bärarmarna för ett tag sen, kanske missade det..
jag har en drivknut som gnisslar till lite ibland, annars kan det va hjullagret också....på drivknuten kan du ta av däcket och kransen som håller damasken och spruta in en massa fett. slutar det inte gnissla så är chansen stor att ett hjullager håller på att gå...
Svart 205 Mi16 -88 R.I.P skrotad
Röd 205 Mi16 -88 R.I.P ÄLGAJÄVUL!!!!
Cosmosvart 205 Mi16 -89Zender *SÅLD!*
Vit Ford sierra CLX -89 "sladda edition" *SÅLD*
Grön Toyota MR2 GTi -91 Glidarbilen *SÅLD*
Gråmetallic volvo 740 16v -89 "Traktorn"
Vit Toyota MR2 GTS Turbo -95 "Fartsyndaren"
Niklas wrote:det där med plåtbiten som skyddar spindelleden har jag också varit med om, mycket irriterande med slitsade skivor.. när den går emot skivan då
Har hissat upp bilen å kollat lite, lagrerna glappar iaf inte (kan iof vara dom ändå, men föörhoppningsvis inte).
Kränghämmaren och bärarmen ligger alltså konstant mot varandra å skaver i "normal" läge(när den inte kränger mkt), så ja tror nästan att de är det som låter, ska försöka flytta khämmaren 1 cm utåt imorrn...