Snabbare förare...?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Snabbare förare...?

Post by Rash »

Vilka mer än mig har börjat träna inför beach 2004?=)

När jag fyllde 21 nyligen så började jag få panik, 21 år och ingen kondition.
Så istället för att bara lätta bilen så tänkte jag lätta mig själv några kilo och samtidigt må bättre. Och sedan så blir man väl en snabbare förare också...våra puggar är ju så oerhört snabba med alla G-krafter i kurvorna så man måste ju vara vältränad för att köra fort :roll: :wink:

Någon mer än mig som börjat tänka på sig själv och ta hand om sin kropp?

Mitt pass ser ut ut som följande:

Jogga 35-45min, ca 7-10km varannan dag.
Följt av lite träning hemma i runt 10-15min.

Tänkte att man under denna tråd kunde driva på varann=)
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
BANZAI3030

Post by BANZAI3030 »

Huu, hur orkar du springa 7-10km :)

Konditionen skulle jag kunna jobba lite på, men vikten måste gå åt andra hållet :|

107 H.U.S.T.L.E.R

myspace.com/billcollectr
Sliced

Post by Sliced »

Tjaa...
Som tränarutbildad (slalom) så kan jag ge lite tips.
Ju högre intensitet ju mer styrka i musklerna, men dess mindre viktminskning.
Ju längre tid desto mer fettförbränning.

Fettförbränningsträning får du genom att t.ex cykla till jobbet om du har 2-3 mil.. eller kasta på dig en rygga med ombyte och gå till jobbet (om du kan åka kommunalt en väg). Vill du ha allsidigare träning så skaffa ett par stavgångsstavar så tränar du ratt-armarna också, särskilt när det går uppför. Du går minst 10% snabbare med stavar än utan och det ger 15% mer träning.
Inlines till och från jobbet.. gärna med skatingstavar, bör också ta minst 45 minuter.
(Märker ni att jag tycker att träning inte ska behöva kosta extra tid).

När du kört det här ett par månader så kan du skaffa gymkortet för att använda dom där häftiga maskinerna, om du fortfarande tycker du behöver.

Efter träningen, så tätt inpå du kan, återladda med kolhydrater.. t.ex. bröd (marmeladmacka till frukostkaffet på jobbet = mer vikt i ryggsäcken), och vätska, medan ämnesomsättningen är uppe i varv, då hamnar allt rätt och inget blir fett.

Och Rash, Lionne är 4 kg lättare än på Mantorp, i alla fall när jag kör. Och mer (mindre) blir det. Men ingen kondition och 10 km på 45 minuter... *flin*
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

BANZAI3030 wrote:Huu, hur orkar du springa 7-10km :)

Konditionen skulle jag kunna jobba lite på, men vikten måste gå åt andra hållet :|

Springa och springa.. Njaaeee, jag joggar ganska lugnt och sedan så går jag väl säkert en femtedel. Orkar ju knappast jogga 7-10km utan vidare :roll:

Men den dagen kommer säkert får man hoppas=)
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Har också tagit tag i träningen under hösten...., dock inte för att bilen ska gå snabbare :wink:

tränar styrka måndag tisdag, torsdag fredag, och så försöker jag springa 2 ggr/ vecka också beroende på vädret, då blir det ungefär 5-6km i raskt tempo
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
hainz

Post by hainz »

vill du bara bränna "fett" och bli lite smalare är väll 45min-1h promenader innan frukost det du ska satsa på, själv orkar jag inte det utan går bara på gymet :)
André V

Post by André V »

Som Hainz säger, den effektivaste fettförbränningen har man när insulinnivån är låg, dvs på morgonen innan frukost. En kopp kaffe innan man sätter igång höjer ämnesomsättningen lite grann.

Styrka eller lite hårdare konditionsträning tränar man på kvällen när blodsockret är högt efter en hel dags ätande. Direkt efter träningen ser man till att få i sig högvärdigt protein och snabba kolhydrater. Styrketräning är bra att lägga in då det ger större mjölksyretålighet och högre ämnesomsättning.

Kosten är A och O - det är skitsvårt att bränna av sig sittfläsket eller bygga muskler om man äter oregelbundet (var 3:e timme är det som gäller!) eller konstant får i sig fel sorts kolhydrater. Rätt kolhydrater finns i pasta, parboiled-ris, riktigt grovt bröd, kokt potatis (ej bakad!) och mejerivaror. Mättat, animaliskt fett har inte i kroppen att göra öht. Högvärdigt protein finns i fisk, kött, äggvita och mjölkprodukter.

Och nej, jag är inte i form. Har varit det en gång i tiden, dock. ;)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

André V wrote:
Och nej, jag är inte i form. Har varit det en gång i tiden, dock. ;)

Började fundera under tiden jag läste ditt inlägg "vilken hälsofantast André har gått o blivit nu då" :D
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Nicklas

Post by Nicklas »

Jag gymmar 4ggr per vecka...

För att slippa använda lyften för att få ur motorn ur bilen... Inte för att den ska gå fortare alltså...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
IvarS

Post by IvarS »

Tänk på att lättning av förare är precis lika effektiv som lättning av bil i race-sammanhang :)
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Önska dej ett par längdskidor i Julklapp...(du kanske bor lite långt söderut för att kunna använda? isf too bad...)

om det är isigt när du skall springa så finns det halkskydd som träs över skorna, funkar utmärkt...

om du skall springa och inte gjort det på flera år så måste du bygga upp konditionen underifrån, risken finns annars att du kommer löpa 2-3ggr sedan spy åt skiten, och lägga ner allt.

Jag skulle vilja att du köper en löp-tidning, eller en tidning som tar upp ett "nybörjar-löpning" för att komma igång. Sedan följer man det programmet några veckor. (oftast så innefattar sådana program stgvis ökning av intetsitet och längd i variation löp/gång/intervall )

Sedan vill jag se dej Rash gå ner och träna framför allt ryggen och lägg in lite mage och axlar oxå, på gymmet. Ryggen är viktig när du springer och jävligt viktig att underhålla och hålla stark för ett övrigt friskt och rikt liv.

Om du inte vill lägga på dej "massa" muskler så gym 1-2ggr vecka med lite träning som ovan ochskippa benpass på gymmet, använd den energin till löpningen.....

De dagar du absolut inte orkar löpa, så tar du iaf och går ut och promenerar.....huvudsaken du kommer ut om du satt upp det målet för dagen...
Garvis

Post by Garvis »

Har inte tränat sen jag lärde mig gå :roll:
/ Staffan Halth, PSCoS-member nr: 633
Körde VIT 406 -97
Kör M5 Touring
Bilder finns här
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Joakim Enoksson wrote:Sedan vill jag se dej Rash gå ner och träna framför allt ryggen och lägg in lite mage och axlar oxå, på gymmet. Ryggen är viktig när du springer och jävligt viktig att underhålla och hålla stark för ett övrigt friskt och rikt liv.

Ja jag vill också se Rash träna 8)
Kanske något för shoppen, en träningsvideo med Rash? :)

Har funderat på att börja springa lite men det lär knappast hända :oops:
Kanske börjar cykla lite åas.. testade häromdagen när jag skulle till macken, har ju inte cyklat på 2-3år så det var intressant :shock:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sliced

Post by Sliced »

Köra testcykel som träning är det mest själsdödande som finns..
Köp inte en testcykel om du inte kan åtminstone lyssna på radio, eller helst TV när du tränar.
Jag har suttit på cykel på landsväg i 8,5 timmar (28 mil) utan att kliva av men att veva inne utan annan stimuli, då är 20 minuter max.
Annars är cykel inte så dumt.. nån gång ska jag testa spinning ihop med andra för att se varför det är så populärt.
Twedmark

Post by Twedmark »

Hoppas Mutz läser detta...... :twisted:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Nicklas wrote:Jag gymmar 4ggr per vecka...

För att slippa använda lyften för att få ur motorn ur bilen... Inte för att den ska gå fortare alltså...

Typ såhär??

Image
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Bäähhh, vad jobbiga alla är :shock:

Det tråkigaste är säkert att det Andre skriver är sant, det där om att det man äter är det viktigaste. Men jag känner att jag inte orkar tänka på allt det där 24h om dygnet :? Känns skönare att bara ut och springa och må bättre inte bara fysiskt, utan psykiskt också :D

Arne: Lite kondition måste man väl få om man joggar varannan dag? :shock: Nu kommer jag nog aldrig att träna lika hårt som du har gjort någonsin men tycker att jogga i 45min är bättre än att cykla till jobbet i 2km, som vart enda krävande jag gjort innan :lol:

För ca två år sedan gick jag på gym och spände mig som alla andra=) Sedan när jag började jobba på det stället jag jobbar nu har jag knappt gymmat och gått upp tio kg :shock:

Tycker att det är jäkligt kul att gymma, ska börja med det också igen, men först vill jag få in lite rutiner i löpningen, börjar jag med för mycket på en gång känns det som att det kommer att bli pankaka av allting :roll:

Eric: Det skulle du allt vilja va? Se mig svettas.... :whip:
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Rash, drar ner på gymmet nu, skall du med? 8)

Gör slag i saken och ut och spring med dej då!! :D
Sliced

Post by Sliced »

Rash: Det räcker gott.. det jag log åt var att du sa att du inte hade kondition, men att ditt träningspass kunde vara 10 km på 45 minuter.. Det gjorde jag knappt när jag var vältränad.. :) Lycka till, och ha roligt när du tränar, det är viktigare än att pressa sig.
Niklas

Post by Niklas »

apropå gå innan frukost, går ni, så gör det fort. en promenadtakt som inte höjer pulsen nämnbart bränner 200 kalorier i timman ca. om ni går fort 10 km/h eller så och ökar pulsen skuttar det genast upp på 600.

en big mac & co innehåller strax över 1500 kalorier, mao ingenting man joggar bort på 20 min (möjligen om man springer med 80kg ryggsäck i vatten)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Post Reply