Ska byta bromsar på bilen (skivor + klossar) å tänkte även byta bromsvätskan när ja endå är igång där å bökar, men va ja har fattat så är det ett H-vete å lufta bromsarna.... varför? va ere som är "problemet"?
Vill ju ge mig på nått som ja inte får ihopp sen...
-/Christian
byta bromsvätska + lufta 405'a
Bubblor i röret!
Skaffa en TVÅFÖTTI. Din mupp! Utan ABS. :twisted:
Jag kan kolla i Mondeo Boken om du vill. Det är ju ABS på den också.
Jag vet att man kan suga ut oljan i burken lite försiktigt och hälla på
och sedan trycka ut det gammla samtidigt som man fyller.
Jag vet dock inte vad som händer om det blir tomt i den där ABS balanseringsmojängen har aldrig provat
Jag kan kolla i Mondeo Boken om du vill. Det är ju ABS på den också.
Jag vet att man kan suga ut oljan i burken lite försiktigt och hälla på
och sedan trycka ut det gammla samtidigt som man fyller.
Jag vet dock inte vad som händer om det blir tomt i den där ABS balanseringsmojängen har aldrig provat
206gti -03
Kan Du Så Kan Jag!
Kan Du Så Kan Jag!
Enda varningen som stod i Haynes för 406 apropå ABS, var att man skulle koppla ur batteriet och att man kunde få luft i abs-pumpen annars och att det ska till en Pug-verkstad för att få ut den igen.
Jag accepterade det och gjorde som de sa och det var inga problem, men det kan ju vara annorlunda på 405 förstås.
Kan inte se att det per definition skulle vara nåt extra bök förutom sämre självfall (som är bra att ha om man är ensam) pga abs? Det är returpumpar som sitter på bromsledningarna efter huvudcylindern.
Jag accepterade det och gjorde som de sa och det var inga problem, men det kan ju vara annorlunda på 405 förstås.
Kan inte se att det per definition skulle vara nåt extra bök förutom sämre självfall (som är bra att ha om man är ensam) pga abs? Det är returpumpar som sitter på bromsledningarna efter huvudcylindern.
EN 14497
För att förtydliga: det är ingen större skillnad på att lufta mot att byta bromsvätska, håller man på att lufta tillräckligt länge, så har man bytt. Går lite snabbare om man, som sagt drar ur behållaren först, men det går ganska snabbt att pumpa den tom (töm inte helt!!) med pedalen genom den första nippeln oxå.
Fyll inte på ny bromsvätska förrän behållaren är så tom som ni törs.
Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så jobbigt med att jacka ur batteriet, för säkerhets skull, heller?
Fyll inte på ny bromsvätska förrän behållaren är så tom som ni törs.
Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så jobbigt med att jacka ur batteriet, för säkerhets skull, heller?
EN 14497
- Christofer Soderbaum
Rosen, jag vill minnas att han sa att "antingen så går det, eller så går det inte"?
På min verkade det ju funka, men jag såg ju inte om det uppförde sig konstigt eftersom jag satt vid pedalen..det borde du kunna svara på som va där nere vid oket?
Wavik...bakoken skall man tydligen behöva montera bort, och lufta "upp-och-ner", pga luftnippelns placering?
Vi luftade bara min fram på den sidan som krånglat, så jag vet inte hur mkt meck det är bak..
På min verkade det ju funka, men jag såg ju inte om det uppförde sig konstigt eftersom jag satt vid pedalen..det borde du kunna svara på som va där nere vid oket?
Wavik...bakoken skall man tydligen behöva montera bort, och lufta "upp-och-ner", pga luftnippelns placering?
Vi luftade bara min fram på den sidan som krånglat, så jag vet inte hur mkt meck det är bak..
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Höja baken
Det viktiga vid luftningen är att lufta bromsoken i rätt ordning samt framförallt hissa upp bakändan på bilen, det blir en slags luftficka i bakre bromsoken om bilen står platt på backen.
Sedan är det bara att lufta på.
Tjänstebil Volvo V70-05
samt busbilen 405MI16-90
Tidigare:
Jeep G-Cherokee, 405 SRI-88, A4 Avant, 2st Vectra GT, Volvo 245 GLT-88, Amazon-67, Opel kadett caravan-67
samt busbilen 405MI16-90
Tidigare:
Jeep G-Cherokee, 405 SRI-88, A4 Avant, 2st Vectra GT, Volvo 245 GLT-88, Amazon-67, Opel kadett caravan-67
Höja baken
Det viktiga vid luftningen är att lufta bromsoken i rätt ordning samt framförallt hissa upp bakändan på bilen, det blir en slags luftficka i bakre bromsoken om bilen står platt på backen.
Tjänstebil Volvo V70-05
samt busbilen 405MI16-90
Tidigare:
samt busbilen 405MI16-90
Tidigare: