Installera slutsteg i peugeot 307

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
oxe

Installera slutsteg i peugeot 307

Post by oxe »

Tja,

tänkte installera basen där bak i helgen men har inte hittat någon bra väg att dra strömkabeln från batteriet. Någon som gjort detta och kan tipsa? Framförallt var man ska dra den igenom torpedväggen.

Mvh
David
oxe

Post by oxe »

Ingen som har erfarenhet av stereoinstallationer i 307:an?

Någon som känner till några projektsidor om P307?
Guest

Lämna in

Post by Guest »

Helleu

Jag personligen har hållt på att installera stereos in både en och annan bil.
Om man inte för höga nöjets skull absolut vill lägga sig ner i brottarställning i bilen (leta efter kablar inunder instrumentpanelen), eller svära 15ggr för att saker å ting inte riktigt flyter som önskat.

- Lämna in bilen hos en montör.

Dem tar 1000-1500:- för montering av slutsteg och bas ungefär, vilket är gjort på 2-3timmar. Sen är det bara sätta sig och njuta av att installationen (förhoppningsvis) blev proffsigt gjord.

// Guest
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Det är pest och pina att dra stereokablar i bil. Jag håller på just nu. I mitt fall letade jag längs torpedväggen och hade lyckan att hitta ett hål som kom i närheten av säkerhetsdosan. Jag har sedan lyft upp mattan och följt original elsystem. Jag har så små slutsteg så jag har valt att montera dom under förrar- och passagerar- stol.

Sen ska man även dra signalkabel, högtalarkabel och remote. Signalkabeln ska ju helst inte ligga intill pluskabeln pga. risk för störningar.

Mina underarmar och händer är skinnflådda och har massor med blåmärken. Men det blir bra!
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Luuk

Post by Luuk »

Mmm som Stefan Sager säger kan det vara ett helvet att dra kabel... Men som sagt så är de värt allt jobb! Det är skönt att veta att allt är väl gjort... Det finns oftast färdigborrade hål i torpedväggen (väggen mellan pedalerna och motorn) vet inte riktigt var de sitter på 307:an men de brukar sitta "pluggar" för hålen... dom brukar ofta sitta jävligt dumt till men har man tur så sitter de hyfsat till...

Sen beror det helt på var du ska ha steget. jag brukar föredra att sätta de i bakluckan... brukar dra signal kabeln på högersida utmed trösklarna och strömen på vänster sida ut med trösklarna... brukar sitta en bra jordpunkt under baksätet eller vid baklysena...

Var noga med att jorda ordentigt och dra inte ström och signal på samma sida bilen... de kan då uppstå störningar...

Lycka till! Du kommer känna dig stolt efter arbetet!

Glömde skriva Glöm för satan inte att sätta en säkring på strömkabeln högst 30cm från batteriet! och själva säkringen sätter du i säkringsdosan som det sista du gör innan du sätter igång fyrverkeriet!

Lycka till igen
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Eltejpa fast skiten i taket!
Skitfult, men åh så snabbt det går!

Nej, jag har inte gjort så i min bil, har inte ens orkat försöka mig på det ännu ;)

107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Post Reply