Erfarenheter EBC Green Stuff??
- Johan Jatko
Erfarenheter EBC Green Stuff??
Fick ett ryck och tänkte byta skivor, belägg och slangar. Vad gäller beläggen så vet jag ännu inte vad jag ska köpa. För- och nackdelar med EBC green stuff resp black stuff?? Behövs värme innan dom börjar fungera fullt ut? Hur mycket dammar dom? Tendens till att dom börjar skrika??
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
- Andreas Bystedt
Green Stuff dammar inte, skriker inte, tar fint på bana. livslängd vet jag inte för jag har bara haft dom i 1000 mil kanske
Ska du bara köra på vanlig väg så är det väl inte ens nödvändigt med annat än "original"...
Ska du bara köra på vanlig väg så är det väl inte ens nödvändigt med annat än "original"...
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
GS (eller mina i alla fall, de har bytt material ett par ggr) behöver lite värme för att funka bra, men inte i närheten av så mycket som ett "rejsbelägg"
På min lätta bil har de hållit bra på bana och gata, men ju tyngre bil du har, ju hårdare går de åt, folk som kör tyngre bilar brukar i allmänhet tycka att de är lite klena.
edit: med folk avses bannördar
På min lätta bil har de hållit bra på bana och gata, men ju tyngre bil du har, ju hårdare går de åt, folk som kör tyngre bilar brukar i allmänhet tycka att de är lite klena.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Niklas wrote:GS (eller mina i alla fall, de har bytt material ett par ggr) behöver lite värme för att funka bra, men inte i närheten av så mycket som ett "rejsbelägg"
Håller med om att de behöver lite värme för att funka som bäst. Jag är helnöjd med de iallafall! Sedan så knastrar de lite i början, i inkörningsperioden. Min inkörningsperiod måste vart lång, eftersom de höll på och knastra i nästan 100mil. Väldigt irriterande ljud...
Men nu funkar det super!=)
Har väl kört ca 5-600mil med de och de har säkert lika mycke till att ge!
Då har bilen gått hårt på bana ca 6-7 gånger med de beläggen, om inte mer.
Så mitt råd är: Köp!
Om du ska ha de på bana vill säga, annars är det som Bystedt säger, det räcker gott med orginal!
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Vad kostar en uppsättning Green Stuff? Eller andra liknande belägg som pallar en och annan bankörning.
Last edited by Lundin on Mon Feb 07, 2005 16:37, edited 1 time in total.
- Stefan Eriksson
- BANZAI3030
Svempa wrote:Vart kan man köpa Green Stuff i Östergötland eller över nätet då?
Vet inte vad som finns i Östergötland, men Mekonomen säljer dom iaf
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
- Johan Jatko
Har just konstaterat att jag har inte något behov av banbelägg, lutar väl mest åt vanliga standardbelägg, kanske något bättre än peugeot original...
Visst finns det någon här som har provat på black stuff också?? Hur funkar dom?
-94 405 Mi16, såld & krockad!
Jag är inne på min sjätte eller sjunde uppsättning Green Stuff. Och dom funkar väldigt bra i tillsammans med alla skivor förutom EBC's egna. Vad du än gör, så köp inte EBC's GD eller TGD skivor. Är inne på tredjeuppsättningen TGD, och dom håller verkligen inte måttet! Då funkar det till och med bättre med originalskivorna och Green Stuff!
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
Johan Jatko wrote:Har just konstaterat att jag har inte något behov av banbelägg, lutar väl mest åt vanliga standardbelägg, kanske något bättre än peugeot original...
Ej provat blackstuff, men kör med streetstuff.
Kostar väl en 5-600 för både fram och bakbeläggen tillsammans.
Enligt Amar ska dom ta bättre än original, och även damma mindra.
Själv har jag nästan bara haft plåtisar på sen jag bytte, så jag kan inte uttala mig om dammet, men tycker dom biter tillräckligt iaf..
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
- Johan Jatko
- BANZAI3030
Johan, jag har rätt svårt at uttala mig om skillnaden från original, då det fanns ca 0.02mm kvar av mina originalbelägg när jag bytte, så jag hade hyfsat dålig bromsverkan och haft ganska länge
Om street och blackstuff är samma vet jag inte heller faktiskt..
Svempa, mekonomen har inte med EBC-grejorna i katalogen på nätet, utan man måste gå dit/ringa och prata med dom innan klockan 16 eller 17, då dom själva inte har priserna utan måste ringa och kolla (och beställa) med EBC (i England tror jag det var..).
Har för mig att Streetstuffbeläggen var billigare än dom som finns listade på hemsidan iaf! Fick hem dom på typ 2 veckor tror jag, va lite struligt med leveranserna, skulle egentligen gått snabbare..
Svempa, mekonomen har inte med EBC-grejorna i katalogen på nätet, utan man måste gå dit/ringa och prata med dom innan klockan 16 eller 17, då dom själva inte har priserna utan måste ringa och kolla (och beställa) med EBC (i England tror jag det var..).
Har för mig att Streetstuffbeläggen var billigare än dom som finns listade på hemsidan iaf! Fick hem dom på typ 2 veckor tror jag, va lite struligt med leveranserna, skulle egentligen gått snabbare..
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr
Svempa >> du måste kolla dina egna bromsar vilken modell du ska ha, peugeot var så trevliga att de blandade girling och bendix -ok på bilarna lite hur som.
Hittar du inget namn på oken så kan du lossa ett belägg och titta på det, så du beställer rätt. (ganska lätta att se skillnad på)
Hittar du inget namn på oken så kan du lossa ett belägg och titta på det, så du beställer rätt. (ganska lätta att se skillnad på)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
- BANZAI3030
Niklas wrote:Svempa >> du måste kolla dina egna bromsar vilken modell du ska ha, peugeot var så trevliga att de blandade girling och bendix -ok på bilarna lite hur som.
Tillägg till det Niklas just sa: När du söker efter belägg på mekonomens hemsida, kan du få fram en bild på hur beläggen ser ut som du kan jämföra med dina egna och ta med dig till mekonomen.
Dessutom blir det ännu snurrigare med EBC-grejorna..jag har Girling-bromsar på min 205 GTI 92, men på kartongen står det att det är belägg till Lucas-ok.
Någon förklarade det där (Sundin kanske?) med att Lucas köpte Girling eller om det va tvärtom..
107 H.U.S.T.L.E.R
myspace.com/billcollectr