Här kommer chansen för alla typ- och modellkunniga att briljera med sina kunskaper.
För som vanligt finns det allt för många typer och modeller av samma bil och det enda som bilskrotar
och reservdelsfirmor är överens om är att förvirringen i det närmaste som vanligt är total.
Det finns ytterligare en länk i samma ämne (Rond 2: XU10J4DZ vs. XU9J4Z) men för att vi inte skall blanda ihop de båda frågeställningarna och därmed missförstå varandra så har jag valt att dela upp diskussionen i två trådar.
Resultatet av resonemanget i denna tråd har också viss betydelse för utgången av den andra
------------------------------------------------------------------------------------------
Från och med 1993 fick Mi16 2,0-litersmotorer i sina modeller och som jag har tolkat det så finns det två olika typer av dem enligt nedanstående fakta (vi lämnar T16 utanför denna gång)
Modell................................ :MI16 Le Mans 93-..................:Mi16 93-95
Motortyp............................. :XU10J4DZ..............................:XU10J4DZ
Motorfamilj......................... :RFY................................. .......:RFT
Olja (vol).............................:4,5................................. ... ......:4,5
Kylsystem (vol)...................:7,0................................ ..... ....:8,3
Cyl.volym.............................:1998.......................................:1998
Effekt hk/kW........................:155/114..................................:150/110
Vxl-låda................................:BE3/5......................................:BE3/5
Bränslesystem....................:Bosch MP3.2...........................: ?
Jag levde i tron att alla Mi16 från -93 och framåt hade beteckningen "Le Mans"
Enligt ovanstående så borde det dock finnas en "vanlig" Mi16 också.
Frågorna blir därmed:
1. Är det så att endast Le Mans-verionen togs in i Sverige ?
2. Vad skiljer modellerna emellan (utöver motorfakta)
Och så det mest intressanta....Motorn
Som synes av ovanstående fakta så är motortypen densamma medans de tillhör olika motrfamiljer(?)
Oljevolym, Cylindervolym samt vxl-låda är lika samtidigt som det skiljer på effekt och kylsystemets volym.
Vet ej om det är lika bränslesystem då jag saknar uppgiften på den ena.
3. Kan någon förklara denna skillnad och vad den innebär i praktiken ?
Rond 1: XU10J4DZ vs. XU10J4DZ
- Johan Jatko
1. Mi16 fanns i både vanlig och Lemans-version mellan 93-94, jag har ju en vanlig Mi16. Är inte helt säker, men jag tror faktiskt att -95 så fanns den endast i lemans-version. Motorn i min är på 112kW (152hk), har hört om 3(!) olika motorer på Mi16 mellan åren 93 till 95...
2. Lemans har T16-vingen på dom nyare versionerna, lite mer lull-lull på insidan. Är inte helt säker på om det är skinnklädsel när man valde lemans som standard, men det är åtminstone halvskinn. Är inte så insatt i vad som ingick i lemans-paketet utöver det som jag nämnde ovan...
Ja att varje lemans var numrerad...
3. Gissar att lemans har en annan vridmomentskurva än vanliga mi16, exakt vad som skiljer på motorerna har jag väl själv funderat på litegrann men har ej satt mig in i ämnet dess mer...
2. Lemans har T16-vingen på dom nyare versionerna, lite mer lull-lull på insidan. Är inte helt säker på om det är skinnklädsel när man valde lemans som standard, men det är åtminstone halvskinn. Är inte så insatt i vad som ingick i lemans-paketet utöver det som jag nämnde ovan...
Ja att varje lemans var numrerad...
3. Gissar att lemans har en annan vridmomentskurva än vanliga mi16, exakt vad som skiljer på motorerna har jag väl själv funderat på litegrann men har ej satt mig in i ämnet dess mer...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil