Bilen drar åt vänster! Hjälp!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Eklund

Bilen drar åt vänster! Hjälp!

Post by Eklund »

Min bil gick idag genom besiktningen felfritt! :D Hur nöjd som helst med det. De ryckte och drog i framvagnen men hittade inget fel. Plågade bilen på många sätt de där.. :?

Men som rubriken lyder så drar min bil åt vänster, gjorde så före besiktningen också. Bytte fjäderbenslagring eftersom de var slut (väldigt slut på vänster sida) Bilen blev mer lättstyrd men drar fortfarande åt vänster. Håller jag ratten 10 i 4 höger så går bilen rakt fram.

Vad göra? Tacksam för svar.
Man bör alltid anlita kunnig arbetskraft...
Joi

Post by Joi »

hmm håller ratten 10 i 4? :? Du menar inte att rakt upp på ratten är 10 över 12 då eller? :D Men det kan inte vara så enkelt att det är dåligt med luft i däcket? :lol:
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
jåbärt

Post by jåbärt »

Tror han menar att om han håller i ratten som vanligt och sen svänger den till höger i position 10i4 för att den ska gå rakt fram. :?

Framvagnen kanske är knas? Du har inte kört ner i nån väldigt djup grop i gatan? :)
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Joi

Post by Joi »

Amen vad menas med 10 i 4 då? Är det inte när rakt upp på ratten står likadant som siffra 2 på klockan? ( Inte digital klocka dock :roll: ) :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Peggen

Post by Peggen »

kolla lufttrycket i däckena.!
jotel

Post by jotel »

kolla så inte bromsen ligger på på höger sida. kan ju va oket som kärvar.
testa att köra lite utan att bromsa (använd handbroms om du nu måste :)) å känn sen om skivan ändå är varm... akta så du inte bränner dig dock ;)
En_Svensk_Tiger

Post by En_Svensk_Tiger »

om d e ett ok som ligger emot lite borde d inte vara vänster då? Eftersom den drar åt vänster! :wink:
Många har dött av att ge upp färre av att kämpa vidare!!!

205 GTI 1,9 SÅLD......
Numera en 900ng 2.0T med en hel del smaskens
205 XS 80 vilda hästar hahaha bra slit o släp bil :)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det lär ju inte vara nån broms som ligger på eftersom den blev godkänd i besiktningen.
Drar den åt vänster eller är det bara så att ratten pekar snett?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Eklund »

Claes B wrote:Det lär ju inte vara nån broms som ligger på eftersom den blev godkänd i besiktningen.

Den drar åt vänster. Har jag ratten rakt (kvart i tre :lol: ) så vill den åt vänster. Det är samma sak med sommardäcken tyvärr. Vad kan vara paj i framvagnen. Har kört i hårt... :oops: Men den drog åt vänster innan det också.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Eklund wrote:
Claes B wrote:Det lär ju inte vara nån broms som ligger på eftersom den blev godkänd i besiktningen.

Den drar åt vänster. Har jag ratten rakt (kvart i tre :lol: ) så vill den åt vänster. Det är samma sak med sommardäcken tyvärr. Vad kan vara paj i framvagnen. Har kört i hårt... :oops: Men den drog åt vänster innan det också.

Jo, om du har ratten rakt, men hur är det när bilen går rakt och du släpper ratten? Svänger den åt vänster av sig själv eller går den rakt fram då?
Om det bara är att ratten pekar fel så är den enklaste boten att ta av ratten och sätta den rakt.
Men om ratten pekar fel för att du måste korrigera så är det ju givetvis nåt galet. Låt en däckfirma göra framvagnsinställning till att börja med så märker ju de om det är nåt som inte stämmer i hjulvinklar osv.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Eklund »

Åker jag rakt och släpper ratten åker bilen åt vänster av sig självt. oavsätt åt vilket håll jag åkte. Jag var inne hos en verkstad och fick till svar att det man kan göra med en 405:a var toe in/out... :?

Jag har inte varit i kontakt med peugeot verkstad.
Joi

Post by Joi »

Det är ju oftast det som ska ställas in om bilen drar åt något håll
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Eklund

Post by Eklund »

Då prövar jag det! :thumbup: Tack för hjälpen!
jotel

Post by jotel »

JaJa wrote:om d e ett ok som ligger emot lite borde d inte vara vänster då? Eftersom den drar åt vänster! :wink:

jo, fick bara för mig den drog åt höger :) men den borde kanske inte gå igenom besiktning då nej
Post Reply