Startproblem efter bilutlån..(idiot!!)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
SimonH

Startproblem efter bilutlån..(idiot!!)

Post by SimonH »

En polare lånade min 605 SRI och glömde bort att vrida tillbaka nyckeln från startläget (Fjädrar ej tillbaka av sig självt). Körde därefter 2 mil utan fungerande el och endast laddningslampan lysande.. Ringde sedan och meddelande att kupéfläkten inte fungerade (!)..Konstigt.. :evil:

Dagen efter skulle han starta bilen och köra tillbaka. Helt otippat startade inte åbäket till polarns stora förvåning. Det bara klickade. Jag åkte dit senare för att hämta bilen. Startkablar gav inget, men det gick att bogsera igång den och köra hem.

Frågan är nu vad har hänt? Är startmotorn kass eller är det något annat. När bilen går igång kopplas startmotorn bort via ett relä antar jag, så den borde väl inte åka trots att nyckeln står kvar i startläget? Eller?
Det var minusgrader på natten, men det finns tillräckligt med ström för att allt annat ska fungera, så batteriet kan väl knappast fryst sönder?

Någon som har en aning?

MVH Simon
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

resnade drev på startmotorn en gissning=)
SimonH

Post by SimonH »

Men startmotorn slår väl av när motorn går igång?

Finns det något sätt att kolla? Låter det något speciellt?
Guest

Post by Guest »

om inte nyckeln fjädrar till baka =startmotor i helatiden =defekt
Sliced

Post by Sliced »

Gäst: ett helt uttömmnade svar..
Sen är frågan var defekten sitter.
I nyckeln som inte fjädrar, i startmotorn som inte går tillbaka, i startmotorn som åkt med för länge, eller i ditt svar.
gsandlund

Post by gsandlund »

Lite OT men LÅNA EJ UT DIN BIL TILL EN KOMPIS :!: :!: :!:

Ungefär lika smart som att låna ut CD-skivor eller DVD-filmer...
Du kanske lärde dig någonting? :roll:
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Det sitter ett frihjul på bendixdrvet på startmotorn. Den har till uppgift att möjliggöra att motorn kan gå fortare än vad startmotorn gör, Den funktionen behövs när motorn startar, det är det som kan höras som en gnisel/tjut på bilar ibland. Ivilket fall så håller det där frihjulet bara en litestund så min gissning är att startmotorn måste bytas.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
SimonH

Post by SimonH »

Testade batteribyte i morse men det gav inget. Har lite svårt att köpa att startmotorn skulle ha gått, då den kopplas ur efter starten. Hur fungerar systemet egentligen? Kan reläet ha brunnit fast? Något annat smält pga att strömmen legat på längre än avsett?

--Simon
SimonH

Post by SimonH »

Richard Gustavsson wrote:Det sitter ett frihjul på bendixdrvet på startmotorn. Den har till uppgift att möjliggöra att motorn kan gå fortare än vad startmotorn gör, Den funktionen behövs när motorn startar, det är det som kan höras som en gnisel/tjut på bilar ibland. Ivilket fall så håller det där frihjulet bara en litestund så min gissning är att startmotorn måste bytas.

Är det frihjulet som "kopplar ifrån" startmotorn alltså? Då låter det mera sannolikt.

--Simon
bigmac

Post by bigmac »

SimonH wrote:
Richard Gustavsson wrote:Det sitter ett frihjul på bendixdrvet på startmotorn. Den har till uppgift att möjliggöra att motorn kan gå fortare än vad startmotorn gör, Den funktionen behövs när motorn startar, det är det som kan höras som en gnisel/tjut på bilar ibland. Ivilket fall så håller det där frihjulet bara en litestund så min gissning är att startmotorn måste bytas.

Är det frihjulet som "kopplar ifrån" startmotorn alltså? Då låter det mera sannolikt.

--Simon

Frihjulet kopplar ifrån så fort strömmen kopplas bort. Med 99.9% sannolikhet har din polare eldat upp startmotorn (vilket kan ske efter 5 minuters kontinuerligt användande). Endast startsolenoiden fungerar.. Häng in en ny startmotor så ska du se att det funkar bra igen.

/F
SimonH

Post by SimonH »

Ok, får försöka hitta en beggad startmotor då. Tack för alla svaren förresten!

Bara som kuriosa, borde det inte börjat låta en "aning" när frihjulet la av? Vad händer, river den kuggar eller? Jag är inte så insatt i startmotorns ingående funktioner.

MVH Simon
Stofferman

Post by Stofferman »

:idea: Startmotorn går ju som f*n när motorn drar runt den alltså bränner man lindningarna inne startmotorn.
Jag kan garantera att den e kass, du borde också fixa tändlåset kan bara vara skit i det testa att smörja.
Har fixa många bilar med samma problem brukar ofta uppstå på saab 900 där tändlåset sitter väldigt utsatt för smuts.
Lycka till :!:
:wink:
SimonH

Post by SimonH »

Ok, då förstår jag, tack! :D

Får testa plocka ut låset och smörja. Annars får jag leta nytt på skroten.
Ställde av bilen idag, så jag har några månader på mig till sommaren..

MVH Simon
Post Reply