Katt + Komp mi16 -88

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Tryggen

Katt + Komp mi16 -88

Post by Tryggen »

Fråga 1: När blev det lag i sverige på katalysator? Har för mig att det var 89???
Har en tidig 88 mi16 som jag funderar på att ta bort katten på. Borde väl gå igenom besiktningen ändå om det inte är nått krav på det?
Nån som har ett bra svar? :shock:

Fråga 2:
Hur pass pålitliga är mekonomens komp mätare? Mätte upp med en sådan och fick 13,5 i alla på min mi16. Å då testa jag endå att mäta mot en annan klocka. Mekonomens visade 0,5 för mycket ständigt så jag drog bara bort 0,5 mot det jag fick igentligen alltså 14 med mekonomen.
13,5 är inte det lite mycket i en orginal mi16 -88??? Gått 27000 mil föresten och låter fint, jämn tomgång.
Vad ska det vara orginal för komp? Ägaren innan hade inte gjort nått med motorn o den är väl dokumenterad tidigare. Varit hos många bilhandlare så det är nog ingen som har fipplat med motorn.

Efterlyser svar till frågorna. :?:
305 GT
405 Mi16
405 Lemans
405 T16

Medlem nr 840
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

1:Katen måste sitta där, men den behöver inte fungera!
Det är väl nån konstig regel iom. att det var skattelättnad på -88or som såldes med kat.

2: Kompmätaren från mekonomen bör väl fungera som den ska, ser ingen anledning till att den inte ska göra det. Du menar alltså att den visade 14 bar? Finns säkert en viss felmarginal på alla billigare mätare så man kan ju inte lita helt och hållet på dem, men det behövs ju å andra sidan inte heller, ligger trycket någotsånär lika och en bit över kompressionsförhållandet brukar det inte vara några problem.

Kompressionstrycket är inte samma som kompressionsförhållandet för övrigt, så att det är ett komp.förh. på t.ex. 10:1 innebär inte att en tryckmätare visar 10 bar.
Det bör väl på en fräsch motor ligga på 12-13 bar ivf. så det låter väl rätt normalt med tanke på att det kanske sitter lite sotavlagringar osv. som kan höja kompet litegrann.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Tryggen »

Ok. Tack för ett bra svar på båda frågorna Claes B.
305 GT
405 Mi16
405 Lemans
405 T16

Medlem nr 840
Post Reply