Tänke handla mig ett 'open air' filter, men vilka dimensioner passar?
Mäta, javisst men passar alla lixxom i storlek? och ska man fästa på 'utsidan' eller 'insidan'?
(ähö, vilken dim passar rätt av på en 206;a? 70mm?)
Tänkte en sådanhär:
"DC70 Dubbel konigt filter" på KH motorsport(http://www.khmotorsport.se/index.htm)
Och vad är det för skillnad på dubbelkonigt och enkelkonigt?
Hade tänkt bygga lite:
Efterssom ett open air filter inte är optimalt tänkte jag bygga en luft box innan filtret. Inte som orginal då filtret sitter ganska tidigt.
Motorn suger ju ojämt(mycket->inget->mycket osv) aldså måste luften stå still->röra sig-Stå still osv. Detta innebär hör friktion genom filtret då luftflödet är högt samt att luften måste accelereras för varge 'sug'.
Genom att ha en luftbox tidigt jämnar man ut flödet och vinner både rörelse energi samt mindre friktion. Kan dock tänkas jag tappar lite ljud, då ljudet uppstår just av pulseringen.
Tänkte ha ett böjt stålrör o montera på insuget som går ner mot marken.
Precis efter böjen borrar jag massor hål så röret precis håller ihop, 2-3 dm. Just här trär jag över en plast behållare typ och fäster den så alla hålen hamnar i den. På detta vis får luften rakt flöde genom där luften flödar fort (höga varv...) och på lägre varv just då motorn suger så finns lite extra i plastbehållaren... Vad tror ni? (svammel varning eller? ; )
Open air dimensioner?!
-
Jimmy Andersson
Open air dimensioner?!
Peugeot 206gti -01
-
Jimmy Andersson
- BANZAI3030
Angående storleken på filtret, kolla nån firma som säljer "färdiga kitt" till 206 och se vad det är för storlekar på dom
Kollade på Dalhems nyss, men där stod inget om det..
Eller så svarar nån annan förhoppningsvis snart
Kollade på Dalhems nyss, men där stod inget om det..
Eller så svarar nån annan förhoppningsvis snart
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr