Billigare med original?
-
Guest
Billigare med original?
Så har det hänt igen. Mekonomen har återigen bevisat att det inte finns någon som helst anledning att handla hos dem. Originaldelen är billigare hos Peugeot än hos piratfirman..... Samtidigt får man både bra hjälp och bra service hos Peugeot (det är ju inte något direkt fel på servicen hos Mekonomen heller men hos Peugeot behöver man inte trängar med BMW turkarna vilket kan vara ett stort plus) Varför handla hos Mekonomen ?????
Är det tillräckligt att säga att man handlar med pirat för att folk ska tro att det är billigt? Är folk så dumma?
Är det tillräckligt att säga att man handlar med pirat för att folk ska tro att det är billigt? Är folk så dumma?
Re: Billigare med original?
Anonymous wrote:Så har det hänt igen. Mekonomen har återigen bevisat att det inte finns någon som helst anledning att handla hos dem. Originaldelen är billigare hos Peugeot än hos piratfirman..... Samtidigt får man både bra hjälp och bra service hos Peugeot (det är ju inte något direkt fel på servicen hos Mekonomen heller men hos Peugeot behöver man inte trängar med BMW turkarna vilket kan vara ett stort plus) Varför handla hos Mekonomen ?????
Sant är att det ofta kan vara samma pris eller billigare hos Peugeot, därför är det ju ingen dum ide att kolla vad de har för priser och jämföra.
"Piratdelar" är ju ofta precis samma som original, och i det fallet så kan det ju vara så att t.ex. Peugeot klarar av att pressa priserna mer än t.ex. Mekonomen pga. större volymer. Så egentligen är uttrycket "pirat" lite fel, eftersom det ofta är exakt likadana saker man köper.
Det gäller nog att jämföra priser på varje individuell del och vad gäller bemötandet så är det nog helt upp till de som står vid disken för tillfället. Hos Mekonomen i Gävle känner man sig inte speciellt välkommen om en specifik gubbe får hand om dig medan alla andra är trevliga och hjälpsamma.
Hos Thunbergs i Gävle tror jag att alla får ett bra bemötande numera, det var lite sämre för ett par år sen.
Bromsskivor och bärarmar är Mekonomen billigare på iaf. "Uppstickaren" MECA har varit ngt dyrare på det jag jämfört hittills, men det kanske åas kan vara lättare att få rabattavtal med MECA, men det har jag inte kollat.
Hos Thunbergs i Gävle tror jag att alla får ett bra bemötande numera, det var lite sämre för ett par år sen.
Bromsskivor och bärarmar är Mekonomen billigare på iaf. "Uppstickaren" MECA har varit ngt dyrare på det jag jämfört hittills, men det kanske åas kan vara lättare att få rabattavtal med MECA, men det har jag inte kollat.
EN 14497
Har inte Mekonomen en policy att de ska vara billigare än original?
Har för mig Sundin snackade nåt om det...
(Typ visa kvittot så sänker de priserna)
Har för mig Sundin snackade nåt om det...
(Typ visa kvittot så sänker de priserna)
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
- Johan Jatko
Bara att säga åt dom på mekonomen att peugeot håller lägre priser så ska du se att dom sänker illa kvickt. Fick dom att sänka priset på en bromsreduceringsventil från 1200:- till 800:- eftersom peugeot tog 820:-... 
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Precis.
Vi på Mekonomen ska vara billigare är originalhandeln. Är vi inte det, säg till i affären och visa kvittot från Peugeot så ändrar vi priset. Peugeotverkstan har ett eller ett par märken att hålla reda på, Mekonomen har betydligt fler märken. Då är det inte helt lätt att snabbt följa med originalhandelns prissänkningar.
Som Claes säger säljer inte Mekonomen sk "piratdelar".
Vi på Mekonomen ska vara billigare är originalhandeln. Är vi inte det, säg till i affären och visa kvittot från Peugeot så ändrar vi priset. Peugeotverkstan har ett eller ett par märken att hålla reda på, Mekonomen har betydligt fler märken. Då är det inte helt lätt att snabbt följa med originalhandelns prissänkningar.
Re: Billigare med original?
Anonymous wrote:Så har det hänt igen. Mekonomen har återigen bevisat att det inte finns någon som helst anledning att handla hos dem. Originaldelen är billigare hos Peugeot än hos piratfirman..... Samtidigt får man både bra hjälp och bra service hos Peugeot (det är ju inte något direkt fel på servicen hos Mekonomen heller men hos Peugeot behöver man inte trängar med BMW turkarna vilket kan vara ett stort plus) Varför handla hos Mekonomen ?????
JA vem vill trängas med rash i affären?
-
Guest
Sundin wrote:
Jag annser att pirat är delar som inte kommer i från samma tilverkare som peugeot använder. För om du går till tex Mekonomen och ska ha ett oljefilter sedan går du till tex ad center så får du olika fabrikat på filtren men båda säger att det är orginal. För det de menar är att det är likvärdigt med orginal. Likvärdigt= pirat tycker jag
- Stefan Sager
Här i gislaved kan man helt enkelt inte gå in på Mekonomen för han som står i kassan är helt rudis i huvudet.
Serviceminded finns inte med i hans ordförråd.
Serviceminded finns inte med i hans ordförråd.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
-
Guest
"Det är lika bra som original"=pirat för mig.
Om det är lika bra som original varför sälja det under annat namn?
Förstår inte Mekonomens affärsidé. Köp en produkt som inte är original till samma eller högre pris än original. Varför köpa detta?
Varför köpa orginal och sedan visa Mekonomen kvitto på att det var billigare att köpa orginal. Bra för mekonomen och nästa kund hos dem, men hur gynnar det mig hos Mekonomen ?
Förstår inte Mekonomens affärsidé. Köp en produkt som inte är original till samma eller högre pris än original. Varför köpa detta?
Varför köpa orginal och sedan visa Mekonomen kvitto på att det var billigare att köpa orginal. Bra för mekonomen och nästa kund hos dem, men hur gynnar det mig hos Mekonomen ?
Anonymous wrote:Sundin wrote:
Jag annser att pirat är delar som inte kommer i från samma tilverkare som peugeot använder. För om du går till tex Mekonomen och ska ha ett oljefilter sedan går du till tex ad center så får du olika fabrikat på filtren men båda säger att det är orginal. För det de menar är att det är likvärdigt med orginal. Likvärdigt= pirat tycker jag
Peugeot har inte heller samma tillverkare av sina "originaldelar" jämt. För mig varierade det från gång till gång vilka tändstift jag fick till min bil. Ena gången fick jag Champion, den andra Equyem. Bara som exempel...
"Det är lika bra som original"=pirat för mig.
Mekonomen säljer endast delar av samma kvalitet eller bättre. Visst får du tycka att det är "pirat" bara för att det inte står Peugeot eller Lada på kartongen.
Att du inte förstår kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
"Originaldelar" kommer ofta från olika underleverantörer. Detta gör din bil billigare, eftersom Peugeot knappast är dummare än att de ställer olika underleverantörer mot varann i prisdiskussioner.
Ibland kan det medföra att hela subsystem skiljer, tex bromsok. Då passar ju givetvis inte Lucas-belägg i Girling-ok eller tvärtom. Bromsoken i sig är antagligen standardprodukter med mindre anpassningar till Peugeot-spindlarna.
Oljefilter har ett väl definierat gränssnitt mot motorblocket. Antar också att Peugeot specat ett maximalt yttermått. Inom dessa ramar (plus filterprestanda) är det upp till underleverantören att lösa uppgiften. Om man skulle få för sig att köpa t.ex. tio oljefilter från Peugeot utspritt över kanske två år eller mindre, skulle jag bli förvånad om varje filter hade exakt samma yttermått, eller kom från samma underleverantör. Att de alla var vita med blått tryck skulle jag däremot ta för givet.......
Ibland kan det medföra att hela subsystem skiljer, tex bromsok. Då passar ju givetvis inte Lucas-belägg i Girling-ok eller tvärtom. Bromsoken i sig är antagligen standardprodukter med mindre anpassningar till Peugeot-spindlarna.
Oljefilter har ett väl definierat gränssnitt mot motorblocket. Antar också att Peugeot specat ett maximalt yttermått. Inom dessa ramar (plus filterprestanda) är det upp till underleverantören att lösa uppgiften. Om man skulle få för sig att köpa t.ex. tio oljefilter från Peugeot utspritt över kanske två år eller mindre, skulle jag bli förvånad om varje filter hade exakt samma yttermått, eller kom från samma underleverantör. Att de alla var vita med blått tryck skulle jag däremot ta för givet.......
EN 14497
- BANZAI3030
Pär wrote:Ibland kan det medföra att hela subsystem skiljer, tex bromsok. Då passar ju givetvis inte Lucas-belägg i Girling-ok eller tvärtom. Bromsoken i sig är antagligen standardprodukter med mindre anpassningar till Peugeot-spindlarna.
När jag beställde EBC-belägg på Mekonomen, frågade dom till vilket system jag skulle ha.
Sa Girling, men på kartongen jag fick stod det Lucas.
Men dom passade så bra så, vad menas med det?
Har jag ingen aning om vad jag har för prylar helt enkelt?
- BANZAI3030
Det må vara hänt att Mekonomen har en "Lägre än Peugeot"-pris-policy men Mekonomen på Ynglingagatan sa: Citat "Skulle vi sälja en generator för det priset skulle vi vara tvungna att stjäla grejorna" Slut citat.. Och priset i fråga var Bonautos.
Men naturligtvis, olika inköpskanaler ger olika priser.
Sundin, är den policyn nåt som man kan kräva av mekonomen, finns den skriven nånstans? *ser en möjlighet som både Mekonomen och jag tjänar på*
Men naturligtvis, olika inköpskanaler ger olika priser.
Sundin, är den policyn nåt som man kan kräva av mekonomen, finns den skriven nånstans? *ser en möjlighet som både Mekonomen och jag tjänar på*
Arne Lindgren wrote:Sundin, är den policyn nåt som man kan kräva av mekonomen, finns den skriven nånstans? *ser en möjlighet som både Mekonomen och jag tjänar på*
Ska kolla upp om det är något man kan "kräva". Detta är något som är sagt till butikerna, från högre ort. Det går till så att vi mailar till prisansvariga på Mekonomen med original artikelnummer, pris och gärna ett regnummer delarna passar på. De kollar då upp priset och ändrar det omgående.
Det finns dock undantag. Bla VAG har vissa delar av lite lägre kvalitet som de säljer "billigt" för att möta upp priserna från Mekonomen, Meca mfl. Dessa går mao att köpa billigare hos originalhandeln.