Gärna i närheten av staden som nämns i topic..
Mina kunskaper är nånstans runt noll på området...
zteken wrote:När det gäller framhögtalarna, tar du loss gallrena, skruvar loss dom gamla högtalarna och skruvar dit dom nya och sen skruvar du fast gallren igen.
Piece of cake.
jake wrote:som du säkrar med en sån där fin säkring, in genom torpedväggen,
--vadå för fin säkring?
---vilken är torpedväggen?
Jag skall montera in min GAS i helgen och är också helt grön...
tack
jake
Red Devil wrote:Säkringen är just som det låter, en säkring som skyddar slutsteget osv. från förmycket ström..
zteken wrote:Red Devil wrote:Säkringen är just som det låter, en säkring som skyddar slutsteget osv. från förmycket ström..
Nej, den löser ut om det skulle bli kortslutning, d.v.s om kabelns hölje skavdes av och låg mot plåten. Inte för att stegen skulle få FÖR mycket ström, ju mer desto bättre ju.
ReD DeviL wrote:Men en säkring funkar ju som att det är en liten tråd (typ som en gladlampa) och går det förmycket ström genom så går den lilla biten av och stryper strömförsörjningen.. Och det betyder ju att om det kommer förmycket ström från batteriet än vad säkringen klarar av så ger den upp.. ett slutsteg ger ju ett visst "motstånd" eller va man ska säga och tar bara en viss styrka som säkringen klarar av, men blir det kortslutning så går det helt plöstligt mer "ström" igenom än vad som är tänkt och därmed går säkringen?
Så är det jag har förstått hur en säkring fungerar..
Ni får ursäkta för jag är ingen elektriker och benämningen på ström, volt, amp och allt vad det heter går under samma "namn" för mig
ReD DeviL wrote:jo.. men grovleken på kabeln har ju inget med säkringen i sig att göra, desto grövre kabel desto mer ström går att få igenom den, men har du inte en säkring som klarar av det så ere kört iallafall..
Samt att det är bättre att ha en lite förstor kabel än en lite förliten kabel (va jag har fått lära mig)
rött kabelstorlek är det bästa. Dom vanligaste kablarna i en bil är mellan 0,75 och 1 kvadrat. vanliga kablar i ett hus är 1,5kvadrat.
H-Audio wrote:Tjena Hejsnan!!rött kabelstorlek är det bästa. Dom vanligaste kablarna i en bil är mellan 0,75 och 1 kvadrat. vanliga kablar i ett hus är 1,5kvadrat.
Blanda för GUDS skulle inte ihop el i hemmet och bilel![]()
![]()
![]()
Hemma har du 240V och i bilen endast 12-14V![]()
Det betyder med vanlig ellära att en 1.5mm2 kabel som max kan belastas med 10A klarar 2400W hemma men endast 120-140W.
Tänk sedan också på att bilslutsteg har en verkningsgard på ca 50-60% för ett enklare klass AB steg.
Dessutom kräver bilkablage betydligt finare kardeler i sina kablar.
Här kommer ett räkneexempel på "säker" kabeldimension enligt SASCA:
"Steget lämnar 2x250 watt i 4 ohm o vid 13 volt
Då tar man 2x250 = 500watt sedan gångar man detta med 2, anledningen till att man gångar detta med två är att sasca räknar med (analoga steg) att stegen har ca 50% i effektivitet sedan delar man detta med 13 (volten som sasca räknar att man har i bilen)
Alltså följande:
500watt x 2 = 1000 watt delat med 13 = 76,9 ampere alltså ska man ha ca 35mm2 kabel om man har dragit 5 meter."
En kund till mig kom för någon vecka sedan och frågade varför hans steg inte ville lira ordentligt.
Jag frågade vilka kablar han dragit??
Jag har dragit ordentliga 220V kablar så att jag inte skall få förluster... var svaret..
och när jag tittade i skuffen låg det 2x0.75 lampsladd till steget och både + och - kopplade på batteriet fram...
Så fel det kan bli!!!![]()
Ha det gott
Roger Edvinsson
Gusten wrote:rött kabelstorlek är det bästa. Dom vanligaste kablarna i en bil är mellan 0,75 och 1 kvadrat. vanliga kablar i ett hus är 1,5kvadrat.
har man en för liten kablen så rusar strömmen genom den och kabeln kommer att bli varm och höljet smälter och det blir kortslutning.
om man har grova kablar så blir det för stort motstånd men efter som det rör sig om stora variationer så ska man heldre välja en för stor kabel i bilar för att man kan avsökra men en lite mindra kabel.
altså så ska man inte byta sina 5A säkringar till 30 för om det blir fel så kommmer kabeln att gå sönder och inte rökringen och förmodligen kommer grejerna i bilen att ta mer skada för det.
altså är det ok att ha en "lite" förstor kaben men onödigt stor behöver den inte vara.
om man skulle leda 12V genom en kabel som var 120 kvadrat så skulle det bara vara 5V kvar efter ca 200meter.
sedan är det skillnad på kabel och kabel. en på 40kvadrar kan ha mindre resistans än en på 5kvadrat.
altså kan du völja en kabel mellan 5 och 30kvadrat beroende på kvallitet och krav på anlägningen. kanske kolla men en sterioförsöljare vad han tycker. men köp inte det särsa för så viktigta är inte ledarna i ett hemmabygge. därimot i tävling kan det vara stor skillnad.,