Styvare motorbussningar till 205 GTi?
Styvare motorbussningar till 205 GTi?
Undrar om nån vet var man får tag i motorbussningar i tex styvare polyuretan till GTi:n? De är lite bängliga att göra själv och få hållbarhet.
Anledningen? Motorn flyttar sig för mycket i kurvorna och jag riskerar att skada drivaxlarna när jag sänker mer i fram.
Jag vill inte ha nylon eftersom jag tror detta skulle fresta på motorfästena för mycket.
Anledningen? Motorn flyttar sig för mycket i kurvorna och jag riskerar att skada drivaxlarna när jag sänker mer i fram.
Jag vill inte ha nylon eftersom jag tror detta skulle fresta på motorfästena för mycket.
EN 14497
jag kör hårda motorbussnignar från rallycar.com, peugeot-sports grejor.
De är i gummi, inte polyurethan, med de är fruktansvärt hårda i jämförelse med orginal, de kostar dock en del flis, ca 2000:- och ger motorvibrationer i hela bilen, karossen blir en resonanslåda för motorljudet
men motorn sitter bra i alla fall, vill man ha den styvare är nog alubussningar alternativet, men då bör man inte kunna sitta i bilen.
Edit: kan ha varit 1300:- som Nik säger.
Orginal:
Peugeot sport:
De är i gummi, inte polyurethan, med de är fruktansvärt hårda i jämförelse med orginal, de kostar dock en del flis, ca 2000:- och ger motorvibrationer i hela bilen, karossen blir en resonanslåda för motorljudet
men motorn sitter bra i alla fall, vill man ha den styvare är nog alubussningar alternativet, men då bör man inte kunna sitta i bilen.
Edit: kan ha varit 1300:- som Nik säger.
Orginal:
Peugeot sport:

http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Freddan wrote:Dom som Niklas pratar om är Grp. N motorbussningar, 146 Euro plus VAT och frakt... (kanske e samma som Nik menar?)
Nix, jag menar Grp A, det finns som sagt även Grp N och dom bör kosta ungefär likvärdigt.
Grp A är hårda
Men kontentan är egentligen att Peugeot kan fixa fram dessa till rimliga pengar, in o fråga dom bara
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Kör med svarvad aluminum på höger motorfäste (det som motorn fästet står på). Runt dett sitter original, 2 st gummikuddar, kompletterat med en på höger sida(syns i bildarkivet).
Det undre består av en svarvad aluminium ring med en ca 5mm gummihylsa runt den genomgående bulten, för att inte bryta sönder något vid sidorörelser. Syns lite på: http://rejsa.nu/im/_bilar/3053-new_2004-11-14-under.jpg.
Motorfästet under batteriet är original (än sä länge). Kommer att göra detta helt stumt genom en fräst och svarvad aluminium grej.
Min teori är att de övre kan var helt stumma medan det bör finnas en viss flexibilitet i det undre för sidledsrörelser.
Det problem som jag upplevt är att batterihyllan har en tendens att vika sig nedåt, har helsvetsat denna samt nogrannt dragit bultarna för dess infästning i balken.
Rekommendera extra hörselskydd förutom de som finns i hjälmen.
/Leif
Det undre består av en svarvad aluminium ring med en ca 5mm gummihylsa runt den genomgående bulten, för att inte bryta sönder något vid sidorörelser. Syns lite på: http://rejsa.nu/im/_bilar/3053-new_2004-11-14-under.jpg.
Motorfästet under batteriet är original (än sä länge). Kommer att göra detta helt stumt genom en fräst och svarvad aluminium grej.
Min teori är att de övre kan var helt stumma medan det bör finnas en viss flexibilitet i det undre för sidledsrörelser.
Det problem som jag upplevt är att batterihyllan har en tendens att vika sig nedåt, har helsvetsat denna samt nogrannt dragit bultarna för dess infästning i balken.
Rekommendera extra hörselskydd förutom de som finns i hjälmen.
/Leif
/Leif Blyberg Peugeot 205 GTI GrpN
Läs mer om SSK-serien och Fyndbörsen Cup på http://www.sskracing.com
Peugeot Sport Club of Sweden | Honorary member
Läs mer om SSK-serien och Fyndbörsen Cup på http://www.sskracing.com
Peugeot Sport Club of Sweden | Honorary member
Nik wrote:
Nix, jag menar Grp A, det finns som sagt även Grp N och dom bör kosta ungefär likvärdigt.
Grp A är hårda
Men kontentan är egentligen att Peugeot kan fixa fram dessa till rimliga pengar, in o fråga dom bara
Ser nu att grp A kostar £95 mot grp N £88, inte så stor skillnad alltså...
Har du fått dina alltså? vad e dom för material? "semi-rigid" låter som nylon liknande.
Beställde du från Peugeot i Sverige alltså?
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös...
Numera Peugeot-lös...
Freddan wrote:Ser nu att grp A kostar £95 mot grp N £88, inte så stor skillnad alltså...
Har du fått dina alltså? vad e dom för material? "semi-rigid" låter som nylon liknande.
Beställde du från Peugeot i Sverige alltså?
Yes, jag har fått dom. Materialat vet jag inte, men jag gissar att det är gummi av modell hårdare. Eller nån plast/gummi-mix. De kuddarna som sitter kring höger motorfäste är så stumma att man i praktiken skulle kunna klubba ihjäl nån med dom.
Jag beställde från Peugeot här i Malmö, dom i sin tur hämtade det från Peugeot Sport i Danmark.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
-
B1ack_Mi16