Står som sagt i valet och kvalet att köpa nya fälgar och undrar sålunda gällande lämplig däckprofil och bredd.
Väljer man 17" kan man köra på antingen 45 eller 50-profil. Skulle man dock välja 18" måste man troligen gå ner till 40-profil. Har inga egna erfarenheter, men 40 och 45-profil torde ju vara ganska obekvämt vid längre färder. Eftersom hela familjen (2 vuxna + 3 mindre barn) måste kunna färdas i bilen vore lite erfarenheter kring detta tacknämligt.
Dessutom undrar jag om det är lämpligt att montera 215-däck på en 6½" bred fälg...? Peugeot standardmonterar bara 205-däck.
Tackar,
Johan
Däckprofil och bredd 406 V6 Kombi
Däckprofil och bredd 406 V6 Kombi
406 V6 Sport -01
807 -06
807 -06
-
Stenis
- Super Senior
Åker iofs. inte 406 men tror inte min väsnas mindre iaf.
Jag har 45 profil på 17", dock 245 bredd, men det låter bra mycket mer än mina odubbade 225/55-16 som jag har som vinterdäck.
18" med 40 profil blir nog ljudmässigt med 215 ganska lika som min.
Jag har 7" bredd och 245, så 6,5" och 215 är inga problem....
Jag har 45 profil på 17", dock 245 bredd, men det låter bra mycket mer än mina odubbade 225/55-16 som jag har som vinterdäck.
18" med 40 profil blir nog ljudmässigt med 215 ganska lika som min.
Jag har 7" bredd och 245, så 6,5" och 215 är inga problem....
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Grumpy Old Fart!!
Åker själv med 8 x 17 ET 15 mm med 235/40 på. Detta kan tjäna som referens eftersom slitbanan är preciiiiis innanför skärmkanten i fram samtidigt som det tar i liiiiite grann i bakre delen av vänster innerskärm när jag svänger fullt vänster. Har ca 5 mm mellan däcksida och fjäderben. Så det är max fungerande på 406.
I bak skulle det i princip fungera med ca 1 cm till åt varje håll, men det finns liksom ingen anledning.....
Nu funkar ju inte detta med helbilsgodkännandet ändå, men det retar nog flygande besiktare m.fl. mindre iaf.
Jag tycker att bilen är rätt behaglig att åka i ändå, men jag gjorde ungefär samma erfarenhet som Stenis i våras. Vinterdäcken, de dubbade!!!, var tystare!
Nästa gång blir det 225/45-17. Vill ha ngt större rulldiam och smalare slitbana.
Om du har ett val mellan bredder, gå hellre upp en halvtum än att "snåla" på bredden. Kolla också rekommendationstabeller för de däck du funderar på.
I bak skulle det i princip fungera med ca 1 cm till åt varje håll, men det finns liksom ingen anledning.....
Nu funkar ju inte detta med helbilsgodkännandet ändå, men det retar nog flygande besiktare m.fl. mindre iaf.
Jag tycker att bilen är rätt behaglig att åka i ändå, men jag gjorde ungefär samma erfarenhet som Stenis i våras. Vinterdäcken, de dubbade!!!, var tystare!
Nästa gång blir det 225/45-17. Vill ha ngt större rulldiam och smalare slitbana.
Om du har ett val mellan bredder, gå hellre upp en halvtum än att "snåla" på bredden. Kolla också rekommendationstabeller för de däck du funderar på.
EN 14497
- Marcus Sundström