Fyrpunktsbälte i RC?
Fyrpunktsbälte i RC?
Skulle det gå att sätta fyrpunktsbälte i en 206 RC? Är hålet i "nackstödet" tillräckligt stort/rätt utformat?
På vilken höjd ska hålen sitta på en riktig sportstol för att det skall vara optimalt i förhållande till förarens axlar?
På vilken höjd ska hålen sitta på en riktig sportstol för att det skall vara optimalt i förhållande till förarens axlar?
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Om du kollar på s 12 i http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_7.pdf så ser du vilka monteringsvinklar som gäller för tävlingsbilar. Detta gäller ju inte vinkeln från axlarna till hålen, men detta ska man också tänka på. Bästa vinkeln är horisontell montering av axelbanden. Kolla också vad som beskrivs om infästningar. Dessa bestämmelser finns till av en anledning och det säger sig ju självt att ett bälte som flexar för mycket eller lossnar vid en smäll inte är så bra.
Stolen ska väl i idealläget inte beröra bältet eller åtminstone inte inte ändra dess vinkel alls mycket, så hålen ska i bästa fall sitta rakt bakom axlarna och inte vara allför litet så att man får knöla igenom bandet.
Stolen ska väl i idealläget inte beröra bältet eller åtminstone inte inte ändra dess vinkel alls mycket, så hålen ska i bästa fall sitta rakt bakom axlarna och inte vara allför litet så att man får knöla igenom bandet.
EN 14497
Du måste också se till att bältet går hyfsat rakt bakåt... kolla sbf-s hemsida så ser du vinkeln. Du måste alltså fixa fästen rakt bakom stolen på nåt sätt...
*tänker* Om dom övre fästpunkterna fär baksätesbältens sitter tillräckligt högt borde man kunna sätta ett tillfälligt stag av burrörskvalitet mellan dom fästpunkterna och fästa bältet i det. Du får både rätt höjd och rätt styrka och det går att byta bälte genom att lossa 4 bult.
3 mms fästplåt om 40 kvadratcm i ändarna..
Kollade just ett gammalt reglemente, iofs från 1997 och där hittade jag just den beskivningen.. hade jag inte sett förut.
Tvärrör fäst i c-stolpen, gjort av burrör med fästplatta alltså. Då var det ett krav om man inte hade FIA-gidkänd stol och inte kunde fästa i buren.
*kollar nyaste reglementet*
Ja.. men det står inte nåt om plattorna som sitter i det skruvade röret.. jag skulle nog ta till. Röret är 40 eller 45 i ytterdiameter.. plattan borde vara 6X6 bara för att fästa röret.. säg 6X10 då.
Bara att börja svetsa..
*tänker* Om dom övre fästpunkterna fär baksätesbältens sitter tillräckligt högt borde man kunna sätta ett tillfälligt stag av burrörskvalitet mellan dom fästpunkterna och fästa bältet i det. Du får både rätt höjd och rätt styrka och det går att byta bälte genom att lossa 4 bult.
3 mms fästplåt om 40 kvadratcm i ändarna..
Kollade just ett gammalt reglemente, iofs från 1997 och där hittade jag just den beskivningen.. hade jag inte sett förut.
Tvärrör fäst i c-stolpen, gjort av burrör med fästplatta alltså. Då var det ett krav om man inte hade FIA-gidkänd stol och inte kunde fästa i buren.
*kollar nyaste reglementet*
Ja.. men det står inte nåt om plattorna som sitter i det skruvade röret.. jag skulle nog ta till. Röret är 40 eller 45 i ytterdiameter.. plattan borde vara 6X6 bara för att fästa röret.. säg 6X10 då.
Bara att börja svetsa..
Re: Fyrpunktsbälte i RC?
PelleW wrote:Skulle det gå att sätta fyrpunktsbälte i en 206 RC? Är hålet i "nackstödet" tillräckligt stort/rätt utformat?
rent ut sagt... Du behöver bur för att kunna ha ett fyrpunktsbälte av värde iallafall, glöm inte bort att du INTE får ta ur orginal bältet även fast du har fyrpunktsbälte..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Heh Pär.. vi skrev samtidigt..
ReD DevilL: Men du behöver inte bur för att fästa bältet eftersom det kan fästas i ett extrarör av burkvalitet. Läs det jag skrev.
Och då kan du montera nedre fästena i originalbultarna och övre bakre i röret. Att du sen måste montera ur det för att köra i trafik igen är en annan sak. Så för banträffar låter det som ett fullgott alternativ.
ReD DevilL: Men du behöver inte bur för att fästa bältet eftersom det kan fästas i ett extrarör av burkvalitet. Läs det jag skrev.
Och då kan du montera nedre fästena i originalbultarna och övre bakre i röret. Att du sen måste montera ur det för att köra i trafik igen är en annan sak. Så för banträffar låter det som ett fullgott alternativ.
Arne Lindgren wrote:Heh Pär.. vi skrev samtidigt..
Tycker det låter som alldeles för mycket jobb för någon enstaka banträff per år..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Arne Lindgren wrote:Mmmm.. kanske det är mycket jobb..
4 bult för att byta bälte.. 16 bult för att byta till r-däck.. *rycker på axlarna*
lixom varför? du får ju köra med fyrpunktsbälte på allmän väg sålänge du har vanliga trepunktsbältet installerat oxå.. Och vill man ha fyrpunktsbälte i en 206:a kan man ju glömma att ha folk bakom sig och struntar man i det kan man ju lika gärna slita ut baksätet och sätta dit en ordentlig bur med bultar..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Tja.. om du ska ha båda bältena måste du ju fixa nya fästen också, dom gamla är ju upptagna.
Så alternativet är att göra bilen tvåsitsig för att vara ball på gatan och lägga minst -15000 på en bursats.
Eller att behålla den fyrsitsig på gatan och byta 4 bult på banträffar och göra ett rör för 500:-.. Själva bältet är inte inräknat i någon beräkning.
Enda fördelen med att göra det stora jobbet är att när du ändå river och svetsar fästplattor kan du göra fästen för ett 6-punktsbälte på en gång.
Så alternativet är att göra bilen tvåsitsig för att vara ball på gatan och lägga minst -15000 på en bursats.
Eller att behålla den fyrsitsig på gatan och byta 4 bult på banträffar och göra ett rör för 500:-.. Själva bältet är inte inräknat i någon beräkning.
Enda fördelen med att göra det stora jobbet är att när du ändå river och svetsar fästplattor kan du göra fästen för ett 6-punktsbälte på en gång.
En bur kostar bara 15k om du köper färdigt kit alt. lämnar in bilen för montering..
Skulle göra bur förut i min förra "lekbil", budgeten landade på ca: 2000-3000:- i material, sen får man svetsa själv..
Ritningar finns ju gratis att få tag på.. Rören är inte så farligt dyra heller när man handlar på metervara..
Tycker 4-punktbälte räcker gott och väl, 6 punktsbälte känns som det tar längre tid att sätta på sig oxå.
Skulle göra bur förut i min förra "lekbil", budgeten landade på ca: 2000-3000:- i material, sen får man svetsa själv..
Ritningar finns ju gratis att få tag på.. Rören är inte så farligt dyra heller när man handlar på metervara..
Tycker 4-punktbälte räcker gott och väl, 6 punktsbälte känns som det tar längre tid att sätta på sig oxå.
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Mmm.. det är mera pet med 6-punkt men du kommer ur det mycket fortare. Och det är då du kan ha riktigt bråttom.
Kittet till en 205-a färdigbockat kostar ca 4000 hos Guss.
Så pass liten skillnad är det på rörpris så jag tycker att då kan man lika gärna bygga i godkända rör.
Och 4-punkt kontra 6-punkt.. Bältet är bara dekor tills det smäller och knäna tar rätt mycket stryk i ett fyrpunkt för du lär glida en bit under midjebältet.
Så pass liten skillnad är det på rörpris så jag tycker att då kan man lika gärna bygga i godkända rör.
Och 4-punkt kontra 6-punkt.. Bältet är bara dekor tills det smäller och knäna tar rätt mycket stryk i ett fyrpunkt för du lär glida en bit under midjebältet.
Arne Lindgren wrote:Mmm.. det är mera pet med 6-punkt men du kommer ur det mycket fortare. Och det är då du kan ha riktigt bråttom.
Det var godkända rör jag menade oxå.. sömnlösa m.m. (kommer inte ihåg måtten och tjocklekar och allt sånt)
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
-
Pär Hylander
Arne Lindgren wrote:Och 4-punkt kontra 6-punkt.. Bältet är bara dekor tills det smäller och knäna tar rätt mycket stryk i ett fyrpunkt för du lär glida en bit under midjebältet.
Ja, precis. Jag hade 4p innan men tyckte det var otäckt, midjedelen vill gärna dras upp över magen istället för att sitta spännt över höftkammarna. Midjebältet lär m a o hamna över mjukdelarna i bålen vid en smäll. Förstår ö h t inte att 4p är tillåtet.
Jag har byggt ut till 6p nu.
En av mina kompisar drog rakt in in däckstraven i slutet på startochmål på Mantorp, det gick inte speciellt fort, han kom från depån med nya kalla däck och gick rakt fram i inbromsningen.
Dels så drog han skallen i rutan trots 6-punkt.. en nog så rejäl anledning till att inte ha 3-punkt när man åker nära gränsen.
Men golvfästet satt alldeles för långt fram så han gled under och hans knän blev aldrig sig riktigt lika.
Så. om man nu vill sätta fyrpunkt i en bil tillfälligt så går det att göra en billig enkel lösning utan registreringsproblem med ett tvärrör mellan fästena i c-stolpen. Om jag inte hade en burad bil att köra med skulle jag nog göra det. Hmm,, fast grisbilen får nog klara sig utan även om den får åka bana.
Annars kan ju 4-punkt vara estetiskt tilltalande också.
http://www.collegehumor.com/?image_id=60161
(Moderatorer.. ha åsikt, ska jag ta abort länken?)
Dels så drog han skallen i rutan trots 6-punkt.. en nog så rejäl anledning till att inte ha 3-punkt när man åker nära gränsen.
Men golvfästet satt alldeles för långt fram så han gled under och hans knän blev aldrig sig riktigt lika.
Så. om man nu vill sätta fyrpunkt i en bil tillfälligt så går det att göra en billig enkel lösning utan registreringsproblem med ett tvärrör mellan fästena i c-stolpen. Om jag inte hade en burad bil att köra med skulle jag nog göra det. Hmm,, fast grisbilen får nog klara sig utan även om den får åka bana.
Arne Lindgren wrote:En av mina kompisar drog rakt in in däckstraven i slutet på startochmål på Mantorp, det gick inte speciellt fort, han kom från depån med nya kalla däck och gick rakt fram i inbromsningen.
Jovars!
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
-
Per Larsson